سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: سرطان حنجره که معمولا با گرفتگی بدون علت صدا خود را نشان می دهد، در واقع رشد بی رویه سلول‌های بدخیم در حنجره یا بافت‌های اطراف آن است که در مردان شیوع چهار برابری نسبت به زنان دارد

سرطان حنجره چیست؟

حنجره (جعبه صدا) عضوی توخالی در جلوی گردن است به ابعاد 5 سانتی متر در 5 سانتی متر که از چند غضروف تشکیل شده و تارهای صوتی را در خود جای می‌دهد بنا بر این وظفه تولید صدا بر عهده حنجره است. علاوه بر این حنجره در تنفس و بلع غذا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

more  سرطان دهان چیست؟

علل

علاوه بر زمینه ارثی، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی، اصلی‌ترین علت ایجاد سرطان حنجره است.

آلودگی‌های محیطی مانند غبار اسید سولفوریک، نیکل، آزبست و گرد و غبار فلزات و چوب نیز از عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان حنجره به شمار می‌رود.

سابقه ابتلا به سرطان سر و گردن یا پولیپ تارهای صوتی هم در ایجاد این نوع سرطان موثر هستند.

بیماری ریفلاکس معده

علایم

- تغییر یا خشونت صدا
- ایجاد برآمدگی در جلوی گردن و احساس وجود توده‌ای در گلو
- تنگی نفس، تنفس صدا دار و سرفه‌های مزمن همراه با خلط خونی
- ورم غدد لنفاوی
- کاهش وزن
- گوش درد
- دهان بد بو
- دردناکی بلع غذا

سرطان حنجره چیست؟

درمان

اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، پرتو درمانی با استفاده از اشعه ایکس یا گاما با انرژی بالا در از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌تواند موثر باشد. شیمی درمانی نیز گاهی همراه با پرتو درمانی تجویز می‌شود.

اگر سرطان در مراحل پیشرفته‌ باشد، جراحی برای خارج کردن سلول‌های بدخیم ضروری است که ممکن است برداشتن کامل یا بخشی از حنجره هم ضرورت پیدا کند. اما به هر شکل بعد از جراحی، معمولا پرتودرمانی هم انجام می‌شود. اگر با جراحی تارهای صوتی خارج شوند، برای اینکه بیمار بیاموزد بدون تارهای صوتی چگونه صحبت کند، باید تکلم درمانی شود.

باید توجه داشت که سرطان حنجره امکان عود مجدد دارد که در صورت بروز این اتفاق شیوه درمانی که بار اول انجام شده مجدد تکرار می‌شود یعنی اگر کسی برای درمان دفعه اول سرطان حنجره تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد پس از عود مجدد باز هم جراحی می‌شود و اگر کسی مرتبه اول برای درمان این بیماری پرتو درمانی گرفته باشد، بار دوم هم باید همان شیوه در موردش اعمال شود.

Webmd.com      entnet.org

کد خبر 205007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز