چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: لخته‌های خونی مانند لخته‌ سر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که به دنبال ضربه مغزی اخیرش دچار آن شده است، ممکن است به دلایل گوناگونی ایجاد شوند.

blood clot

وخیم بودن یک لخته بستگی به محل و علت شکل گرفتن آن دارد. پزشکان کلینتون در بیانیه‌‌شان می‌گویند این لخته در وریدی در فضای میان مغز و جمجمه در پشت گوش راست قرار دارد.

تجمع خون و تشکیل شدن لخته ممکن است پس از یک جراحت یا به علت یک مشکل قلبی، انسداد شریانی یا عوارض دیگر رخ دهد. لخته‌‎ها ممکن است از جای خود کنده شوند و به جاهای دیگر بدن بروند.

لخته‌های خون ممکن است در وریدهای پا (که ترومبوز وریدهای عمقی نامیده می‌شود) یا در رگ‌های گردن، مغز یا ریه‌ها ایجاد شوند. لخته‌ در وریدها یک عارضه شایع در افرادی است که مدتی طولانی بی‌حرکت یا بستری بوده‌اند. این لخته‌‌ها بیش از همه هنگامی خطرناک می‌شوند که از جای خود کنده می‌شوند و به سوی ریه‌ها حرکت می‌کنند و آمبولی ریوی، یک عارضه بالقوه مرگبار را ایجاد می‌کنند، یا به سوی مغز می‌روند و باعث سکته مغزی می‌شوند.

عوامل خطرساز برای لخته شدن خون شامل فشار خون بالا، دیابت، قرص‌های پیشگیری از بارداری، بارداری، سکته مغزی، جراحی، نشستن طولانی‌مدت، مشکلات گردش خون و بیماری‌های قلبی - به خصوص یک نوع بی‌نظمی ضربان قلب به نام "فیبریلاسیون دهلیزی" می‌شوند.

در بیماران دچار لخته خونی ممکن است داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین تجویز شود که امکان حل شدن خودبه‌خودی لخته را در طول زمان می‌دهد و مانع از تشکیل لخته‌های جدید می‌شود.

کد خبر 196535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز