همشهری آنلاین: کتاب کارنامه و خاطرات سال 1369 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با عنوان «اعتدال و پیروزی» پس از رونمایی در نمایشگاه کتاب، وارد بازار می‌شود.

به گزارش  مهر محسن‌هاشمی مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب ضمن اعلام این خبر گفت: در ادامه سلسله خاطرات روزنوشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی، کتاب جدید حاوی خاطرات سال 1369، مراحل فنی را برای انتشار عمومی می‌گذراند و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آن رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دفتر نشر معارف انقلاب، برنامه‌ریزی کرده است که محتوای کتاب اخیر همانند کتاب‌های عبور از بحران، پس از بحران و آرامش و چالش، به صورت پاورقی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، همزمان با انتشار کتاب، به طور روزانه چاپ شود. هاشمی گفت: سال 1369 سال مهمی است. اولین سالی است که جمهوری اسلامی در فقدان بنیانگذار کبیر نظام، طی مسیر می‌کند و با درایت و خردمندی رهبری و مسئولان کشور، به پیروزی‌های چشمگیری در همه زمینه‌ها از جمله عرصه دیپلماسی بین‌المللی، اقتصاد داخلی، جذب سرمایه‌های خارجی، شکل‌گیری مناطق آزاد تجاری و عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نایل می‌شود. در پیش گرفتن سیاست اعتدال در همه زمینه‌ها و همگرایی کامل دولت با رهبری در سال 1369، تهران را به کانون ثبات و امنیت در منطقه تبدیل کرده و اثرات موفقیت‌های پی در پی، در همه زمینه‌ها به خوبی در سطح جامعه ملموس است.

وی افزود: در سال 1369 عراق به کویت حمله کرد و جنگ آمریکا با عراق اتفاق افتاد. دولت هاشمی علیرغم تلاش تندروهای چپ و راست، سیاست اعتدال اتخاذ کرد و نقش موثری در شرایط بسیار متلاطم و بحرانی منطقه ایفا کرد. از طرف دیگر با دیپلماسی مذاکره، توانست صدام، حاکم خونخوار عراق را به زانو درآورد، او را مجاب به پذیرش قرارداد 1975 الجزایر کرده و همچنین راه را برای آزادی اسرا فراهم سازد، ضمن اینکه از پشتیبانی دول قدرتمند جهان، برای تاثیرگذاری بر دبیرکل سازمان ملل متحد و اعلام عراق به عنوان آغازکننده جنگ، که نقطه پیروزی برای هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود، به نحو شایسته استفاده کند.

 مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب، با بیان اینکه بازخوانی تاریخ پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی، نسل جدید را با این توفیقات بزرگ بیشتر آشنا می‌سازد، تاکید کرد: کتاب‌های خاطرات آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی از این جهت حائز اهمیت است که اولاً در همان مقطع زمانی، با همان حال و هوا نوشته شده است و ثانیاً توسط کسی نوشته شده که در مرکز تصمیم‌گیری‌های کلان نظام قرار داشته است.

 more انتشار روزنوشت های سال 68 هاشمی رفسنجانی

‌هاشمی رفسنجانی در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: در سایه راهنمایی قرآن، به این نتیجه رسیدم که بعد از عقاید صحیح، محور رفتار درست انسان‌ها، ‌«اعتدال» است؛ همة ادیان آسمانی نیز جامعه را معتدل و دور از افراط و تفریط خواسته‌اند. ده‌ها آیة قرآن، شاهد این ادعاست. از همان سال‌های جوانی که با قرآن انس پیدا کردم، متوجه این مهم شده بودم؛ اما در دوران زندان، با دقتِ بیشتر و همه جانبه در قرآن، این برداشت در مغزم و وجودم ثبت شد. قرآن خواستار اعتدال در همه شئون زندگی، آفرینش، انسان، عقاید، احکام، معاشرت، تبلیغ، مصرف، انفاق، سیاست و قضاوت است. اسلام همة ابعاد و ارکان جامعه را معتدل می‌خواهد. انبیاء را معلم اعتدال و آنها را انسان‌هایی معتدل معرفی می‌کند .

 توفیقات نظام اجرایی کشور از جمله در سال 1369 که خاطرات و کارنامه آن سال اکنون پیش روی شماست، قطعاً ریشه در اعتدال دارد؛ اگر ضعف و یا شکستی هم دیده می‌شود، معلول خروج از اعتدال و بیرون رفتن از محورِ «خَیرالاُمور اوسطها» است. پیروزی در جنگ تحمیلی و امکان سازندگی که سرفصل این خاطرات است و نصرت الهی برای امت و ملت عزیزمان و شکست و مذلت متجاوزان هشت سال دفاع مقدس را با این محور تعریف می‌کنم و امیدوارم الگوی قابل توجهی برای جامعه و مدیران کشور باشد.

 کتاب «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات 1369: اعتدال و پیروزی» در 800 صفحه در قطع وزیری و با استفاده از ده‌ها عکس و سند تاریخی که بعضی از این اسناد برای نخستین بار انتشار عام می‌یابد، منتشر می‌شود. پیش از این کتاب‌های دوران مبارزه، انقلاب و پیروزی، انقلاب در بحران، عبور از بحران، پس از بحران، آرامش و چالش، امید و دلواپسی، اوج دفاع، دفاع و سیاست، بازسازی و سازندگی توسط دفتر نشر معارف انقلاب چاپ شده است.

کد خبر 210514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز