مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- محمد خادمی: جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس شناخته می‌شود و به‌دلیل قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی در آن روزانه هزاران خودروی گوناگون از طریق شناور لندی گرافت و یدک کش وارد محله‌های تجاری این جزیره می‌شوند.

جزیره قشم - کمبود پارکینگ

 این در حالی است که نبود پارکینگ عمومی خودرو مشکلاتی را برای رفت وآمد ساکنان این جزیره و مسافران در شهر قشم و محله‌ای همچون درگهان به‌وجود آورده است. رئیس شورای شهر قشم در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه برای مجتمع‌های تجاری که در شهر قشم ساخته شده فضایی برای پارکینگ پیش‌بینی نشده است و از سوی دیگر تاکنون یک پارکینگ عمومی در این شهر راه‌اندازی نشده و شهروندان قشمی و مسافران باید خودروهایشان را در معابر شهر پارک کنند و قشم با اینکه یک‌جزیره است اما مانند خیلی کلانشهرها از این نظر با مشکل روبه‌رو شده است.

محمدرفیع ‌پورمولوی تصریح می‌کند: هتل‌ها و مهمانسرا‌های این جزیره نیز پارکینگی برای مشتریان خود درنظر نگرفته‌اند. وی می‌افزاید: تا چند سال پیش مسافران خودروهایشان را درمحوطه فرودگاه قدیمی این جزیره پارک می‌کردند که این مجموعه نیز این روزها در حال تبدیل شدن به مجتمع مسکونی است. وی درپاسخ به این سؤال که چرا قشم پارکینگ عمومی ندارد؟ می‌گوید: متأسفانه موازی‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها در اداره این جزیره وجود دارد، به‌طوری که شهرداری که مسئول اداره امور شهر قشم است، بودجه آنچنانی ندارد وهمچنین سازمان منطقه آزاد قشم نیزمحدودیت‌هایی را برای شهرداری به‌وجود می‌آورد. رئیس شورای شهر بندرعباس درپاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه آیا اعضای شورای شهر قشم این موضوع را تا به حال پیگیری کرده اند؟ می‌گوید: با پیگیری‌های اعضای شورای شهر و شهرداری قشم مقرر شده برای تمام ساخت وساز‌های جدید که صورت می‌گیرد، محیطی جهت پارکینگ خودرو درنظر بگیرند. پورمولوی می‌افزاید: شهر قشم یکی از شهر‌های قدیمی کشور به‌حساب می‌آید که نزدیک به 52سال از فعالیت شهری آن می‌گذرد اما به‌دلیل اینکه این جزیره منطقه آزاد شده است، سازمان منطقه آزاد قوانین ومقررات شهری را آنطور که باید درنظر نمی‌گیرد. وی یادآور می‌شود: مشکلاتی که در اداره شهر قشم وجود دارد را درجلسه شورای استان‌ها با‌«مهدی چمران»‌ رئیس شورای استان‌ها در میان گذاشته‌ایم‌ تا بتوانیم این موضوع را حل وفصل کنیم. وی در پایان یادآوری می‌کند:‌ ده هاهزار واحد مسکونی در شهر قشم وجود داردو با توجه به نبود پارکینگ عمومی‌ و پارک کردن اتومبیل‌ها در معبر، خیابان‌های قشم دیگر گنجایش پارک خودرو‌ها را ندارد.

تخریب فرودگاه برای ساخت مجتمع مسکونی

علی رستمی عضو شورای شهر قشم نیز در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: حجم زیادی از بافت شهر قشم ساختمان‌ها و بناهای تجاری است اما این مجموعه‌ها برای خودروی مشتریان و حتی کسبه‌خود پارکینگ ندارند‌ که این امر باعث ترافیک درمعابر شهری قشم می‌شود.

وی تصریح می‌کند: متولی ساخت‌وسازها درشهرها شهرداری هر شهر است، اما در شهر قشم عوارض ساخت‌وساز و مجوز آن برعهده سازمان منطقه آزاد است؛ از همین رو این سازمان بایدخدمات شهری را انجام دهد که یکی از این خدمات احداث پارکینگ است.

این عضو شورای شهر قشم یادآور می‌شود: درگذشته ازمحوطه فرودگاه قدیم قشم به‌عنوان پارکینگ عمومی استفاده می‌شدکه این روزها از سوی سازمان منطقه آزاد قشم درحال تخریب است و قرار شده نزدیک به هشت هزارواحد مسکونی درآن ساخته شود و این درحالی است که خیابان‌های ضلع غربی وشرقی این فرودگاه چهار مترعرض دارد. جا دارد مسئولان شهرستان توجه ویژه‌ای برای ساخت پارکینگ این مجتمع مسکونی درحال ساخت داشته باشند.

کد خبر 198773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز