پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس دینی گفت: حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای زنان جامعه است ولی در چگونگی و بیان شاخص‌های این الگودهی کار اساسی نشده است.

fatima

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام ، با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) که می‌فرمایند: «ما امامان حجت خدا بر مردمان هستیم و فاطمه(س) حجت خدا بر ماست»، اظهار کرد: شأن و مقام حضرت فاطمه زهرا(س) در مقوله امامت و ولایت باید مورد توجه قرار بگیرد، روایت یاد شده نشان‌دهنده موقعیت حضرت فاطمه زهرا(س) نزد ائمه معصومین(ع) است که به این جایگاه در جامعه کمتر توجه شده است.

وی با بیان اینکه ضرورت انکارناپذیر جامعه امروز ما این است که در جهت شناخت ائمه معصومین(ع) باید تلاش و کوشش بیشتری صورت گیرد به روایتی از امام صادق(ع) که فرموده‌اند: «مردم در گرفتاری به ما متوسل می‌شوند و ما ائمه در گرفتاری دست به دامن مادرمان حضرت فاطمه زهرا(س) می‌شویم»، اشاره و تأکید کرد: این روایت بیانگر جایگاه رفیع حضرت فاطمه زهرا(س) است و نشان می‌دهد ایشان واسطه بین خدا و امامان(ع) است.

حجت‌الاسلام بسطامی تصریح کرد: ما خیلی شنیده‌ایم که حضرت زهرا(س) الگوی زنان جامعه است ولی در چگونگی و بیان شاخص‌های این الگودهی کار اساسی نشده و نیازمند آن است که در همه جوانب رفتار و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به جامعه معرفی شود تا همگان از آن الگوبرداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: حجاب و تدین حضرت فاطمه زهرا(س) هم مدنظر است و در الگو گرفتن باید همه جوانب را بنگریم به‌عنوان مثال حضرت فاطمه زهرا(س) حضور فعال اجتماعی و سیاسی نیز داشتند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ایشان قبل از ازدواج دوش به دوش پیامبر(ص) کار و فعالیت می‌کردند و پیامبر(ص) ایشان را «مادر پدر» می‌خواندند؛ یا بعد از ازدواجشان با امام علی(ع)، زمانی که قصد داشتند از امام علی(ع) با زور بیعت بگیرند حضرت زهرا(س) جانانه از ولایت و امام خویش دفاع کردند.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند: «وقتی به خانه می‌آمدم و به زهرا(س) نگاه می‌کردم تمام رنج و اندوهم بر طرف می‌شد.»، گفت: حضرت زهرا(س) در انجام امور همسرداری یک بانوی همسردار کامل بودند که به تمام امور منزل رسیدگی می‌کردند و مایه آرامش‌بخشی برای اهل منزل بودند.

حجت‌الاسلام بسطامی گفت: در کنار حضور اجتماعی، سیاسی و همسرداری حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین برای فرزندانشان بودند و توجه صرف به امور مادی فرزندان را کمال تربیت نمی‌دانستند.

این مدرس حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام بیان کرد: نکته دیگری که نیازمند کار و تأمل بیشتر است شدت حیا و عفاف حضرت فاطمه زهرا(س) است، که این حیاء و عفاف جنس متعالی‌تری دارد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند: «نابینایی در خانه حضرت زهرا(س) وارد شد حضرت خود را پشت پرده یا دیوار پوشاند، پیامبر(ص) فرمود چرا با اینکه نابینا تو را نمی‌بیند از وی حجاب می‌کنی؟ عرض کرد: اگر او مرا نمی‌بیند، من او را می‌بینم و او نیز بوی مرا استشمام می‌کند.»، گفت: پاسخ حضرت فاطمه زهرا(س) نشان‌دهنده حیا و عفاف ایشان است و نشان‌دهنده سطح متعالی عفاف یک انسان است.

بسطامی تأکید کرد: ما در سطح جامعه دچار معضل بدحجابی هستیم که با معرفی کردن سطح متعالی از حجاب و عفاف حضرت فاطمه زهرا(س) جامعه را به سمت الگوگیری از آن حضرت سوق دهیم.

این مدرس مراکز آموزش عالی ایلام اظهار کرد: تلفیق ویژگی‌های یاد شده یک نمونه مطلوب است از حضرت فاطمه زهرا(س) و اگر ما بخواهیم الگویی برای زندگی خود قرار دهیم باید حضرت فاطمه زهرا(س) را که نمونه‌ای واقعی از یک فرزند شایسته، همسری فداکار و مادری دلسوز است را الگو قرار دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: به این موضوعات در رسانه‌ها به صورت جامع پرداخته نشده است و باید این موضوعات در رسانه‌ها به صورت جدی انعکاس داده شوند

کد خبر 208582
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز