مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به‌تازگی سیاره‌ای فراخورشیدی را در سیستم ستاره‌ای کپلر 62 کشف کرده‌اند که شباهت زیادی به زمین داشته و در منطقه قابل سکونتی از ستاره‌اش واقع شده‌است.

خانواده سیاره‌های کپلر

براساس گزارش پاپ‌ساینس، این سیاره فراخورشیدی یکی از اعضای سیستم ستاره‌ای کپلر 62 است که در فاصله هزار و 200 سال نوری از زمین قرار گرفته است، یعنی بسیار دورتر از سیاره‌هایی که احتمال یافتن حیات بر روی‌آنها زیاد است. برای مثال سیاره گیلیس 581g در فاصله 20 سال نوری از زمین قرار گرفته‌است.

سیاره‌های کپلر 62e و کپلر 62f کوچکترین سیاره‌هایی هستند که تلسکوپ کپلر از آغاز ماموریتش تاکنون موفق به کشف آنها شده‌است و نکته قابل تامل این‌ است که این دو سیاره در منطقه قابل سکونتی از مدار ستاره‌شان کشف شده‌اند. این درحالی‌است که قابل سکونت بودن سیاره‌ها با ابعاد آنها ارتباطی مستقیم دارد.

کپلر 62e

شعاع کپلر 62e تنها 60 درصد بزرگتر از زمین است،‌ به بیانی دیگر اگر این سیاره یک سیاره سنگی باشد،‌ممکن است از جرمی مشابه با زمین برخوردار باشد. تشابه جرم به معنی گرانش یکسان و وجود اتمسفر است و در این صورت این سیاره می‌تواند میزبان حیات باشد. در حقیقت این سیاره درحال حاضر در راس لیست سیاره‌های قابل سکونت قرار دارد.

به دلیل موقعیت مناسبی که کپلر 62e در آن قرار گرفته‌است،‌ اصلی‌ترین کاندیدا برای ادامه جستجوی حیات در خارج از زمین به شمار می‌رود و ممکن است گونه‌ای شگفت‌انگیز از حیات در این سیاره ساکن باشد، اما آیا انسان نیز می‌تواند برروی چنین سیاره‌ای زندگی کند؟ زندگی برروی چنین سیاره‌ای تغییرات کوچکی در برخی از اعداد و ارقام روزانه زندگی ایجاد خواهد کرد:

سال‌های این سیاره 122 روزه خواهند بود، و بالاترین جرم آن 36 برابر زمین و کمترین جرم آن چهار برابر زمین تخمین زده‌ شده‌است. کودکی که بر روی این سیاره متولد شود،‌در عرض هر پنج سال زمینی، بر روی کپلر 62e درحدود 15 سالگرد تولد خواهد داشت. به مسیرهای جاده‌ای در چنین سیاره‌ای باید 61 درصد افزوده شود تا با مسیرهای زمینی برابری کنند. همچنین انسانی که از زمین به این سیاره برود،‌ 50 تا هزار 300 درصد اضافه وزن پیدا خواهد کرد.

کد خبر 210885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز