جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قاسم جبلی در سال ۱۳۰۵ متولد شد و سوم اسفند ۱۳۹۱ در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت.

قاسم جبلی

او از 18 سالگی به کلاس‌­های اسماعیل­خان مهرتاش می­‌رود و با آموزه‌­های او درباره موسیقی و تئاترو آوازخوانی آشنا می‌­شود.

جبلی خواننده موسیقی­‌های عامه‌­پسند دهه‌های 20 تا 40 اولین تئاترش را در جامعه باربد بازی کرد و بعدها با افرادی همچون محتشم، سارنگ و.. همبازی شد و به گفته خودش حدود 20 سال در نمایش­‌ها ‌خواند و بازی ‌کرد. او البته از سال­‌های دهه 30 به بعد در چند فیلم هم بازی کرد.

جبلی از سال 1326 وارد کار رادیو شد و کارش را با خواندن ترانه­‌های عامیانه در رادیو شروع کرد.

قاسم جبلی بیش از 600 ترانه خوانده است. او با آهنگسازان زیادی کار کرده که از آن جمله به برادران معارفی، مجید وفادار، عباس شاپوری، شاپور نیاکان، گودرزی، ابراهیم سلمکی (که بیشترین همکاری را با قاسم جبلی داشته و بیش از 150 اهنگ برای وی ساخته است) و.......اشاره کرد. رستگار نژاد و کریم فکور عمده شعرهای ترانه­‌های او را می‌­سرودند.

صدای او صاف و شفاف و در اوج و بم تاثیرگذار بود. ترانه دنیا نمونه‌­ای از کارهای شاخص اوست که  تصویری از ظرفیت‌های صدای او را نشان می­‌دهد. صدای او  در سال­‌های دهه بیست تا 40 در سپهر موسیقی شهری ایران تاخت و تازی عجیب داشت و باید آن را در کنار صدای داود مقامی قرار داد.

جبلی صدای بالا و تنور داشت و بیشتر حال و هوای سبک عربی را مورد استفاده قرار می­‌داد. می‌توان گفت که او نخستین بار فضای موسیقی عامه پسند عربی و لحن‌های خاص این گونه را وارد فضای موسیقی عامه پسند ایرانی کرد.

جبلی سوم اسفند 1391 در سن 86 سالگی در تهران درگذشت.

کد خبر 202556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز