دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشن خانه موسیقی در فضای کوچک اما صمیمی ساختمان فاطمی خانه موسیقی برگزار و از عباس خوشدل و دکتر داریوش صفوت به عنوان دو پیشکسوت موسیقی تقدیر و در کنار آن برگزیدگان بخش های مختلف کتاب سال خانه موسیقی معرفی شدند.

جشن موسیقی 91

 به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از سایت خانه موسیقی، برگزیدگان کتاب سال موسیقی در رشته های آموزشی، علمی پژوهشی و ترجمه، شامگاه یکشنبه ، 30 مهر در نشست ماهیانه اعضای خانه موسیقی معرفی شدند.

در این نشست پس از قرائت بیانیه هیئت داوران ، برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند؛ داوران در بخش هایی از بیانیه در توضیح معیارهای انتخاب بخش های مورد نظر به این نکات اشاره کرده بودند: ارتباط عنوان کتاب با محتوا، تازه و بدیع بودن موضوع، نتیجه گیری، ارتباط منطقی مطالب یا یکدیگر، اتکای کتاب به یافته های علمی، نحوه استفاده از منابع و مآخذ، قابلیت کاربرد، اعتبار علمی کتاب، توجه به نیازهای موسیقی ایران، چهارچوب نظری، کیفیت نگارش ها و مناسب بودن روش پژوهش.

در بخش ترجمه نیز معیارهای داوران بر اساس انتخاب کتاب، بررسی ترجمه، کیفیت معادل گزینی و کیفیت نگارش شکل گرفته بود ؛ همچنین در بخش دیگری از بیانیه هیئت داوران ضمن ابراز خرسندی از اهتمام ناشران، محققان، مولفان، مترجمان به اشاعه و ترویج فرهنگ مکتوب موسیقی در شرایط حاضر، آرزو کرده بود در عین کوشش برای گسترش کمی کار، به ارتقاء کیفی آثار توجه ویژه مبذول گردد.

اعضای هیئت داوران کتاب برگزیده سال همانند سال گذشته  مصطفی کمال پورتراب، هومان اسعدی و محمد رضا فیاض بودند که از این میان دو تن اولی در دوره اول هم در زمره هیئت داوران قرار داشتند. دو دوره ای که سیدابوالحسن مختاباد به عنوان رئیس کانون پزوهشگران و دبیر بخش کتاب فعالیت می کرد.

برگزیدگان کتاب سال موسیقی در رشته های مختلف به شرح ذیل اعلام شدند:

کتاب سال موسیقی 91

آمورشی

در بخش کتاب های آموزشی دکتر داریوش صفوت نویسنده کتاب "124 قطعه از موسیقی ملی ایران" از انتشارات ارس حائز رتبه اول شد.

رتبه دوم بطور مشترک منصور نریمان نویسنده کتاب "ردیف موسیقی ایران برای عود" انتشارات سرود مهر و اشکان غفوری نویسنده کتاب "ردیف سازی مرتضی نی داود" از انتشارات هستان بودند.

همچنین رتبه سوم نیز بطور مشترک به فرزین طهرانیان نویسنده کتاب "موسیقی از آموزش تا اجرا" از نشر هم آواز و فاطمه ملکی نویسنده کتاب "رفاقت با ساز های ایرانی" از انتشارات سوره مهر رسید.

علمی پژوهشی

در بخش علمی پژوهشی انسیه تبریزی و محمد عبدلی نویسندگان کتاب "بهداشت نوازنده" از نشر ماهور حائز رتبه اول شدند.

رتبه دوم بطور مشترک سید حسین میثمی نویسنده کتاب "حاجی ملا عبدالکریم جناب قزوینی و نقش وی در موسیقی قاجار" از انتشارات فرهنگستان هنر و اصل الدین نظام اف نویسنده کتاب "تاریخ نظریه شش مقام" از انتشارات فرهنگستان هنر بودند.

رتبه سوم این بخش نیز به جهانگیر دانای علمی نویسنده کتاب "بررسی موسیقی در آیین مهر" از انتشارات سوره مهر رسید.

ترجمه

در بخش کتاب های ترجمه سید عبدالله انوار مترجم کتاب "شرح مبارکشاه نجاری بر ادوار ارموی و علم موسیقی" از تنشارات فرهنگستان هنر حائز رتبه اول شد و این بخش مقام دوم و سوم نداشت ولی هیئت داوران از کوشش مترجمان میترا جهاندیده و شهاب خائفی برای انتخاب کتاب "تفسیر شکل دادن به یک خط ملودیک" تقدیر کردند.

 بر اساس این گزارش در ابتدای این برنامه رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ضمن خیر مقدم به اعضا و هنرمندان با اشاره به عدم برگزاری جشن سالانه گفت: امروز هم به مناسبت دیدار ماهیانه و هم دیدار سالیانه دور هم جمع شده ایم و حس بهتری هم به دور از نگاه ها و برداشت های مختلف داریم. امسال جشن سالیانه خانه موسیقی به شکل گسترده برگزار نشد. هدف از برگزاری جشن اجرای کنسرت و برنامه موسیقی نیست چون این برنامه ها در طول سال توسط اعضای خانه موسیقی اجرا می شود.

دکتر محمد سریر افزود: جشن در واقع یک شرایط ایستگاهی است که نگاهی به گذشته و همچنین نگاهی به آینده داشته باشیم و ببینیم چقدر برای عزت هنرمندان قدم برداشته ایم. احترام و عزت اجتماعی هنرمندان اگر حفظ شود بقیه موارد هم حفظ خواهد شد. من در مورد جشن خانه موسیقی به این نکته اشاره می کنم که ما فکر کردیم که بهتر است آن را برگزار نکنیم و آن چیزی را که درست تر است انجام دهیم.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه سخنانش گفت: به نظر من الان که ما اینجا حضور داریم آن عزت و احترام حفظ شد که در حوزه موسیقی تاثیر می گذارد که نقطه عطفی خواهد بود که ما باز هم می توانیم با شرایط خودمان دور هم جمع شویم. طی این سال ها تشکیل نهاد خانه موسیقی، فعالیت های بسیاری صورت گرفته اما مهمترین دستاورد ما همین دور هم جمع شدن و دیدار ها است. این دیدار ها باعث می شود قلب های ما به هم نزدیک تر شده و حس بهتر و صفا و صمیمیت بیشتری داشته باشیم.

 سریر در انتهای سخنانش گفت: در فکر این هستیم که در آینده مکانی را بزرگتر از اینجا تهیه کنیم تا بتوانیم جمع بزرگتری از اعضا را در دیدار ها در کنار خود داشته باشیم. اما به هرحال تا آن زمان با حضور هنرمندان این دیدارها شان و منزلت خودش را دارد و تقدیر ها در یک جای کوچک و حتی یک اتاق هم مسیر است.

در ادامه مراسم کلیپ یادبود درگذشتگان سال گذشته موسیقی کشور پخش شد.

در انتهای این بخش از دکتر داریوش صفوت، هم به عنوان نویسنده برگزیده و هم به عنوان یکی از دو استاد مورد نظر خانه برای تقدیر جشن امسال تجلیل به عمل آمد .

 در ادامه حمیدرضا نوربخش پشت میکروفون قرار گرفت و پس از خوشامد گویی به حضار گفت: هربار شاهد هستیم که نشست های ماهیانه خانه موسیقی رونق بیشتری می گیرد و فارغ از همه مسائل این باعث دلگرمی و خوشحالی همه ماست. من در درجه اول از اعتماد اهالی موسیقی و هنر به خانه موسیقی سپاسگزارم.

نوربخش در ادامه با اشاره به عدم برگزاری جشن امسال گفت: مقدمات اجرایی جشن خانه موسیقی امسال زودتر از همه سالها کلید خورد و همکاران من تلاش بسیاری کردند و حتی بسیاری از ملزومات و انتشارات جشن هم از دو ماه قبل از برگزاری مهیا شد. اطلاع رسانی و همه تمهیدات هم انجام گرفت ولی متاسفانه اجرای جشن ناکام ماند و من در اینجا می خواهم ضمن عذرخواهی از همه مدعوین و میهمانان عزیز از همه عزیزانی که برای برگزاری این جشن زحمت کشیدند تشکر کنم.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه سخنانش به بروز برخی شایعات در باره برنامه های جشن خانه موسیقی اشاره کرد و گفت: مدتی مانده به برگزاری جشن خانه موسیقی عده ای که دغدغه موسیقی ندارند شایعاتی را در خصوص برنامه های تقدیر در جشن مطرح کردند که همان موقع هم ما احساس کردیم که امسال جشن برگزار نمی شود. من در اینجا باید تاکید کنم تمام آن شایعات که در مورد جشن مطرح می شد بی اساس و در عین حال هدف داربود.

نوربخش به نمایشگاه آثار موسیقایی که در این ایام در محوطه باز خانه هنرمندان برگزار شد اشاره کرد وگفت: نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری به مدت یک هفته در محوطه خانه هنرمندان برگزار شد و هدف این بود که سعی کنیم توجهات را به اوضاع نشر موسیقی و مشکلات این قشر جلب کنیم. نشر موسیقی در کشور ما واقعا ورشکسته است و صحبت از تاسف و تاثر گذشته است و شرکت هایی که سرپا مانده اند واقعا با عشق و علاقه کار می کنند و کار بزرگی انجام داده اند. این مساله دلایل مختلفی دارد، یکی اینکه جامعه باید بیاموزد چگونه آثار هنری را پاس بدارد و بخش دیگر هم مساله کپی رایت است که در رسانه ها رعایت نمی شود.

وی در پایان گفت ما به عنوان خانه موسیقی وظیفه خود می دانیم که به موضوع ومساله نشر موسیقی و راههای اعتلا و ارتقای آن فکر کنیم و البته یکی از راهها برگزاری چنین نمایشگاه ها و تشکیل جلسات ویژه کپی رایت ،دادن آگاهی های لازم و ...به مخاطبان است و ما قصد داریم همانند نمایشگاه کتاب که به صورت سالانه برگزار شده وبه نوعی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، این نمایشگاه را هم هرساله برگزار و به نوعی در حافظه مردم ثبت کنیم تا حداقل چند روز پر رونق برای نشر موسیقی رقم بزنیم و این البته با همکاری کانون ناشران که به زودی تاسیس و فعالیت اش به صورت جدی آغاز می شود انجام خواهد گرفت.

پس از سخنان نوربخش، کلیپی در باره زندگی و فعالیت های عباس خوشدل پخش شد و در ادامه محمدرضا شجریان و داود گنجه ای لوح تقدیر و تندیس خانه موسیقی را به این هنرمند اهدا کردند.

پایان بخش نشست مهر ماه اعضای خانه موسیقی، ساز و آواز سهیل حکمت آرا(تار) و وحید تاج(خواننده و برگزیده جشن گذشته خانه موسیقی) در دستگاه ابوعطا و بر روی شعری از حافظ بود که تحسین و تشوق حضار را برانگیخت. مراسم نشست ماهیانه هنرمندان، علاقمندان و اعضای خانه موسیقی که از ساعت 16 شروع شده بود حدود دو ساعت بعد خاتمه یافت.

حضور محمدرضا شجریان که جوایز تقدیر از استاد عباس خوشدل را به همراهی داود گنجه ای اهدآء کرد از جمله نکات جالب توجه این مراسم بود.

کد خبر 188704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز