دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: قوز یا انحراف شست پا که بروز آن هم می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد و هم در اثر پوشیدن کفش نامناسب و پنجه تنگ ایجاد شود، پدیده شایعی است که در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود

مفاهیم: قوز شست پا یا بونیون چیست؟

انحراف شست پا موجب می‌شود مفصلی که شست را به کف پا متصل میکند به طرف داخل برجسته شده و یک برآمدگی در سطح داخلی پنجه پا به وجود آید که به آن قوز شست پا یا بونیون Bunion می‌گویند.

این برجستگی در کفش، قرمز و دردناک شده و هر چه بزرگ‌تر شود راه رفتن برای بیمار مشکل‌تر می‌شود. انحراف انگشت شست به طرف انگشت دوم ممکن است آنقدر زیاد شود که انگشت دوم به زیر شست برود. در شکل پیشرفته‌تر این بیماری حتی ممکن است بر اثر فشار شست، انگشت دوم هم منحرف شود و روی انگشت سوم برود.

با شدت انحراف شست، درد شدت می‌گیرد، راه رفتن دشوار شده و موجب لنگ زدن بیمار حین راه رفتن می‌شود. انحراف انگشت شست پا حتی می‌تواند ایجاد ساییدگی مفصل کند.

ابتلا به این بیماری سن خاصی ندارد و ممکن است در نوجوانی و در حدود سنی 15-10 سال هم به وجود آید.

قوز شست پا

پیشگیری

از آنجا که کفش نامناسب یکی از عوامل اصلی ایجاد انحراف در شست پا است، هنگام خرید کفش به نکات زیر توجه داشته باشید:

- کفشی را انتخاب کنید که به شکل پای شما باشد و گمان نکنید که کفش تنگ به مرور جا باز می‌کند.
- هنگام عصر برای خریدن کفش بروید چون در این موقع از روز پا در حداکثر اندازه خود است.
- اگر پای چپ و راست شما هم اختلاف اندازه دارد، کفش را به اندازه پای بزرگ‌تر بخرید.
- وقتی کفش را تست می‌کنید دقت داشته باشید که در جلوی بلندترین انگشت پا یک سانتی متر فضای خالی داشته وجود داشته باشد.درمان قوز شست پا

درمان

در مراحل ابتدایی ایجاد انحراف در شست پا، درمان با شیوه‌های بدون جراحی انجام می‌شود اما اگر این انحراف به اندازه‌ای باشد که این شیوه‌ها کمکی نکند و بیمار در انجام فعالیت‌های روزمره دچار مشکل شده و درد شدید داشته باشد، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد که طی آن پزشک معالج علاوه بر از بین بردن درد، تغییر شکل ایجاد شده در پنجه پا را تصحیح می‌کند.

پس از انجام عمل جراحی، بیمار باید به دستورات پزشک معالج به دقت عمل کند. تا یک ماه و نیم از آوردن فشار روی پنجه پا بپرهیزد و برای پیشگیری از عود مجدد قوز، در طی روز از جداکننده انگشتان و در هنگام خواب نیز از آتل مخصوص قوز شست پا استفاده کند.

http://www.patient.co.uk

کد خبر 192329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز