شهردار تهران طبق روال دیدارهای همه ساله خود با آیات عظام و مراجع بزرگوار تقلید قم دیدار و گزارشی از عملکرد مدیریت شهری ارائه کرد.

دیدار با مراجع

محمدباقر قالیباف در این دیدارها با مراجع تقلید و آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی، حسینی بوشهری، سعیدی، علوی گرگانی، سبحانی، موسوی اردبیلی، امینی، علوی بروجردی و شهرستانی گفت‌وگو کرد و گزارشی از عملکرد سال 1391شهرداری تهران ارائه داد.

تبلیغ کارآمدی اسلام

شهردار تهران در دیدار با آیت‌الله‌ العظمی‌مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید ضمن ارائه گزارشی، به فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری تهران اشاره کرد. آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار با محمدباقر قالیباف ابراز داشت: گزارشی که دادید بسیار تازگی داشت. هم در حوزه فعالیت‌های عمرانی و آبادانی و هم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام شده است؛ البته همانگونه که خود شما هم بارها اشاره کرده‌اید، انسان نباید نسبت به موفقیت‌های خود قانع شود بلکه باید محیط وسیع‌تر و افق گسترده‌تری را درنظر گرفت تا رشد و موفقیت تداوم داشته باشد. این مرجع تقلید شیعیان در ادامه تأکید کرد: آنچه انجام داده‌اید در تاریخ می‌ماند و جمله کارهای مبارکی که انجام داده‌اید، باقیات الصالحات شماست.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزود: من نسبت به این اقدامات نگاه دیگری هم دارم. اگرچه همه این فعالیت‌ها از نظر زیبایی و ظاهری بسیار خوب است، اما به شکل غیرمستقیم یک پیام قوی اسلامی هم دارد؛ وقتی جمهوری اسلامی نبود وضع تهران چگونه بود و امروز که نظام جمهوری اسلامی وجود دارد وضعیت تهران به کجا رسیده است؟ این نشان می‌دهد برخلاف نگاه مغرضانه برخی که می‌گویند اسلام برای دنیا برنامه ندارد، دنیا و آخرت انسان در پناه اسلام، ‌آباد می‌شود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه آنچه شما انجام داده‌اید را تبلیغ غیرمستقیم نظام و اسلام می‌دانم، گفت: هنگامی که افراد خارجی به تهران می‌آیند و ایران را می‌بینند حتما در مقایسه با کسانی که تهران را ندیده‌اند، نگاه متفاوتی نسبت به جمهوری اسلامی خواهند داشت، این افراد با دیدن این موفقیت‌ها می‌فهمند اسلام برای زندگی سالم مردم برنامه دارد و معلوم می‌شود شهرداری به‌معنای عمران و آبادانی شهر نیست بلکه به‌معنای درنظر گرفتن سلامت جسمی و روحی مردم شهر است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه تأکید کرد: گاهی ممکن است برخی از تنگ‌نظران به کارهای شما ایراد بگیرند و بگویند اسراف است؛ باید با اطلاع‌رسانی کاری کرد که بدانند کارهایی که انجام شده چه اثراتی برای تهران داشته است، چرا که تهران از نظر جغرافیای طبیعی بسته است و زود از نظر آلودگی هوا به مرحله هشدار می‌رسد و باید مراکزی برای تنفس شهر باشد؛ بنابر این باید بدانند چه اقداماتی برای آن انجام شده تا مردم سالم زندگی کنند.

خدمات چشمگیر شهرداری

آیت‌الله جعفر سبحانی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی شهرداری تهران گفت: خدمات و اقدامات شما در تهران بسیار چشمگیر است و هر کس به این شهر می‌آید، متوجه این اقدامات می‌شود. این مرجع تقلید با بیان اینکه ما امیدواریم همه مسئولان مثل شما شبانه‌روز کار کنند و خدمات اسلام را نشان دهند، تصریح کرد: جهان فکر نمی‌کند اسلام می‌تواند کشور را اداره کند. وقتی حضرت امام (ره)، حوزه علمیه و مسئولان آمدند و توانایی اسلام در اداره کشور را نشان دادند، بر کل جهان اثر گذاشت. 200سال است که تبلیغات مسموم علیه ایران در کشورهای اسلامی وجود دارد، اما پیروزی انقلاب اسلامی به الگو تبدیل شد.

مدیون دین هستیم

قالیباف با حضور در محل بنیاد بین‌المللی «علوم وحیانی اسراء» با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد. در این دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی شهردار تهران درباره اقدامات مدیریت شهری در سال 1391 گفت: اقداماتی که در شهر تهران و شهرداری انجام داده‌اید، بسیار مسرت بخش است. برای شما توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را از خداوند متعال خواستارم.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی تأکید کرد: ما در دوره‌ای زندگی می‌‌کنیم که قدرت علم در دست حس و تجربه است. آنچه شما الآن در غرب می‌بینید یا در برخی از دانشگاه‌ها می‌بینید تماماً دانش‌هایی است که بر محور حس و تجربه است و کارآمدی حس و تجربه نه برای انسان کافی است، نه برای شهر انسان و نه برای کشور انسان، زیرا بخش مهمّ امور انسان را علوم تجریدی تشکیل می‌دهد نه تجربی.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دوران دفاع‌مقدس و رمز موفقیت و پیروزی رزمندگان اسلام، گفت: چرا در خاکریز‌های اول و دوم شب‌های عملیات صحبتی از سرود مرز پرگهر نبود؟ اگر 50پرچم در دست رزمندگان بود، یکی از آنها پرچم سه رنگ نبود و اگر هم بود بسیار کم بود. آنچه بود شعار«کربلا، کربلا» بود و پرچم یا حسین(ع) و یا زهرا(س).

پس این موفقیت و پیروزی مدیون این کربلا، «حسین، حسین» گفتن‌ها و مدیون دین است. آیت‌الله جوادی آملی افزود: ژاک شیراک که شهردار بود و بعد رئیس‌جمهور شد به این دلیل بود که شهرش را به‌گونه‌ای اداره کرد که آن شهر را الگوی کشور دید؛ اگر کسی شهر را الگوی کشور بداند و آن را به شکلی بسازد که نمونه کشور باشد آن وقت اگر 10میلیون جمعیت شدند 70میلیون نفر، بازهم کار‌آمدند. مردم نمونه مملکت‌اند؛ باید کار را به آنها بسپارند و نظارت کنند. وی اضافه کرد: اگر کسی شهری فکر کند و شهری عمل کند همیشه شهردار است اما اگر کشوری فکر کند و شهر را اداره کند می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.

عملکرد شهردار تهران حماسه است

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار با قالیباف گفت: آنچه شما انجام داده‌اید و کارهایی که کرده‌اید، نام آن را جز حماسه چیز دیگری نمی‌توان گذاشت؛ یعنی شما در کارهای خود خلق حماسه کرده‌اید. آنچه انجام شده با توجه به گستردگی کارها و ویژگی‌هایی همانند شجاعت، قدرت و مدیریت که شما دارید، انجام شده است. معظم له یادآور شد: این اقدامات با تمام ابعاد به دنیا نشان می‌دهد که در نظام اسلامی ایران، افرادی هستند که توانایی اثر‌گذاری در همه حوزه‌ها را دارند. آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در شهرداری تهران انجام شده است، تصریح کرد: صداوسیما و رسانه‌ها باید این اقدامات را برای مردم نشان دهند و آن را با گذشته مقایسه کنند تا مشخص شود در گذشته تهران چگونه بوده است و امروز چگونه است.

ایشان همچنین تصریح کرد: خدمات شما در تهران نشان می‌دهد که موفق بوده‌اید ؛ به‌نحوی که تهران امروز با 20 تا 30 سال گذشته قابل مقایسه نیست. این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اشاره و اظهار کرد: کسانی باید در انتخابات آینده کاندیدا شوند که افرادی شجاع، با فرهنگ و حماسه‌ساز باشند و بتوانند موضوعات اقتصادی، گرانی، تورم، بیکاری و مسائل بین‌المللی را حل کنند. آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به تعدد افرادی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، افزود:

من به برخی از دوستان پیشنهاد کردم افرادی که برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، دور هم بنشینند و کریمانه، خالصانه و خاضعانه افرادی را که میان آنها شایسته هستند جدا کرده و ببینند چه‌کسی شرایط لازم را دارد تا به میدان بیاید. ایشان ضمن ابراز امیدواری به اینکه زمینه‌ای فراهم شود تا حماسه سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود، افزود: اینکه 25نفر کاندیدای انتخابات باشند، باعث تشتت آرا می‌شود و امیدواریم تقریب بین این افراد انجام شود. این مرجع تقلید جهان تشیع در پایان خطاب به شهردار تهران، گفت: امیدوارم دفعه بعد که شما را می‌بینم، تبریک این موضوع را بگویم که کسی آمده که جهاد و حماسه را ایجاد کرده است.

برنامه‌های شهردار تهران باید برای مردم کشور اجرا شود

آیت‌الله العظمی محمد علی علوی گرگانی در دیدار با محمدباقر قالیباف، ضمن تشکر و قدردانی از حضور شهردار تهران در دیدار با مراجع عظام تقلید با بیان اینکه «خدمات شما در تهران بسیار خوب و مطلوب بوده است»، تصریح کرد: انتظار ما هم از شما این است که در انجام خدماتتان، خدا و خلق خدا از شما راضی باشند زیرا خداوند فرموده است: «رضایت خلق خدا رضایت من است.» این مرجع تقلید جهان تشیع تأکید کرد: من معتقدم که اگر برنامه‌های شما نه‌تنها در تهران بلکه در تمام ایران اجرا شود، راحتی مردم فراهم خواهد شد.

ایشان همچنین با اشاره به موضوع عفاف و حجاب در پایتخت، اظهار داشت: در رابطه با تهران، آنچه باعث نگرانی من می‌شود موضوع فرهنگ عفاف و حجاب آن است. اگر نیت پاک شما در این بخش هم نه به‌صورت اجبار بلکه با فرهنگسازی‌ انجام شود، ان‌شاءالله باعث خواهد شد تا مردم عفاف و حجاب را رعایت کنند؛ اگرچه این موضوع نیاز به همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها دارد. آیت‌الله علوی گرگانی در پایان ابراز داشت: وقتی در رابطه با این موضوعات صحبت می‌شود برخی می‌گویند نمی‌توان مسائل را حل کرد، اما مهم این است افرادی مثل شما که دارای تعهد هستند، نسبت به موضوعات دقت نظر و اجرا داشته باشند و ان‌شاءالله با این تعهد مشکلات حل خواهد شد.

مردم از شهرداری تهران تعریف می‌کنند

شهردار تهران با آیت‌الله ابراهیم امینی، دیدار در گفت‌وگو کرد. آیت‌الله امینی عضو جامعه مدرسین و امام جمعه موقت قم در دیدار با شهردار تهران گفت: من پیش از این هم در مورد شهرداری تهران بسیار شنیده‌ام و نوعاً مردم از شما تعریف می‌کنند. شما شهرداری نمونه و موفق بوده اید؛ اقداماتی که در حوزه فرهنگ انجام داده‌اید، کارهای بسیار خوبی بوده است و اگر قبلا هم می‌توانستم حتما از شما تشکر می‌کردم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: کسی که می‌آید و انتخاب می‌شود با انبوهی از مشکلات ازجمله مشکلات فرهنگی و اخلاقی روبه‌رو خواهد شد. یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که داریم، ضعف مسائل اخلاقی است و باید در کل کشور روی مسائل فرهنگی و اخلاقی سرمایه‌گذاری جدی کنیم. وی خاطرنشان ساخت: متأسفانه نتوانسته‌ایم برنامه اقتصادی منظمی داشته باشیم تا جذب سرمایه‌گذاری کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه «توصیه من به همه کاندیداها این است که راه‌حل‌های عملی را به مردم ارائه دهند»، گفت: ان‌شاءالله دیگر شاهد تخریب چهره دیگران که در دوره گذشته بود، نباشیم؛ در دوره قبل مناظره‌ای داشتیم که خیلی بد بود؛ ‌ای کاش واقع نشده بود و ‌ای کاش اگر قرار شد مناظره‌ای هم باشد، صدا و سیما مناظره واقعی پخش کند و نه تخریب‌ها را. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما دارای رهبری آگاه و روشنی هستیم که حامی افرادی هستند که کار می‌کنند. امام جمعه موقت قم در پایان سخنان خود خطاب به قالیباف گفت: از شما می‌خواهم تا به‌صورت جدی وارد صحنه انتخابات شوید و پیشقدم در راه‌حل این مسائل باشید؛ نتیجه هم هرچه شد با خداست.

تقدیر از پشتکار و دلسوزی شهردار

شهردار تهران همچنین با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اقدامات و خدمات شهرداری تهران، ابراز داشت: اتفاقات تهران در مقابل چشم همه است و من - به‌دلیل نوع کاری که دارم و باید هفته‌ای چندبار به تهران بیایم - این اقدامات و تلاش‌ها را می‌بینم؛ فکر می‌کنم کمتر کسی باشد که این موفقیت‌ها را ببیند و به یاد شما نیفتد.

امام جمعه موقت قم خاطرنشان ساخت: انصاف این است که بگوییم وضعیت تهران به‌گونه‌ای است که انسان احساس طراوت، شادابی و زندگی می‌کند و تهران شهری است که برای ادامه زندگی می‌توان به آن دل بست؛ این نتیجه برنامه‌ها و دلسوزی‌های شماست؛ اگرچه در تهران با این وسعت و گستردگی مشکلات و مسائلی هم وجود دارد. آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به شهردار تهران گفت: خوشبختانه شما جزو موفق‌ها هستید که با پشتکار و دلسوزی، موفقیت‌های بسیار به‌دست آورده‌اید؛ ما برای اداره کشور به این فاکتور‌ها، یعنی همان دلسوزی، پشتکار و انعطاف‌پذیری نیاز داریم.

اهمیت رضایت مردم از شهرداری

آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در دیدار روز پنجشنبه با شهردار تهران گفت: اخبار و گزارش‌هایی که از تهران می‌شنویم بسیار خوشوقت‌کننده است و الحمدلله معلوم است که برای این کارها فکر شده و با برنامه‌ریزی انجام می‌شود، از این جهت به شما تبریک می‌گویم. این مرجع تقلید عالم تشیع در ادامه خطاب به شهردار تهران تأکید کرد: کارهای شما نشان از این دارد که مردم از اقدامات شما راضی هستند؛ رضایت خلق خدا نیز رضایت خدا را به همراه دارد. آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در پایان افزود: امیدوارم خداوند شما را عاقبت به خیر کند و همیشه در کارها موفق باشید.

شهردار تهران ازجمله مدیران موفق است

محمدباقر قالیباف در ادامه سفر خود به شهر مقدس قم با آیت‌الله شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی حسینی سیستانی در این دیدار گفت: شما ازجمله مدیران موفق هستید و خداوند توفیقات بسیاری به شما داده است و توانسته‌اید اقدامات بزرگ و مهمی را در پایتخت جمهوری اسلامی انجام دهید. افرادی که حتی یک‌بار تهران را دیده باشند، روند تغییرات و به‌روز‌شدن تهران را درک می‌کنند.

مدیریت تهران الگوی شهرهای دیگر است

شهردار تهران در ادامه سفر خود به شهر مقدس قم، با حضور در بیت آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی، استاد برجسته حوزه علمیه قم با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله علوی بروجردی در این دیدار خطاب به شهردار تهران گفت: شما از سرمایه‌های بزرگ انقلاب و حجتی برای شخصیت‌های اجرایی کشور هستید و باتوجه به خدماتی که داشته‌اید حجتی برای مدیران اجرایی هستید. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های شهرداری تهران، یادآور شد: شما الگویی برای همه شهر‌ها شدید به شکلی که الگوبرداری از تهران توسط شهرداری‌های سراسر کشور کاملا محسوس است. این در شرایطی است که ما می‌دانیم شما چه شرایطی دارید و چه مشکلات بودجه‌ای و مالی بر سر راه شما قرار داشته است ولی بحمدالله شما توفیق بسیار بزرگی داشتید.

شما در هر عرصه‌ای وارد شدید با کفایت عمل کردید

شهردار تهران در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید و علما در شهر مقدس قم، با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه موقت قم و تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله سعیدی در این دیدار با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی شهردار تهران، خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: از گزارش ارائه شده و خبرهای موفقیت‌های شما در تهران خوشحال شدم و امیدوارم که در همه عرصه‌ها موفق باشید. وی خاطرنشان ساخت: ما آقای قالیباف را از زمان جنگ و دفاع‌مقدس می‌شناسیم؛ ایشان انسانی با کفایت، با درایت، دلسوز، غیرتی و با برنامه است که در هر عرصه‌ای وارد شدند، با کفایت عمل کردند، کارهای خوبی انجام دادند و به لطف خدا موفق بودند.

تحریم‌ها نتوانست خدشه‌ای بر عملکرد شهرداری وارد کند

شهردار تهران در دیدار با مراجع عظام تقلید با بیان اینکه «امروز در شهرداری تهران ما کاملا سوار بر کار هستیم و می‌دانیم کار را باید به کدام سمت و سو و چگونه هدایت کنیم»، گفت: همانطور که می‌دانید شهرداری‌ها برخلاف دولت از نفت برخوردار نیستند و باید خودشان پول در بیاورند و هزینه کنند. وی در دیدار با مراجع تقلید و آیات عظام گفت: الحمدلله با همه مشکلاتی که ناشی از تحریم و مسائل حاشیه‌ای در سال 91بود هیچ خدشه‌ای بر روند کار در شهرداری تهران وارد نشد یعنی هرآنچه در سال 90 تصویب شد برای سال 91 بدون هیچ‌گونه تأخیر و تغییری طبق سند سال 91 انجام شد.

قالیباف گفت: این امر نشان داد واقعا در موضوع تحریم و فشارهای اقتصادی اگر با مدیریت درست و برنامه‌ریزی شده حرکت کنیم می‌شود مشکلات را کاهش داد. وی اضافه کرد: پروژه صدر ازجمله طرح‌هایی است که در حوزه فنی به آنها پروژه قرنی گفته می‌شود یعنی در هر قرن شاید یک‌بار این اتفاق بیفتد. خوشبختانه این کار به‌دست جامعه مهندسی ایرانی اجرا شد و افتخاری برای جامعه مهندسین کشور است. این پل به‌صورت تک‌پایه اجرا می‌شود تا از تمامی ظرفیت ترافیکی این بزرگراه استفاده شود.

شهردار تهران با اشاره به افتتاح بزرگراه آزادگان در جنوب پایتخت گفت: ترافیک این بخش ازجمله مشکلات تهران بود که هزینه‌های مختلفی از نظر زمانی، تلفات جانی و مالی به مردم تحمیل می‌کرد. این بزرگراه که پر ترافیک‌ترین محور شرقی - غربی به شمار می‌رود، اسفند‌ماه امسال افتتاح شد. وی با اشاره به پروژه احداث بزرگراه امام علی گفت: این بزرگراه شمالی - جنوبی تهران از دارآباد تا حرم حضرت امام (ره) اجرا می‌شود. پیش از این بخشی از این بزرگراه از جماران تا رسالت ساخته شده بود، اما 26کلیومتر از آن باقی مانده بود که باید از وسط شهر و خانه‌های بسیاری عبور می‌کرد.

در مسیر این بزرگراه بیش از هفت هزار خانه قرار داشت. طول این بزرگراه مجموعا 34کیلومتر است که دارآباد را بدون هیچ تقاطع و چراغ قرمزی به بهشت‌زهرا وصل می‌کند و امیدوارم همزمان با میلاد حضرت امام علی(ع) در 13رجب امسال افتتاح شود. وی با تأکید بر اینکه «کارهای فرهنگی که جوهره دینی داشته باشد در دستورکار ماست» به اقدامات شهرداری تهران در زمینه زنان سرپرست خانوار، مهارت‌آموزی آنها، اقدامات انجام شده در رابطه با زندان زنان، آموزش، پرورش و حل مشکلات زنان زندانی و موفقیت‌های حاصل از آن اشاره کرد و گفت: نتایج حاصل شده از این اقدام به‌گونه‌ای بود که قرار شد با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه، این اقدامات به شکل الگویی برای استان‌های مختلف اجرایی شود.

شهردار تهران در رابطه با موضوع زنان سرپرست خانوار نیز تصریح کرد: 10هزار نفر از این زنان تحت حمایت شهرداری تهران قرار دارند؛ البته این حمایت، حمایت مالی نیست بلکه این افراد آموزش می‌بینند و توانمند می‌شوند تا بتوانند روی پای خود بایستند و مسائل اقتصادی و خانوادگی خود را حل و فصل کنند. هر ساله هزار نفر که به توانمندی مورد نظر رسیده‌اند از مجموعه خارج و افراد جدیدی جایگزین آنها می‌شوند.

وی با اشاره به ساخت پیاده راه آیینی در میدان امام حسین تهران گفت: وضعیت و فضایی که در میدان امام حسین و میدان شهدا وجود داشت در‌شأن نام امام حسین(ع) نبود؛ به همین منظور با فضاسازی که انجام شد، تلاش شد تا مرکزی برای گردهمایی آیینی و مکانی که تداعی‌کننده نام آن بزرگوار باشد ایجاد شود. در فاطمیه امسال و مراسم‌های عزاداری گذشته نیز جمعیت کثیری از مردم برای برگزاری مراسم‌های مذهبی در آنجا تجمع کردند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت دریاچه چیتگر در غرب تهران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب می‌خواستند در رابطه با ساخت این دریاچه کار مطالعاتی انجام دهند اما این کار بر زمین مانده بود. امروز خوشبختانه این دریاچه با حدود 130هکتار سطح زیر آب ساخته شده و در روز میلاد حضرت زهرا(س) افتتاح می‌شود.

قالیباف در ادامه به کاشت شش میلیون اصله درخت طی اسفند‌ماه سال گذشته در سطح شهر تهران و کاشت یک و نیم میلیون درخت مثمر به درخواست شهروندان تهرانی در خانه پایتخت نشینان اشاره کرد. وی گفت: امسال پنج میلیون گل لاله در سطح شهر تهران کاشته شد و طراوت و زیبایی خاصی به تهران بخشید. قالیباف از اقدامات انجام شده در زمینه بازیافت زباله در منطقه کهریزک به‌عنوان یکی از اتفاقات مهم در شهر تهران یاد کرد و گفت: کهریزک انبار زباله تهران بود و آلودگی زیادی ایجاد کرده بود.

دریاچه‌ای از شیرابه زیر زمین بود و سال‌ها به محل دفن زباله‌ها تبدیل شده بود. روزانه به‌طور متوسط، شش تا هفت هزار تن زباله در تهران جمع‌آوری می‌شود که این حجم در ماه‌های پایانی سال - و به‌عنوان مثال اسفند‌ماه - به روزی 11هزار و 400تن می‌رسد.
امروز اتفاق مهمی که افتاده این است که دیگر زباله‌ای دفن نمی‌شود بلکه زباله‌ها تبدیل به کود می‌شود و با همکاری خوبی که با دانشگاه تهران انجام شد و تحقیقات گسترده‌ای که صورت گرفت،

به نتایجی رسیدیم که شیرابه‌ها را از زمین خارج و تبدیل به مواد غیرمضر کنیم. فکر می‌کنم تا دو سال دیگر، آن منطقه‌ای که همواره بوی تعفن داشت، کاملا پاک و به یک بوستان بزرگ تبدیل شود. وی در پایان خاطرنشان ساخت: در زمینه تبدیل زباله به انرژی تا به امروز کاری در ایران نشده بود، اما به لطف خدا نخستین کارخانه سوخت زباله و تبدیل به انرژی در منطقه چهار احداث شده که می‌تواند روزانه 350 تن زباله‌تر را تبدیل و سه مگاوات برق تولید کند. تصمیم داریم این شیوه را در کل شهر توسعه دهیم تا دیگر نیازی به حمل زباله‌ها نباشد.

کد خبر 209961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز