پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: سرطان ریه که در بین آقایان شیوع بیشتری نسبت به خانم‌ها دارد یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است که مرگ و میر ناشی از آن در جهان، از مجموع مرگ و میر ناشی از سرطان‌های پروستات، سینه و روده بیشتر است

مفاهیم: سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه بر اساس عامل ایجاد کننده آن به دو نوع میکروسکوپیک و غیرمیکروسکوپیک تقسیم می‌شود که نوع غیرمیکروسکوپیک آن شایع‌تر است به طوری که 75 تا 80 درصد سرطان‌های ریه را شامل می‌شود.

 علایم

 تنگی نفس و دردهای شدید و دایم در ناحیه قفسه سینه
گرفتگی صدا
خس خس کردن سینه
کم اشتهایی و کاهش وزن شدید
ورم صورت و گردن
سرفه‌های زیاد و شدید و دفع خون به همراه سرفه‌ها
و با پیشرفت سرطان و حاد شدن آن، علاوه بر افزایش درد،‌حتی ممکن است منجر به شکستگی استخوان‌ها هم بشود.

علل

علاوه بر موضوع وراثت که عامل اصلی انتقال انواع سرطان‌ها محسوب می‌شود، ابتلا به سرطان ریه وابستگی زیادی به رفتارها، محیط زندگی و حتی نوع شغل افراد دارد.

اصلی‌ترین عامل در افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، استعمال دخانیات است و تفاوتی نمی‌کند که دخانیات به صورت سیگار، سیگار برگ، پیپ، قلیان یا هر شکل دیگر باشد.

هر قدر مدت زمان کشیدن سیگار طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. عجیب این که سیگار ریسک ابتلا به این نوع سرطان را در مردان دو برابر نسبت به زنان بیشتر می‌کند یعنی اگر یک خانم روزی یک پاکت سیگار بکشد، ریسک ابتلا به این بیماری در او 12 درصد افزایش می‌یابد ولی برای یک آقای سیگاری با همین میزان استعمال دخانیات، ریسک ابتلا در وی 22 درصد رشد می‌کند.

مقایسه وضعیت ریه سالم و سرطانی

بسیار مشاهده شده که فردی سیگار نمی‌کشد اما در محیطی زندگی یا کار می‌کند که در معرض دود سیگار قرار دارد. این نوع محیط‌های ناسالم و آلوده احتمال ابتلا را بین 25/0 تا 45/0 درصد افزایش می‌دهد.

افرادی که بنا به ضرورت شغلی، با پنبه‌های نسوز تماس دایم داشته یا در معرض تشعشعات رادیواکتیو هستند ریسک ابتلا در این افراد 2 تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

درمان

اگر سلول‌های سرطانی در یک قسمت معینی از ریه باشند از جراحی برای برداشتن این سلول‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر جراحی برای توقف رشد سلول‌های سرطانی از پرتو درمانی و شیمی درمانی هم استفاده می‌شود.

پیشگیری

بهترین شیوه پیشگیری، توقف استعمال دخانیات است و البته قرار دادن ورزش منظم در برنامه زندگی،‌ خوردن میوه جات و سبزیجات و به طور کلی اصلاح شیوه تغذیه و زندگی بسیار می‌تواند در پیشگیری از انواع سرطان موثر باشد.

Medicinenet.com

کد خبر 203496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز