گروه اقتصادی: با وجود برقراری آرامش نسبی در مرکز مبادلات ارزی، صرافان به امید بالا نگه داشتن نرخ‌ها در بازار آزاد همچنان حاضر به خرید و فروش نیستند.

ارز

به گزارش همشهری هفته گذشته درست یک روز پس از آنکه بازار ارز و در پی آن سکه و طلا با یک افت قابل توجه قیمت‌ها مواجه شد، نرخ‌ها دوباره روند صعودی به‌خود گرفت و این در حالی بود که همزمان با این اتفاق سیاست‌های جدیدی برای محدودیت صادرات و واردات وضع شد؛ سیاست‌هایی البته پس از تعدیل و بازنگری تا حدودی منجر به آرامش بازار شده و به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی زمینه ساز ایجاد ثبات در کشور خواهد شد. با وجود این کارشناسان بر این باورند که وجود مازاد تقاضای ارز و عدم‌تأمین تمام نیازهای ارزی در مرکز مبادلات سبب شده تا قیمت‌ها کماکان بالا بماند.

مقاومت بازار به‌زودی می‌شکند

بررسی‌های خبرنگار ما از بازار آزاد حاکی است که نرخ‌ها در این بازار همچنان در سطحی بالا قرار داشته و معاملات به‌شدت محدود شده است. بسیاری از صرافان در این شرایط ترجیح داده‌اند که از معاملات نقدی خودداری کنند تا بلکه این اقدام دلیلی برای افزایش قیمت‌ها باشد.

در این میان برخی از دلار فروشان هم حاضر به عرضه ارز شده‌اند و دلار را با قیمت سه هزار و 100تومان و یورو را با نرخ چهار هزار و 20تومان به فروش می‌رسانند. کارشناسان علت وجود این مقاومت را مازاد تقاضا در بازار قلمداد می‌کنند. دکتر فرید ضیاء‌الملکی معتقد است که این بازار هم مانند تمام بازارهای دیگر تابع عرضه و تقاضا بوده و زمانی که تمام نیازهای ارزی در مرکز مبادلات تأمین نمی‌شود، طبیعی است که چنین مقاومتی هم در بازار آزاد وجود داشته باشد.

او البته اعمال محدودیت در واردات را سیاستی مناسب در جهت کاهش تقاضای ارز برای واردات کالاهای لوکس عنوان کرده و آینده نرخ‌ها را رو به کاهش توصیف می‌کند. به گفته این کارشناس اقتصادی سیاست‌های اخیر در جهت اعمال محدودیت‌های صادراتی و وارداتی می‌تواند در آینده نزدیک منجر به ثبات قیمت‌ها شود.

اختلاف بر سر نرخ ارز صادراتی

خبر دیگر اینکه پس از کش و قوس فراوان دولت با صادرکنندگان بر سر سازوکار عرضه ارز صادراتی در مرکز مبادلات ارزی تازه‌ترین اظهارنظرها نشان از اختلاف 500تومانی دو طرف درباره تعیین نرخ ارز صادراتی دارد. قرار است فردا دوشنبه درباره مبنای قیمت‌گذاری ارز صادراتی تصمیم‌گیری شود؛ با این همه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان تأکید دارند که تعیین نرخ باید توافقی باشد نه دستوری. یک عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران هم گفت: قیمت عرضه دلار صادرات در مرکز مبادلات را سه هزار تومان پیشنهاد کردیم.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در جلسه‌ای که با مسئولان مرکز مبادلات داشتیم، پیشنهاد ما این بود تا دلار صادرکنندگان به قیمت سه هزار تومان فروخته شود که با آن مخالفت شد. وی افزود: پیشنهاد دولت این بود تا دلار صادرکنندگان به قیمت دوهزاروپانصدتا دوهزارو600 تومان عرضه شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: قرار است فردا دوشنبه درخصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم که احتمالا عددی بین دوهزاروپانصد تا سه هزار تومان خواهد بود.

کد خبر 190825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز