گروه سیاسی: جلال شرفی دیپلمات ایرانی ربوده شده در بغداد پس از گذشت 57 روز اسارت، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال منوچهر متکی وزیر امور خارجه و تعدادی از مقامات وزارت امورخارجه قرار گرفت.

ناامنی‌ها در عراق که با وجود اشغال نظامی‌به بهانه برقراری دموکراسی در این کشور ایجاد شده بود دامن نمایندگان و مهمانان همسایگان را هم گرفت.

تنها در فاصله کمتر از یک ماه در زمستان سال گذشته در دو حادثه 6 تن از دیپلماتهای ایرانی در عراق ربوده شدند.

حادثه اول مربوط به محاصره و حمله به کنسولگری ایران در اربیل عراق بود که طی آن 5 نفر از کارکنان این کنسولگری به اسارت نیروهای اشغالگر امریکایی درآمدند.

در این عملیات تروریستی که به نظر می‌رسید از پیش طراحی شده بود نیروهای امریکایی در اقدامی‌خلاف عرف دیپلماتیک در ساعات نخستین 21 دی ماه 1385 کنسولگری ایران در اربیل را به محاصره خود در آورده و پس از ورود غیرقانونی به کنسولگری 5تن از کارکنان آن را به اسارت گرفتند.

بلافاصله پس از این حادثه پیگیریها و مذاکرات گسترده دیپلماتیک به منظور آزادسازی افراد دستگیر شده آغاز شد اما در فاصله کمتر از یک ماه یعنی 15 بهمن ماه سال گذشته،جلال شرفی دبیر دوم سفارت ایران در خیابان عرصات هندیه مقابل شعبه بانک ملی ایران در بغداد، در حالی توسط افراد ناشناس ربوده و به مکان نامعلومی‌منتقل شد که شواهد و قرائن از هدایت و طرح ریزی این اقدام تروریستی توسط نیروهای آمریکایی- مشابه حادثه اربیل - حکایت داشت.

خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد،  شرفی که ظاهراً توسط بخشی از سرویس امنیتی عراق که زیر نظر نیروهای آمریکایی اداره می‌شود، دستگیر و ربوده شده بود، پس از مذاکرات گسترده مقامات ایرانی وپیگیری‌های مقامات عراقی و بدون دخالت طرف سومی، آزاد شده است.

خبرنگار همشهری همچنین مطلع شد که پس از رایزنی هیات ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بغداد، در اواخر اسفندماه، و متعاقب آن درخواست وزیر خارجه عراق از سفیر آمریکا مبنی بر آزادی هر چه سریعتر دیپلماتهای ربوده شده ایرانی، (خصوصا دیپلماتهای ربوده شده در کنسولگری اربیل) سرانجام جلال شرفی روز دوشنبه آزاد شد.

رایزنی‌ها برای آزادی سایر دیپلمات‌های دربند ایرانی، همچنان ادامه دارد و وزیر خارجه عراق هم در اظهاراتی خوش‌بینانه، آزادی قریب‌الوقوع دیگر دیپلمات‌های ایرانی را نوید داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه هم پس از ورود جلال شرفی به ایران اظهارداشت: جلال شرفی دبیر دوم سفارت ایران در بغداد که 57 روز پیش در بغداد ربوده شده بود پس از تلاش‌های مقامات ایران و با مساعدت و همکاری دولت عراق به ایران بازگشت.

کد خبر 18739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز