مهدی تهرانی: بدون شک اثر مستقل بن زیتلن در بین نامزدهای بهترین فیلم سال از همه عجیب‌تر است. فیلمی که در اسکار 2013 نامزد 4 جایزه شده است که اگر چه در ظاهر امر مهم‌ترین آنها نامزدی بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی به نظر می‌رسند.

اما نامزدی کوینژان والیس 9 ساله در نقش هاش پاپی برای اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن یک مورد استثنایی را رقم زده است.

هیولاهای حیات وحش جنوب از آن دسته معدود فیلم‌هایی است که نمی‌توان در باره‌اش نقدی نوشت. البته بسیاری از فیلم‌ها حتی آثاری که عنوان دار نیز می‌باشند؛ اینگونه هستند و نوشتن در باره‌شان بی‌ارزش است و شاید فقط یک معرفی زورکی برایشان کفایت کند. اما درباره هیولاهای حیات وحش جنوب این محدویت نه به خاطر بد بودن و یا بی کیفیت بودن داستان، که به سبب بومی بودن و تاثیر بی‌اندازه جغرافیا و لوکیشن بر فیلم است که باعث شده نوشتن در باره فیلم اینقدر سخت و غیر ممکن گردد. اگر فیلم را دیده باشید احتمالا موافق این مهم هستید که تجمع و ظهور و حضور همه جانبه فانتزی و رویا؛ اساس داستان هیولاهای حیات وحش جنوب را تشکیل می‌دهند.

داستان در جنوب آمریکا و در لوئیزیانا روی می‌دهد و شخصیت اصلی دختری است خردسال به نام هاش پاپی که مدام تلاش می‌کند بین محل زندگی‌اش ،پدر و حیوانات دور و اطراف ارتباط برقرار کند. همه چیز از وقتی شروع می‌شود که توفان معروف کاترینا محل زندگی هاش پاپی را در می‌نوردد و همه چیز را بهم می ریزد.آنچه باقی مانده فقط عشق و علاقه هاش پاپی به محل زندگی و اطرافیانش است و او برای نجات این عشق ها در حد خود همه کار می کند.

اثر مستقل هیولاهای حیات وحش جنوب ساخته بن زیتلن یک فیلم جشنواره‌ای است.با اینهمه بقدری داستان گیرایی و جذابیت دارد که بیننده از دیدنش لذت خواهد برد و کمی به یاد ساخته‌های قدیمی و پر از اصالت می‌افتد.

روایت در هیولاهای حیات وحش جنوب بومی است.در نیواورلئان منطقه‌ای وجود دارد که در اصطلاح بومی‌های منطقه به "وان حمام" مشهور است. جایی که دقیقا هاش پاپی با پدرش زندگی می‌کند."وان حمام" حقیقتا یک محل استثنایی است. جایی در دلتای لوئیزیانا که قرار نیست روزگار و اهالی‌اش به مانند دیگران صبح را به شب برسانند. بومی‌های منطقه در کنار حیوانات دلتا زندگی پر رمزو رازی دارند. گرازهای وحشی ،پروانه های بزرگ،گیاهان عجیب و غریب در کنار بومی های سرسخت و عاشق آنجا همگی سرزمینی خاص را تشکیل داده‌اند. در این میان هاش پاپی کودک 6 ساله توانایی خاصی در برقراری ارتباط با همین حیوانات دارند.او حتی می‌تواند با آنها حرف بزند.

جدای از این ها هاش پاپی با تخیل بی حد و مرزش توانسته دوستان خیالی دیگری نیز برای خودش دست و پا کند. او از یک طرف می‌کوشد جای خالی مادرش را با این دوستان پر کند و از سویی دیگر می‌خواهد پدر مریض و عصبانی و تند خویش را نیز تیمار نماید. فیلم در واقع روایت تمام تلاش‌های این کودک خردسال است که با رویاهایش برای تماشاگر فانتزی خلق می‌کند.

با اینهمه هیولاهای حیات وحش جنوب داستان پیش برنده ندارد. یعنی اگر منتظر هستید تا طوفان کاترینا در فیلم برایتان بازسازی شود یا اسپیشال افکت‌های سرسام آور از حیوانات غول آسا ببینید، موفق نخواهید شد و اصلا قرار نیست در این فیلم داستانک‌های روتین فیلم‌های دیگر را ببینید. فیلم سرشار از موسیقی و فانتزی و رویاپردازی های جذاب است و کنجکاوی یک دخترک کوچک مهمترین عامل پیشبرنده فیلم به حساب می‌آید.

در واقع بعد از طوفان است که این کنجکاوی‌ها از سوی هاش پاپی بیشتر و بیشتر می‌شود. طوفان کاترینا محل زندگی آنها را نابود کرده. محلی که به نام "وان حمام"بین اهالی مشهور است. با این همه حتی وقتی گروه‌های امداد و نجات سر می‌رسند هیچ کس حاضر نیست "وان حمام" را ترک کند. همه ی بومی‌ها می‌خواهند بمانند و محل زندگی شان را دوباره بسازند و در این بین این هاش پاپی است که مدام قصه برای تماشاگر رو می‌کند و از قدرت تخیل خود به گونه‌ای کاراکتر می‌سازد که گویی تماشاگر آنها را واقعی می‌پندارد.

Beast Of The Southern Wild

کارگردان:بین زیتلن

تهیه کننده: جاش پن، کایکل گوتوالد

فیلمنامه: لوسی آلیبار،بن زیتلن بر اساس رمان لوسی آلیبار

موسیقی: دان رومار

کمپانی پخش کننده: فاکس /محصول آمریکا 2012

اکران: 27 ژوئن 2012

بودجه: 2  میلیون دلار

فروش: 12 میلیون دلار

بازیگران: کوینژان والیس (هاش پاپی)، دوایت هنری(وینک)، لوی استرلی(جین باتیست)

فیلم هیولاهای حیات وحش جنوب در 4 بخش نامزد دریافت اسکار 2013 شده است:

- بهترین فیلم سال: جاش پن،دنی جانوی و مایکل گوتوالد

- بهترین کارگردانی: بن زیتلن

- بهترین فیلمنامه اقتباسی: لوسی آبیلار و بن زیتلن

- بهترین بازیگر زن نقش اول: کوینژان والیس

کد خبر 202013
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز