iهمشهری آنلاین: فعالان ضدجنگ انگلیس در گردهمایی سراسری خود که در شهر لندن برگزار شد، جنگ افروزی های غرب و بویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه را در نقاط مختلف جهان محکوم کردند.

فعالان ضدجنگ انگلیس جنگ افروزی های غرب در جهان را محکوم کردند

به گزارش ایرنا، در این گردهمایی یک روزه که روز شنب هبه دعوت ائتلاف ˈجنگ را متوقف کنیدˈ برگزار شد، صدها نفر از فعالان مدنی و حامیان صلح از نقاط مختلف انگلیس و همچنین برخی کشورهای خارجی شرکت کرده بودند.

شعار اصلی این اجلاس ˈ10 سال مقابله با جنگˈ انتخاب شده بود و هدف اصلی آن نیز بررسی آثار و عواقب فاجعه بار حملات نظامی کشورهای غربی به عراق، افغانستان، لیبی، مالی و ... همچنین مخالفت با هرگونه جنگ افروزی در آینده اعلام شده بود.

تعدادی از نمایندگان فعلی و سابق پارلمان انگلیس، چند تن از نویسندگان و اساتید دانشگاه، رهبران گروههای مدنی و صلح طلب و تعدادی از مسئولان اتحادیه های صنفی و کارگری در این گردهمایی که در محل ˈفریندز هاوسˈ لندن برگزار شد، برای حاضران سخنرانی کردند.

سخنرانان ضمن محکوم کردن سیاست به اصطلاح جنگ علیه تروریسم، تاکید کردند: جورج بوش و تونی بلر به بهانه مبارزه با تروریسم، چند کشور را مورد تجاوز قرار دادند و باعث کشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها نفر شدند.

آنان همچنین با انتقاد شدید از مداخله نظامی فرانسه در کشور آفریقایی مالی و حمایت انگلیس از لشگرکشی، اعلام کردند که این یک جنگ استعماری است که هدف آن غارت منابع طبیعی غرب آفریقا می باشد.

سخنرانان همچنین خواستار خروج فوری نیروهای خارجی از افغانستان شدند و هرگونه ماجراجویی تازه قدرت های استعماری را از جمله در سوریه غیرقابل قبول خواندند و محکوم کردند.

ˈتونی بنˈ سیاستمدار کهنه کار انگلیسی و رییس افتخاری ائتلاف ˈجنگ را متوقف کنیدˈ طی سخنانی در این اجلاس گفت: همان گونه که فعالان ضدجنگ 10 سال قبل پیش بینی می کردند، سیاست موسوم به جنگ علیه تروریسم کاملا شکست خورده است. مداخله نظامی در کشورهای دیگر نه تنها تروریسم را ریشه کن نکرده بلکه باعث ناامن تر و بی ثبات تر شدن جهان شده است.

وی افزود: فعالان ضدجنگ در کشورهای غربی باید به فعالیت های مدنی خود شدت بخشند و افکار عمومی را نسبت به عواقب سیاست های جنگ طلبانه آگاه کنند.

این سیاستمدار بازنشسته انگلیسی که سال های طولانی به عنوان وزیر و نماینده پارلمان در حزب کارگر فعالیت کرده است، گفت: مصرف میلیاردها پوند برای جنگ و مداخله نظامی در دیگر کشورها در حالی که مردم در انگلیس و دیگر کشورهای غربی با سیاست های ریاضت اقتصادی مواجه هستند، غیرقابل قبول است.

ˈجرمی کوربینˈ نماینده پارلمان انگلیس و از بنیانگذاران ائتلاف ضدجنگ انگلیس نیز گفت: اکثر مردم انگلیس مخالف این هستند که دولت شان به نام آنان و با پول آنان به کشورهای دیگر لشگرکشی کند.

وی افزود: ائتلاف ضدجنگ انگلیس که در سال 2001 و همزمان با حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان تشکیل شد، تاثیر به سزایی در آگاه کردن افکار عمومی و نشان دادن ابعاد فاجعه بار مداخله نظامی در افغانستان و عراق داشته است.

وی اظهارداشت: امروز به دلیل فعال بودن ائتلاف ضدجنگ و دیگر تشکل های صلح طلب، برای دولت ها بسیار دشوار و پرهزینه است که وارد جنگ های طولانی دیگری بشوند.

ˈاوئن جونزˈ نویسنده انگلیسی نیز در سخنان خود به دروغ پردازی های آمریکا و انگلیس در آستانه حمله به عراق در سال 2003 میلادی اشاره کرد و گفت: نه تنها ادعای بوش و بلر در مورد سلاح های کشتار جمعی عراق دروغ از آب درآمد بلکه هیچ یک از وعده های آنان در زمینه برقراری دموکراسی، ریشه کنی تروریسم و هزینه های انسانی و اقتصادی جنگ محقق نشد.

وی افزود: صدها هزار نفر از مردم غیرنظامی عراق و هزاران نفر از نیروهای نظامی خارجی در این جنگ کشته شدند، زیربناهای عراق ویران شد و امروز پس از گذشت 10 سال شاهد هستیم که ثبات و امنیت نیز در آن کشور برقرار نشده است.

این نویسنده انگلیسی گفت: پیام ما امروز کاملا روشن است؛ جنگ و مداخله نظامی در دیگر کشورها را متوقف کنید، مردم انگلیس نمی خواهند به نام آنها این جنایات تکرار شود.

ˈلیندزی جرمنˈ هماهنگ کننده ائتلاف ضدجنگ انگلیس نیز در این گردهمایی تاکید کرد: قدرت های غربی در مورد اهداف مداخلات نظامی خود درکشورهای دیگر دروغ می گویند و دروغ آنها طی یک دهه گذشته کاملا آشکار شده است.

وی افزود: انگلیس، آمریکا، فرانسه و دیگر دولت های غربی نگران دموکراسی و حقوق بشر در دیگر کشورها نیستند، آنها به دنبال غارت منابع طبیعی و گسترش سلطه سیاسی خود در جهان هستند.

خانم جرمن اظهارداشت: امپراتوری استعماری انگلیس سال ها قبل تمام شده است ولی دولتمردان ما تلاش می کنند با جنگ افروزی های جدید همچون گذشته رفتار استعماری داشته باشند.

ˈمردم انگلیس دیگر نمی پذیرند که پول مالیات شان صرف جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و استثمار دیگر ملت ها شود... جنبش ضدجنگ وجدان بیدار جامعه است و فعالیت های آن کار دولت ها را برای جنگ های بیشتر مشکل کرده است.ˈ

سلما یعقوب از رهبران حزب ریسپکت و عضو سابق شورای شهر بیرمنگهام، هیو لنینگ رییس سازمان همبستگی با فلسطین و از رهبران اتحادیه های کارگری انگلیس، فیلیس بنیس استاد دانشگاه از آمریکا، طارق علی نویسنده پاکستانی الاصل، سامی رمضانی از فعالان عراقی الاصل مقیم لندن و چند تن دیگر از فعالان مدنی در این گردهمایی سخنرانی کردند.

ˈنوام چامسکیˈ استاد دانشگاه و فیلسوف آمریکایی نیز در پیامی ویدیویی برای این گردهمایی ضمن انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه آمریکا و غرب، حمایت خود را از جنبش ضدجنگ اعلام کرد.

شرکت کنندگان در این گردهمایی در نشست عصر امروز نیز در چند میزگرد تخصصی به بررسی موضوعاتی چون ˈعواقب جنگˈ، ˈحملات هواپیماهای بدون سرنشینˈ، ˈاستعمار جدید در آفریقاˈ، ˈاسلام هراسی و تبعیض نژادیˈ

ˈوضعیت جنبش بین المللی ضدجنگˈ و ˈفلسطین و خاورمیانهˈ پرداختند.

ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس موسوم به ˈجنگ را متوقف کنیدˈ مبتکر برگزاری این گردهمایی سراسری بود و برخی دیگر از تشکل های صلح طلب از جمله ˈمبارزه برای خلع سلاح هسته ایˈ، حزب سبزها، سازمان همبستگی با فلسطین، ˈبوک مارکزˈ، ˈاخبار صلحˈ و ... از آن حمایت کرده بودند.

کریس ناینهام سخنگوی ائتلاف ضدجنگ انگلیس و سازمان دهندگان اجلاس به خبرنگار ایرنا گفت: این گردهمایی سراسری در دهمین سالگرد راهپیمایی بزرگ مردم انگلیس در فوریه سال 2003 میلادی علیه حمله نظامی به عراق، برگزار شد تا بار دیگر به دولت های غربی اعلام کنیم که مردم انگلیس مخالف جنگ و اشغالگری هستند.

وی افزود: همان گونه که ما در سال 2003 و در آستانه جنگ عراق پیش بینی کرده بودیم، سیاست به اصطلاح جنگ علیه تروریسم نتیجه ای جز تخریب و کشتار و افزایش ناامنی در جهان ندارد.

وی اظهارداشت: امروز شاهد هستیم که پس از گذشت بیش از یک دهه از اجرای سیاست جنگ علیه تروریسم، بی ثباتی و ناامنی نه تنها در عراق و افغانستان ادامه دارد، بلکه این درگیری ها به نقاط دیگر جهان از جمله قاره آفریقا هم گسترش یافته است.

ناینهام گفت: فعالان ضدجنگ انگلیس روز جمعه آینده با برگزاری تجمعی در مقابل دفتر نخست وزیر مخالفت خود را با مداخله نظامی در کشورهای دیگر بویژه مالی و سوریه اعلام خواهند کرد.

کد خبر 200858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز