همشهری آنلاین: با اعلام فهرست جدید خودروهای مجاز به واردات به کشور، شاید باید انتظار داشت که از این پس، برخی از برندهای مطرح خودرو در دنیا، دیگر اجازه ورود به کشور نخواهند داشت و از این پس، پشت چراغ قرمز واردات، توقف خواهند کرد.

مهر نوشت: مطابق با آخرین فهرستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پیش از اعمال ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اعلام کرده بود 58 مدل خودرو مجاز به واردات به کشور بودند.

بر این اساس، واردات خودروهای سوزوکی کیزاشی، کیا اف جی کارنزاتومات، کیا SOUL اتومات، آلفا رومئو جولیتا تی‌سی‌تی، آلفا رومئو جولیتا دستی، آلفا رومئو میتو تی‌سی‌تی اتوماتیک، آلفا رومئو میتو دستی، اپل CORSA، ام‌جی 550، ام‌جی 6 سواری سدان اتومات، اکتیون، بنز، بنز کابیولت، بنز کوپه، پورشه 911 کراراس، پورشه 911 کراراس کابریولت، پورشه پانامرا و پورشه کاین به کشور مجاز بود.

اسامی خودروهای مجاز وارداتی به کشور تا پیش از محدودیت

البته باید به خودروهای مذکور، پیکانتو اتومات، تویوتا آریون، تویوتا اف جی کروز 4000 سی سی، تویوتا پرادو، تویوتا فورچونر، تویوتا لندکروز، تویوتا لکسوس، تویوتا هایس، تویوتا کرولا، تویوتا هایلوکس، تویوتا کمری، تویوتا یاریس، رنو لاگونا اتومات، رنو فلوئنس، رنو کولیوس، رنو لتیتود اتومات، رکستون، رودیوس اتومات، سانتافه 3500 سی‌سی اتومات، سراتو دی کوپ اتومات، کیا اپتیما تی‌اف اتوماتیک، مازراتی کرنتوریسمو، مازراتی کواترو پورته، مورانو، میتسوبیشی، مینی‌بوس فیات، نیسان قشقایی، هیوندایی گرنجو، هیوندایی جنسیوس، وانت، ون، ون فیات، کایرون، کیا اسپورتج، کیا سورنتو، کیا ماهاوی، کیا کادنزا، کیا کارنیوال و کیا سراتو را نیز به عنوان خودروهای مجاز وارداتی به کشور تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، اضافه کرد.

این در شرایطی است که دولت بعد از تشدید نوسانات ارزی و انجام اولویت‌بندی‌های کالایی، تصمیم گرفت که ثبت سفارش خودرو به کشور را به صورت موقتی متوقف کند، اما پس از گذشت مدتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا تنها واردات برخی از خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی و نیز خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از 2500 سی‌سی است را به کشور مجاز اعلام کند؛ یعنی در واقع، واردات برخی از خودروها به کشور ممنوع باشد.

بر همین اساس است که فهرست 58 گانه خودروهای مجاز وارداتی به کشور، هم اکنون به 28 مدل خودرو کاهش یافته است و در واقع، حدود 30 مدل خودرو که تا پیش از این، واردات آنها به کشور مجاز بوده، از فهرست خودروهای مجاز به کشور حذف شده است.

ممنوع‌الورودهای خودرو کدامند؟

مقایسه این دو فهرست با هم نشانگر این است که هم اکنون خودروهایی همچون سوزوکی کیزاشی، کیا اف جی کارنز اتومات، اتومات SOUL، اپلCORSA، اکتیون، بنز، بنز کابیولت، بنز کوپه، پورشه 911 کررا اس، پورشه 911 کراراس کابریولت، پورشه پانامرا، پورشه کاین، پیکانتو اتومات، تویوتا آریون، تویوتا اف جی کروز 4000 سی سی، تویوتا پرادو، تویوتا فورچونر، تویوتا لندکروز، ،تویوتا هایس، تویوتا کرولا، تویوتا هایلوکس، تویوتا یاریس، رنو لاگونا اتومات، رنو فلوئنس، رنو کولیوس، رنو لتیتود اتومات، رکستون، رودیوس اتومات، سانتافه 3500 سی سی اتومات، سراتو دی کوپ اتومات، کیا اپتیما تی اف اتوماتیک، مازراتی کرنتوریسمو ، مازراتی کواترو پورته، مورانو، ، مینی بوس فیات، نیسان قشقایی، هیوندایی گرنجو، هیوندایی جنسیوس، وانت، ون فیات، کایرون، کیا اسپورتج، کیا سورنتو، کیا ماهاوی، کیا کادنزا، کیا کارنیوال و کیا سراتو دیگر مجاز به واردات به کشور نیستند.

البته مقایسه این دو فهرست با هم نشانگر این است که در فهرست خودروهای مجاز وارداتی، چند مدل خودرو نیز اضافه شده است. این نکته را نیز باید در ذهن داشت که واردات خودروهایی به کشور مجاز است که علاوه بر رعایت شرط حجم موتور، باید شرایط 4 گانه مورد نظر دولت در واردات از جمله خدمات پس از فروش، استانداردهای محیط زیست، استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد و استانداردهای مد نظر سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز رعایت شود.

توقف برخی خودروها پشت چراغ‌ قرمز واردات

مقایسه دو فهرست مذکور شاید از بعد دیگری نیز مهم باشد، به این معنا که بسیاری از برندهای مطرح دنیا که علیرغم تحریم‌های سخت‌گیرانه دولت‌های غربی بر علیه ایران، در بازار داخلی کشور حضور یافته بودند، هم اکنون پشت چراغ قرمز وارداتی که دولت در نظر گرفته است، توقف کرده و اجازه گذر ندارند.

وداع برخی برندهای مطرح دنیا با بازار ایران

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد دولت قصد داشته است با این تصمیم، با بسیاری از برندهای مطرح خودروساز دنیا، خداحافظی کند و دیگر به آنها اجازه جولان در بازار داخلی را ندهد، شاید بهانه ارز باشد و شاید بهانه دیگر، حمایت از خودروسازانی باشد که به نظر می‌رسد کمتر نظر مشتریان و مصرف‌کنندگانشان را لحاظ می‌کنند و حتی به برخی از مصوبات دولت از جمله ارتقای سیستم‌های خود به یورو 4 هم تن نمی‌دهند.

در این میان کارشناسان معتقدند که برخی از برندهای وارداتی خودرو، محصولاتی ندارند که حجم موتور آنها کمتر از 2500 سی‌سی باشد و بنابراین، خود به خود از بازار ایران حذف خواهند شد.

به گفته آنها، نمونه این چنین شرایطی را کمپانی همچون پورشه دارد که البته حضورش در ایران، چندان طولانی نیست و تازه بازار ایران را برای ورود و حضور محصولاتش پیدا کرده بود، اما این برند هم اکنون دیگر اجازه صدور خودروهای خود به ایران را نخواهد داشت و بنابراین باید با بازار جذاب ایران، خداحافظی کند.

این در شرایطی است که پورشه کاین، پورشه پانامرا و پورشه کراراس به ترتیب حجم موتوری در حدود 4800 سی‌سی، 3600 سی‌سی و 3800 سی‌سی دارد.

همچنین مازراتی که یکی از گرانترین خودروهای وارداتی به ایران نیز محسوب می‌شود و گمرک نیز به تازگی، ارزش جدید پایه وارداتی ده مدل از خودروهای این برند را اعلام کرده است، نیز دیگر اجازه ورود به کشور نخواهد داشت چراکه حجم موتور این محصولات عموما بالای 3000 سی‌سی است.

البته شاید بازار ایران به اندازه‌ای برای آنها جذاب باشد که محصولاتی که با شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت همخوانی دارند، را روانه بازار ایران کنند.

سایر برندهای وارداتی نیز البته باید بساط بخشی از محصولاتشان را از بازار ایران جمع کرده و تنها بخشی از محصولات خود را که با شرایط جدید تطبیق دارند، برای بازار ایران نگاه دارند و سایر محصولات خود را از بازار ایران خارج کنند؛ شاید هم دولت بعد از مدتی تصمیم بگیرد که غربالگری مجددی انجام داده و شرایط سهل‌تری را برای واردات خودرو در نظر گیرد تا این برندها نیز همچنان در بازار ایران حضور یابند، اما به نظر می‌رسد که مشکل در این رابطه تنها مسائل ارزی نباشد، چراکه قرار نیست به واردات خودروها ارز مرجع یا ارز مبادله‌ای تخصیص یابد.

در این میان البته باید شاهد خداحافظی بنز نیز از ایران بود، چراکه حجم موتور این خودروها نیز عموما بالاتر از 2500 سی‌سی است.

به هرحال باید منتظر بود و دید که در هفته‌های آینده، این تصمیمات دولت چه تبعاتی در بازار خواهد داشت و آیا دولت از شرایط سخت‌گیرانه خود برای واردات خودرو با متعادل‌تر شدن بازار ارز، عقب‌نشینی می‌کند یا خیر؟

کد خبر 196980
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز