همشهری آنلاین: ملی‌گراهای اسکاتلند می‌خواهند روز استقلال این کشور را تاریخی در مارس 2016 اعلام کنند.

uk scotland

در صورتی که بیشتر مردم در همه پرسی مربوط به جدا شدن از انگلیس در پاییز 2014 شرکت کنند و رای مثبت بدهند؛ اسکاتلند  تا مارس 2016 اعلام استقلال کامل خواهد کرد.

بنا به گزارش پالیتیکز، در سندی که دولت اسکاتلند تهیه کرده همچنین گفته شده که نخستین انتخابات پارلمان مستقل در ماه مه همان سال برگزار خواهد شد و تنظیم قانون اساسی مستقلی که ارزش‌های مردم اسکاتلند را منعکس کند ضرورت دارد.

آلکس سلموند، نخست وزیر اسکاتلند از وزرای انگلیسی خواسته به گفت‌وگوهای مربوط به امور پس از استقلال بپیوندند. با توجه به این درخواست او  تردیدی در خصوص نتیجه همه پرسی ندارد. از طرف دیگر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس پیش از این اعلام کرده که قصد بررسی استقلال اسکاتلند را پیش از برگزاری همه پرسی ندارد.

مسئولان دولت انگلیس معتقدند حزب ملی اسکاتلند توجه خیلی زیادی به روند پس از رای گیری دارد. مایکل مور، دبیر امور اسکاتلند در دولت انگلیس به مقامات توصیه کرده روی این مساله تمرکز کنند که چه چیزی موجب استقلال واقعی این منطقه در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصادی و انرژی خواهد شد.

براساس تازه ترین نظرسنجی که چهارم فوریه انجام شده فقط 32 درصد مردم از استقلال اسکاتلند حمایت می‌کنند، 47 درصد با جدایی از انگلیس مخالف هستند و 20 درصد هنوز در این‌خصوص تصمیم نگرفته‌اند. یک درصد مردم هم تا این لحظه اصلا نمی‌خواهند در همه پرسی شرکت کنند.

کد خبر 200420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز