همشهری آنلاین: سخنان روز چهارشنبه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در انتقاد از سیاست های اتحادیه اروپا و تهدید به خروج انگلیس از این اتحادیه، موجب تشدید اختلاف داخلی شد و انتقاد مقامات اروپایی را نیز در پی داشت.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس

به گزارش ایرنا، دیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس از سیاست های اتحادیه اروپا، به ویژه خط مشی اقتصادی آن، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش رسانه های تصویری ˈفرانس24ˈ، ˈیورونیوزˈ و ˈسی.ان.انˈ که به پخش مستقیم سخنرانی کامرون درباره سیاست های اتحادیه اروپا پرداختند، نخست وزیر انگلیس با زیر سوال بردن ˈیوروˈ، واحد پول مشترک اروپا و ترسیم آینده ای که در انتظار اعضای آن است، گفت، انگلیس عضو منطقه یورو نیست و به آن نخواهد پیوست.

کامرون افزود، آنهایی که عضو منطقه یورو نیستند، باید اطمینان داشته باشند که اقتصادشان با خطر مواجه نخواهد نشد.

نخست وزیر انگلیس با اشاره به نگرانی شهروندان کشورهای اروپایی عضو منطقه یورو، گفت، آنها شاهد اجحاف حق خود و اقدامات ریاضتی هستند. ما شاهد درماندگی تشکیلات اتحادیه اروپا هستیم، باید درباره عواقب سیاست های این اتحادیه و عاقبت آن اندیشید.

وی گفت، بزرگترین خطر برای اتحادیه اروپا این است که افکار جدید را به عنوان اعتدال تلقی می کند. ادامه این وضعیت اتحادیه اروپا را به جایی نخواهد رساند بلکه فاصله آن را با شهروندانش بیشتر و اعضای این اتحادیه را بیش از پیش ضعیف خواهد کرد.

کامرون با انتقاد از سیاست اقتصادی حاکم بر اتحادیه اروپا، خواستار رقابتی شدن فضای اقتصادی در اروپا، انعطاف اصول این اتحادیه و کنار گذاشتن قوانین سنگین و سختگیرانه ای شد که به گفته وی، موجب کندی امور خواهد شد.

کامرون گفت اگر وضعیت اتحادیه اروپا تغییر نکند، انگلیس از این اتحادیه خارج می‌شود. وی سپس در جمع نمایندگان پارلمان گفت اگر دولت بعدی را هم در اختیار داشته باشد، همه‌پرسی برای تعیین خروج یا ادامه حضور در اتحادیه اروپا برگزار می‌کند.

اختلاف بر سر خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس به بالاترین حد رسید

از سوی دیگر به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «نیک کلگ» معاون نخست‌وزیر انگلیس، روز چهارشنبه مطرح کردن طرح‌هایی چون برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا را موجب تضعیف بیش از پیش اقتصاد این کشور دانست.

صحبت‌های کلگ در واکنش به اظهارات روز چهارشنبه «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس انجام شده است.

کلگ که از حزب لیبرال‌دموکرات است و بارها با کامرون محافظه‌کار اختلاف پیدا کرده، در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی در مورد اظهارات کامرون گفت: اینکه بخواهیم چندین و چند سال را صرف مذاکرات طولانی بازتعریف جایگاه خود در اتحادیه اروپا کنیم، آن هم در وضعیتی که روند این مذاکرات به درستی تعریف نشده، در جهت منافع ملت ما نیست، چراکه این کار به رشد اقتصادی و وضعیت مشاغل ما لطمه می‌زند.

وی افزود: اولویت اصلی مردم انگلیس ایجاد مشاغل است، رشد اقتصادی است، یک اقتصاد قدرتمند است.

انگلیس که تاکنون حاضر نشده عضو حوزه یورو شود و واحد پولی خود را نیز به یورو تغییر نداده، مدتی است که در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نیز با اتحادیه اروپا زاویه پیدا کرده و همین امر احتمال برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا را قوت بخشیده است.

واکنش اروپا به سخنرانی کامرون

رهبران اروپایی نیز در واکنش به سخنرانی کامرون ضمن هشدار درباره برگزاری همه پرسی در انگلیس، تاکید کردند که خروج این کشور ضربه ای سنگین را به اتحادیه اروپا وارد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، سخنرانی روز چهارشنبه "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس درباره روابط آتی این کشور با اتحادیه اروپا بازتاب گسترده ای را میان شخصیت های اروپایی داشت و هر کدام به اظهار نظر در این باره پرداختند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را برای این کشور خطرناک و دشوار خواند و نسبت به پیامدهای همه پرسی درباره آینده انگلیس هشدار داد.

"پی‎یر موسکوویسی" وزیر اقتصاد فرانسه نیز بریتانیای کبیر را یکی از اعضای ویژه اتحادیه اروپا خواند و بر باقی ماندن انگلیس در این اتحادیه تاکید کرد.

همچنین سخنگوی پارلمان اروپا گفت: نیازمند انگلیسی هستیم که یکی از اعضای کامل اتحادیه بوده و با شرکای خود برای بهبود وضعیت اروپا همکاری کند. وی همچنین بر اشتغال زایی و بهبود وضعیت اقتصادی تاکید کرد.

کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد نیز گفت: انعطاف پذیری به نظر خوب می آید اما اگر برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار شود، دیگر اروپای واحدی وجود نخواهد داشت و این اتحادیه از هم پاشیده می شود.

سفیر فنلاند در انگلیس نیز گفت: سخنرانی کامرون فضایی از تشویش و نگرانی را در سراسر اروپا ایجاد کرد و بر لزوم واکنش دیگر اعضای این اتحادیه در قبال سخنان نخست وزیر انگلیس تاکید کرد.

پکه هوتانیمی افزود: مذاکرات فشرده و دشواری را در پیش رو داریم، فنلاند هرگز در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیست و می خواهیم برای همیشه همپیمان نزدیکی برای یکدیگر باشیم.

وزیر خارجه سابق آلمان نیز با نگارش مطلبی اعلام کرد: دلایل بسیاری وجود دارد که بر این باوریم برگزاری همه پرسی درباره آینده انگلیس به صورت ناخودآگاه باعث خروج این کشور از اتحادیه اروپا می شود.

یوشکا فیشر افزود: خروج انگلیس ضربه ای سنگین به اتحادیه اروپا وارد می کند و برای انگلیس نیز این مسئله فاجعه بار است.

توماس مایر ویراستار نشریه اتریشی دراشتاندارد نیز گفت: پس از سخنرانی کامرون و گرامیداشت پیمان الیزه کاملا مشخص است که اروپا بیش از همیشه نیازمند همکاری نزدیک آلمان و فرانسه است.

کد خبر 198826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز