همشهری‌آنلاین: غلامحسین افکاری نوازنده و خنیاگر نامی منطقه قوچان که دوتارنوازی خیره‌کننده‌اش در جشنواره آ‌یینه‌ و آواز و موسیقی حماسی جلب توجه ‌بسیاری را کرده بود، نیمه شب روز دوم اردیبهشت درگذشت. یک نوازنده ترکمن هم به دیار باقی شتافت.

درگذشت دو نوازنده موسیقی حماسی

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: استاد غلامحسین افکاری که صبح یک شنبه در قوچان درگذشت مسن‌ترین خنیاگر و نوازنده زنده منطقه خراسان و قوچان بود که نزدیک به 120 سال عمر کرد.

به گفته جاوید، این استاد فروتن و گوشه‌گیر که تنها اجرای او را اهل موسیقی در جشنواره موسیقی حماسی ایران در سال‌های میانی دهه هفتاد شاهد بودند، در 10 سال پایانی عمرش به دلیل سکته مغزی عملا تحرکی نداشت و سرنوشتی شبیه استاد فرامرز پایور پیدا کرد تا اینکه صبح امروز (یک شنبه) دار فانی را وداع گفت.

جاوید درباره جایگاه افکاری گفت که او را باید آخرین بخشی زنده منطقه قوچان به شمار آورد که با مرگ او بسیاری از نغمه‌های به جای مانده در حافظه شنیداری‌اش به خاک سپرده شد.

درگذشت باشقره،نوازنده ترکمن بر اثر سرطان

جاوید همچنین از درگذشت ناگهانی یکی از نوازندگان منطقه ترکمن به نام سراج الدین باشقره خبر داد.

او گفت که این بخشی ترکمن که نواختن و خواندن را از پدرش به ارث برده بود و منزلشان محلی برای تجلیل و تقدیر از مختومقلی بود، در سن 43 سالگی بر اثر بیماری سرطان در شهر بندر ترکمن درگذشت.

وی از شاگردان دردی طریک، هنرمند مشهور ترکمن بود.

به گفته جاوید او کارگر فصلی بود و وضعیت معیشتی خوبی هم نداشت به همراه 6 فرزند و همسر عملا توانایی اداره این زندگی را هم نداشت و چه خوب است که اداره کل ارشاد گرگان به همراهی مشفقانه این هنرمند بپردازد و گوشه‌ای از آلام او را با رسیدگی به خانواده‌اش سامان دهد.

همشهری‌آنلاین درگذشت این دو هنرمند موسیقی نواحی را به جامعه موسیقی و خانوده‌های آن مرحومان تسلیت می‌گوید.

کد خبر 195392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز