همشهری آنلاین: دختر 17 ساله‌ اهل سودان جنوبی به خاطر اجتناب از ازدواج با مردی که سنش به اندازه پدربزرگش بود تا حد مرگ کتک خورد.

africa

او بوسیله خانواده‌اش در معرض تهدید قرار گرفت تا مجبور شود با این مرد سالمند ازدواج کند. این دختر جزو 39000 دختری است که هر روز در سراسر جهان مجبور به ازدواج می‌شوند و مانند دام فروخته می‌شوند تا خانواده‌های‌شان مالی به دست آورند.

به گزارش آسوشیتدپرس صندوق جمعیت سازمان ملل می‌‌گوید یک سوم همه دختران زیر 18 سال در 42 کشور جهان به ازدواج داده می‌شوند. ارقام این سازمان نشان می‌دهد بیشترین شمار موارد این ازدواج‌های اجباری در دختران کم سن در فقیرترین کشورها رخ می‌دهد و کشور نیجر در آفریقای غربی با ازدواج 75 درصد دختران در زیر 18 سال بدترین وضعیت را دارد. در بنگلادش این رقم 66 درصد و در جمهوری آفریقای مرکزی و چاد این رقم 68 درصد است.

بر اساس گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل اغلب موارد ازدواج کودکان در آسیای جنوبی و آفریقای زیرصحرا رخ می‌دهد. هند با انجام 47 درصد ازدواج‌ها در دختران زیر 18 سال، با توجه به جمعیت بزرگش، از لحاظ شماره مطلق بیشترین میزان ازدواج کودکان را دارد. آمار دولتی در سودان جنوبی نشان می‌دهد که نیمی از دختران در سنین 15 تا 19 ازدواج‌ کرده‌اند و برخی از عروس‌ها فقط 12 سال دارند.

گزارش سازمان ناظر حقوق بشر که پنجشنبه 7 مارس در آستانه 8 مارس روز بین‌المللی زنان منتشر شد درباره این کشور می‌گوید: "رواج گسترده ازدواج کودکان در سودان جنوبی باعث بدتر شدن شکاف گسترده جنسیتی در میزان حضور در مدرسه، می‌شود و در اوج گرفتن میزان مرگ و میر مادران و زیر پا گذاشتن حقوق دختران برای رهایی از خشونت نقش دارد."

این گزارش ازدواج کودکان را تا حدی مسئول درصد پایین حضور دختران در مدرسه در این کشور می‌داند که در سطح ابتدایی 39 درصد و در سطح دبیرستان 30 است.

یک گزارش بنیاد کودکان سازمان ملل (یونیسف) که این ماه منتشر شد ازدواج کودکان  تا حدی مسئول شمار پایین حضور کودکان در مدرسه در کنگو است که در آنها از هر چهار کودک یکی به مدرسه نمی‌رود.

ازدواج کودکان در آفریقای جنوبی شایع نیست؛ بازپرسان و دادستانان در این کشور در حال بررسی این موضوع هستند که چه اتهاماتی را در مورد یک دختر 13 ساله که در ژانویه امسال وادار به ترک مدرسه و ازدواج با یک شفادهنده سنتی 57 ساله شده است، ایراد کنند.

سازمان ناظر حقوق بشر می‌گوید در سودان جنوبی قربانیانی که بخواهند در برابر ازدواج اجباری مقاومت کنند یا از این ازدواج آزارگرانه بگریزند، تقریبا هیچ حفاظتی ندارند. این سازمان خواستار واکنش هماهنگ دولت از جمله تعلیم بیشتر پلیس و بازجویان درباره حفاظت از حقوق دختران شده است.

وزیر بهداشت مالاوی، کاترین گوتانی هارا، می‌گوید کاهش ازدواج کودکان یکی از ضروریات دستیابی به اهداف هزاره سازمان ملل برای کاهش میزان مرگ و میر کودکان و مادران است. به گفته او بارداری دختران نوجوانان باعث افزایش تا 30 درصدری مرگ و میر مادران در این کشور جنوب آفریقا شده است.

دکتر فلاویا بوسترو از سازمان جهانی بهداشت می‌گوید عوارض بارداری و زایمان علت اصلی مرگ در زنان کم سن 15 تا 19 سال در کشورهای درحال توسعه است.

فعالان حقوق زنان می‌گوید ازدواج‌های در سنی پایین همچنین باعث خواهد شد که سودان جنوبی نتواند به هدف سپردن 25 درصد مشاغل دولتی به زنان برسد.

او می‌گوید فعالان زنان در طرحی به نام "دختران، نه عروسان" گرد هم آمده‌اند تا رهبران اجتماعی و روسای سنتی را به پایان دادن ازدواج اجباری و در سنین پایین ترغیب کنند.

بررسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که عروسان کم سن با خشونت بیشتری نیز مواجه هستند؛ دخترانی که پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کند با احتمال بیشتری قربانی خشونت همسران‌شان می‌شوند و هر چه تفاوت سنی میان این دختران و همسران‌شان بیشتر می‌شود، خطر این خشونت افزایش می‌یابد.

خانواده‌های فقیر در سودان جنوبی به طور سنتی دختران کم ‌سن‌شان را برای کاهش هزینه‌های غذا، لباس و تحصیل شوهر می‌دهند. یک انگیزه بزرگ این خانواده‌ها مهریه‌ای است که برای عروس نوجوان از مردان سالمندتر دریافت می‌کنند و گاهی شامل صدها گاو می‌شود.

سازمان ناظر حقوق بشر از دولت سودان جنوبی خواست به طور مشخص 18 سالگی را به عنوان حداقل سن ازدواج اعلام کند. اما وزیر امور زنان و کودکان این کشور، آگنس کواجی لوسابا، می‌گوید "لایحه کودکان" از پیش حاوی این موضوع هست و فقط با از اجرای آن اطمینان حاصل شود.

کد خبر 204508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز