یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین- زهره بانی: سرطان معده بیشتر در سنین بالای چهل سال دیده می‌شود و به طور کلی شیوع آن در بین آقایان دو برابر خانم‌ها است

مفاهیم: سرطان معده چیست؟

معده بخشی از دستگاه گوارش است که در آن غذای جویده شده با شیره معده ترکیب می‌شود.

سرطان معده در واقع رشد بی رویه سلول‌های بدخیم در این عضو است. سرطان معده از آن دسته سرطان‌هایی است که اکثرا تشخیص آن در مراحل اولیه ممکن نیست و وقتی بیماری خود را نشان می‌دهد که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است، از این رو درمان آن هم سخت و در برخی مواقع ناممکن می‌شود.

more  سرطان / سرطان مری / سرطان روده

سرطان معده به آرامی و در درازمدت رشد می‌کند.

از علایم این بیماری می‌شود به کاهش اشتها و در نتیجه آن کاهش وزن اشاره کرد. سنگینی معده (به طوری که بیمار با خوردن اندک غذایی احساس پری غیر طبیعی در معده می‌کند) از دیگر مشخصه‌های این بیماری است. آروغ زدن، درد و سوزش سردل، تهوع، استفراغ خونی، مدفوع سیاه و گاهی اوقات توده قابل لمس در بالای شکم هم از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

این بیماری مانند دیگر سرطان‌ها می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد اما علاوه بر آن، رژیم غذایی نا متعادل که فقر میوه‌جات و سبزی‌های تازه داشته یا حاوی غذاهای دودی شده، ترش و نمک سود باشد و یا کمبود پروتئین در رژیم غذایی نیز می‌تواند از عوامل ایجاد این بیماری باشد.

مصرف بی رویه مشروبات الکلی هم از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می‌رود.

کم خونی مفرط هم می‌تواند در ایجاد و تشدید این بیماری موثر باشد.

بنا بر این اجتناب از مصرف الکل و رعایت تعادل در رژیم غذایی و توجه و پیگیری‌علایم سوء هاضمه احتمالی می‌تواند به عنوان گام‌های پیشگیرنده این بیماری تلقی شوند.

nhs.uk

کد خبر 201768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز