همشهری آنلاین: انفجار در یک کارخانۀ تولید کود شیمیایی در شهر "ویکو" در ایالت تگزاس آمریکا، تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشته است.

boston

احتمال اینکه این انفجار ناشی از یک بمب‌گذاری باشد، ضعیف به نظر می‌رسد اما پیشینۀ چنین حوادثی آن‌هم به فاصلۀ چند روز از یک انفجار دیگر در شهری دیگر، این نظر را نیز مطرح می‌کند.

مکان، زمان و انگیزه، سه حلقه، انفجارهای اخیر از جمله بوستون و انفجار شامگاه چهارشنبه در این کارخانه را به حوادثی مشابه در سال‌های گذشته وصل می‌کند.

مکان:

یعنی محدودۀ این انفجار، با آنچه که ۲۰ سال پیش در شهری در نزدیکی ویکو رخ داد، یک حلقۀ متصل کننده میان این حوادث است.

در فوریۀ سال ۱۹۹۳، سازمان نظارت بر اجرای قانون حمل سلاح، مواد منفجره، دخانیات و الکل، به ساختمانی که محل استقرار اعضای فرقه داودیه (Davidian sect) بود و به سلاح‌های جنگی و غیرقانونی مجهز بودند، حمله کرد. این حمله با مقاومت اعضای این فرقه روبرو شد و ۵۱ روز به طول انجامید. محاصره با حملۀ نظامی پلیس فدرال آمریکا و پس از قربانی شدن ۸۲ نفر از جمله ۲۱ کودک، به پایان رسید. این عملیات نظامی روز نوزدهم آوریل صورت گرفت.

زمان:

همزمانی این انفجارها نیز یک حلقۀ اتصال دیگر است. درست ۲۰ سال از این عملیات می‌گذرد. انفجار بوستون هم درست در هجدهمین سالگرد انفجار اوکلاهما رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر شد.

در روز نوزدهم آوریل ۱۹۹۵، تیموتی مک وی (Timothy McVeigh) یکی از طرفداران گروه‌های راست افراطی، در مخالفت با تلاش دولت برای ممنوعیت حمل سلاح های جنگی، کامیونی پر از مواد منفجره را در مقابل ساختمان اف بی آی اوکلاهما منفجر کرد. ۱۶۸ نفر جان باختند و ۷۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

انگیزه:

یک حلقۀ دیگر نیز، این دو واقعۀ اخیر را با وقایع چند سال پیش متصل می کند. در هر دو زمان، چه امروز و چه بیست سال پیش، این انفجارها در زمانی رخ داده است که یک مساله در کانون تلاش‌های دولت قرار گرفته و آنهم محدودیت حمل و استفاده از سلاح است.

در فوریۀ سال ۱۹۹۳، کنگرۀ آمریکا بحث بر سر لایحۀ معروف به "برادی بیل" (Brady Bill) را آغاز کرد. این طرح که حمل سلاح را محدود می‌کرد، توسط بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت به کنگره ارائه شده بود. طرفداران حمل سلاح و لابی اسلحه در آمریکا در آنزمان بشدت با این برنامۀ دولت مخالف بودند اما سرانجام این لایحه تصویب و تبدیل به تنها قانون در زمینۀ کنترل حمل سلاح در این کشور شد. بر اساس این قانون، سلامت روانی و عدم سوءپیشینۀ خریداران اسلحه باید کنترل شود.

درست ۲۰ سال پس از آن تاریخ، باراک اوباما، رییس جمهور دیگری از حزب دموکرات، همان راه را برگزیده و در تلاش است حمل و استفاده از سلاح را محدودتر کند. این تلاش با مخالف شدید لابی‌های اسلحه و گروه‌هایی نظیر "میهن پرستان" که به گروه‌های شبه نظامی شبیه‌اند، روبرو شده است. سنا اما این بار به این طرح باراک اوباما رای منفی داد.

در نخستین واکنش به این عدم همراهی سنا، آقای اوباما، آن را شرم آور خواند و گفت: "این به معنای پایان تلاش ما نیست. می‌خواهم این مساله را برای مردم آمریکا روشن کنم، هنوز می‌توانیم برای پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه اقدام کنیم."

درست به فاصلۀ چند ساعت از این اظهارات بود که، انفجاری مهیب شهر ویکو را به لرزه در آورد و جان چندین نفر را گرفت.

یورونیوز

کد خبر 209880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز