جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

گروه سلامت: امروزه تلویزیون جزء مهمی از لوازم خانگی ما شده است، طوری که در بیشتر شهرها و روستاها، نمی توان خانه ای را یافت که در آن تلویزیون وجود نداشته باشد.

تلویزیون خیلی چیزها را در زندگی ما تحت تاثیر قرار داده است.  ما حتی جای وسایل و دکوراسیون خانه را هم بر اساس محل تلویزیون تعیین می کنیم.

میز غذاخوری را جایی می گذاریم و سفره را طوری پهن می کنیم که همه بتوانند آن را تماشا کنند و کسی مجبور نباشد برای دیدن آن خود را اذیت کند یا لحظهای از آن را از دست بدهد.

برنامه های تلویزیون گاه حتی برنامه های کاری و خانوادگی ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. ساعت مهمانی ها و رفت و آمدمان را طوری تنظیم می کنیم که با زمان پخش سریال یا فیلم محبوبمان تداخل نداشته باشد.

اما آیا تا به حال فکر کرده ایم که از این همه تاثیری که تلویزیون روی زندگی ما میگذارد، کدامش درست و کدامش نادرست است؟

به تازگی محققان مرکز بهداشت نیویورک به نتایج جالبی در همین رابطه دست یافته اند. این محققان متوجه شدهاند روشن بودن تلویزیون زمان صرف شام در خانه، باعث می شود خیلی از فایده‌هایی که یک غذای دور هم خانوادگی می تواند داشته باشد، از دست برود.

فایده هایی مثل خوردن غذاهای سالمتر. محققان آمریکایی با بررسی حدود هزار و 300 خانواده با درآمد پایین که یک کودک در سنین پیش دبستانی داشتند، دریافتند که اگر این خانواده ها شام را باهم صرف کنند، احتمال این که دو واحد میوه یا سه واحد سبزی مصرف کنند، بیشتر از سایر خانواده هاست، اما به شرطی که موقع صرف شام، تلویزیون روشن نباشد!

یک یافته دیگر محققان این بود که در خانوادههایی که سطح تحصیلات بالاتری داشتند، کمتر از سایر خانواده ها این تمایل وجود داشت که شام خود را همراه با برنامه های تلویزیون صرف کنند.

بنابراین چنین خانواده هایی نشان می دهند که چگونه تحصیلات بالاتر والدین می تواند به سطح بهداشت بالاتر خانواده ها منجر شود. این مطالعه، که خبرگزاری رویترز آن را گزارش کرده است، در آخرین شماره نشریه انجمن تغذیه آمریکا چاپ شده است.

درباره تاثیر نامطلوب تلویزیون بر شیوه غذا خوردن و رفتارهای تغذیه ای، پیش از این نیز تحقیقات متعددی انجام شده بود.

کارشناسان می گویند خوردن تنقلات گوناگون پای تلویزیون، از نوشیدنی‌های ناسالمی مثل نوشابه‌های گازدار و قندی گرفته، تا خوراکی‌های شور و پرکالری، شیوع زیادی به خصوص در بین نوجوانان دارد و متاسفانه موقع تماشای برنامه‌های جالب‌تر و مهیج‌تر، خودآگاهی فرد نسبت به چیزی که می خورد یا می نوشد کمتر است و شاید متوجه نشود که در موقع تماشای 90 دقیقه بازی فوتبال یا دو ساعت تماشای یک فیلم سینمایی، چند تا پاکت چیپس و پفک خورده یا چند کاسه تخمه و پسته را خالی کرده است.

کد خبر 19475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز