شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: سرطان خون به کلام ساده ایجاد اختلال در تولید و عملکرد سلول‌های خونی است که در مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد

مفاهیم: سرطان خون (لوسمی – لوکمی) چیست؟

مغز استخوان بافتی اسفنجی در وسط استخوان است که وظیفه گلبول سازی را به عهده دارد.

خون شامل سه بخش است؛ گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها. گلبول‌های سفید یا همان سربازان بدن، وظیفه دفاع از بدن در مقابل عوامل خارجی را به عهده دارند. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به بافت‌های بدن رسانده و مواد زاید را از بافت‌ها جمع می‌کنند و پلاکت‌ها وظیفه انعقاد خون را به عهده دارند.

در بیماری سرطان خون، این روند شکل غیر عادی به خود گرفته و تولید بی رویه سلول‌های خونی، کار سلول‌های طبیعی خون، مثل مبارزه با عفونت‌ها یا جلوگیری از خونریزی‌ها را مختل می‌کند.

سرطان خون به سه نوع لوسمی، لنفوم و میلوم تقسیم می‌شود. لوسمی در خون و مغز استخوان به وجود می‌آید و باعث عدم توانایی مغز استخوان در ساخت گلبول‌های قرمز و پلاکت می‌شود.

لوسمی خود شامل انواع لنفوسیت و میلوئید است که در نوع اول، سلول‌های خونی سفید از نوع لنفوسیت تکثیر غیرعادی پیدا می‌کنند و در نوع دوم گلبول‌های سفید نوع گرانولوسیت‌ها زیاد می‌شوند.

لوسمی دو نوع حاد و مزمن دارد که در نوع حاد، از شروع بیماری تا گسترش آن مدت زمان بسیار کمی طول می‌کشد اما در نوع مزمن، رشد سلول‌های سرطانی کندتر است و مدت زمان گسترش بیماری طولانی‌تر.

علایم

خونریزی از بینی و ورم و خونریزی لثه‌ها

تب و لرز، تعریق شبانه و عفونت‌های مکرر

بی اشتهایی و خواب آلودگی

سر درد و دردهای استخوانی

کاهش وزن

بروز لکه‌های قرمز زیر پوستی

رنگ پریدگی

عدم انعقاد خون در پی ایجاد جراحت

کم خونی و ورم غدد لنفاوی و بزرگ شدن کبد و طحال

تورم لوزه‌ها

درمان

شیمی درمانی شیوه معمول درمان سرطان خون است اما بسته به نوع سرطان خون و سن بیمار می‌تواند شیوه درمان تفاوت کند. پیوند مغز استخوان نیز از دیگر شیوه‌های درمان محسوب می‌شود.

پیوند سلول‌های بنیادی نیز جزء شیوه‌های نوین درمان این بیماری است.

علل

علاوه بر وراثت که حرف اول را در ابتلا به انواع سرطان می‌زند، افزایش سن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سموم آفت کش، رژیم غذایی گوشتی و پر چرب، چاقی، هوای آلوده و اشتغال در صنایع و کارهای مربوط به نفت و پتروشیمی از جمله عوامل تشدید کننده احتمال ابتلا به سرطان خون است.

پیشگیری

راهی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد. فقط شاید اجتناب از قرار گرفتن درمعرض بنزن و یا اشعه ایکس بتواند کمک کند.

Wisegeek.org & hematology.org

کد خبر 203737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز