همشهری آنلاین: دیگر نیازی نیست که برای رفتن از یک نقطه شهر به نقطه‌ای دیگر بارها خطوط اتوبوس یا تاکسی خود را عوض کرد. دیگر شهروندی برای سوار شدن بر اتوبوس نباید در ایستگاه‌های نامناسب به دنبال آن بدود. دیگر کسی ساعت‌ها معطل رسیدن اتوبوس نمی‌ماند. حالا شهروندان تهرانی همه خطوط اتوبوس‌های تندرو را به هم پیشنهاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، تا همین چند سال پیش، مردم تهران برای رفتن از یک نقطه شهر به نقطه دیگری -اگر خودروی شخصی نداشتند- باید چندین بار سوار بر این تاکسی و آن اتوبوس و ماشین شخصی می‌شدند تا بتوانند خود را پس از مدت زمان طولانی به مقصد برسانند. اگر هم برف و باران یا گرمای شدید تابستان در راه بود که شرایط بدتر می‌شد و خبری از تاکسی و اتوبوس نبود و به همین دلیل کسی جرات نداشت بدون خودروی شخصی خود از خانه بیرون بیاید.

more  تهرانگردی با اتوبوس‌های تندرو؛ جدول مسیرها و قیمت‌های خطوط BRT

یک اتوبوس یک مقصد

تا همین حوالی سال‌های قبل (یعنی از سال 86 به قبل) اگر کسی قصد داشت سوار بر اتوبوس شود و به اصطلاح حق شهروندی خود را برای تهران ادا کند باید دقایق زیادی را در ایستگاه‌های غیراستاندارد می‌ایستاد، تا اتوبوسی مملو از مسافر از راه برسد و او را به مقصدش برساند. تازه خیلی‌ها مجبور بودند برای رسیدن به مقصد چندین بار اتوبوس خود را عوض کنند. به طور مثال اگر کسی قصد داشت از میدان تهرانپارس به میدان انقلاب یا آزادی و یا از میدان راه آهن به میدان تجریش برود باید حداقل سه اتوبوس سوار می‌شد و ساعت‌ها منتظر حرکت اتوبوس در خیابان‌های شلوغ می‌ماند. اولین اتوبوس از چهاراه تهران پارس تا میدان امام حسین، بعد از میدان امام حسین تا انقلاب و بعد از میدان انقلاب تا میدان آزادی. و آن عده دیگر از میدان راه آهن تا میدان ولیعصر (عج) و بعد از آنجا به میدان ونک و از آنجا به میدان تجریش می‌رفتند.

حقوق شهروندی در ایستگاه‌های اتوبوس

اما هم اکنون شرایط در تهران بسیار فرق کرده است. منظور از هم اکنون یعنی پنج تا 6 سال اخیر است. پنج سالی که خطوط اتوبوس‌های تندرو یا همان (BRT) در نقاط مختلف شهر فعال شده و شهروندان به راحتی می‌توانند از نقطه شرقی شهر به غربی، از شمال به جنوب و از شرق به غرب و بالعکس روند بدون اینکه نیاز داشته باشند بارها خط اتوبوس خود را عوض کنند یا ساعت‌ها منتظر اتوبوس بمانند یا در ایستگاه‌های کاملا غیر استاندارد دنبال اتوبوس مملو از جمعیت بدوند. حالا شهروندان در پایگاهی سرپوشیده و مناسب می‌ایستند تا اتوبوس مورد نظرشان از راه برسد و آنها را سوار کند.

مخالفان اتوبوس‌های تندرو و پاسخ شهرداری با رضایت مردم

اولین خط اتوبوس‌های تندرو در مرداد سال 1386 از ابتدای تهرانپارس تا پایانه آزادی فعالیت خود را آغاز کرد. اتوبوس‌هایی که با سرعتی مناسب و در کوتاه‌ترین مدت و با استفاده از خطوط ویژه، شهروندان را به مقصد خود می‌رساندند. آغاز فعالیت این اتوبوس‌ها با مخالفت‌های زیادی روبرو شد. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران یکی از مهمترین مخالفان طرح بود که آن را موجب ترافیک سنگین در پایتخت می‌دانست و بارها آن را در رسانه‌ها عنوان می‌کرد.

سردار رویانیان بارها و بارها تاکید کرد: "احداث اولین خط سامانه اتوبوس‌های تندرو، حدفاصل پایانه آزادی تا چهارراه تهرانپارس ناکارآمد بوده و به دلیل عدم هماهنگی با پلیس راهور، در هفت منطقه راهنمایی و رانندگی ایجاد ترافیک کرده است. حتی مدعی شد که اجرای این سامانه در تهران از نظر شورای عالی ترافیک ابهاماتی دارد و باید شهرداری در مورد این ابهامات پاسخگو باشد."

از سویی دولتی‌ها که احداث مونوریل را برای تهران کارآمدتر می‌دیدند در این زمینه مخالفت‌های جدی را با شهرداری تهران آغاز کرده و حاضر به تامین هزینه‌های خرید اتوبوس‌های تندرو نشدند.

اما شهرداری تهران بدون توجه به این موضوعات کار خود را ادامه داد و وقتی با رضایت مردم و استقبال آنها از این طرح روبرو شد خطوط اتوبوس‌های تندرو را در نقاط دیگر شهر توسعه داد. البته بعد از آن نیز ایجاد خط اتوبوس تندرو میدان راه آهن تا میدان تجریش نیز با مخالفت‌هایی جدی روبرو شد که پس از مشهود شدن نقاط مثبت آن، زبان منتقدان را برای همیشه بست.

ویژگی‌های این خطوط

از ویژگی‌های خطوط اتوبوس‌های تندرو می توان گفت که سرفاصله حرکت آنها دراین سامانه به طور میانگین 2 دقیقه است. روزانه یک میلیون و 800هزار نفر با اتوبوس‌های بی.آر.تی به مقصد می‌رسند. در مسیر 104کیلومتری خطوط سامانه اتوبوس‌های تندرو 575 دستگاه اتوبوس دوکابین، 656 اتوبوس تک کابین و درمجموع 1231 دستگاه اتوبوس فعال هستند.

براساس تحقیقات شرکت واحد اتوبوسرانی،اقشار تحصیلکرده تمایل بسیاری از سامانه اتوبوس های تندرو دارند و ترجیح می‌دهند به جای استفاده از خودرو شخصی، سفری سریع و راحت را با بی.آر.تی تجربه کنند. ضمن اینکه خدمات سامانه اتوبوس‌های تندرو شبانه روزی است.

حالا تهران از شمال به جنوب، از شرق به غرب و...دارای 10 خط اتوبوس های تندرو است که روزانه هزاران مسافر را جا به جا می‌کند و توسعه این خطوط همچنان ادامه دارد. نام خطوط اتوبوس‌های تندرو تهران به علاوه ویژگی‌ها و مبدا و مقصد آن را که طی 6 سال گذشته ایجاد شده اند، میتوانید در جدول زیر بخوانید:

نام خطوط

مشخصات و ویژگی ها

آدرس

خط یک

  • خط اول دارای 26 ایستگاه است، طول مسیر نیز 18 هزار و 700متر می‌باشد که غرب تهران را به شمال شرق آن متصل می‌کند.
  • درواقع این خط از میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) مسیری مستقیم را طی می‌کند و از آنجا به بعد به سمت شمال شرق می‌رود و از سه خیابان آزادی، انقلاب و دماوند گذر می‌کند.
  •  کل این مسیر به طور عادی یک ساعت به طول می‌انجامد. همچنین تمام تقاطع‌ها به سامانه چراغ راهنمایی هوشمند مجهز شده‌اند تا اتوبوس در پشت چراغ راهنمایی نماند.
  • در مرداد ماه سال 1386 افتتاح شد.

 پایانه آزادی تا چهارراه تهران پارس

خط دو

  • خط دوم سامانه تندرو که غرب تهران را به جنوب شرق آن متصل می کند.
  •  با طول 20 کیلومتر و 26 ایستگاه، از میدان آزادی شروع شد و با عبور از بزرگراه آیت‌الله سعیدی، میدان فتح، میدان شمشیری، خیابان قزوین، هلال احمر، مولوی، میدان خراسان، خیابان خاوران به سه راه افسریه می رسد.
پایانه آزادی تا پایانه خاوران

خط سه

  • خط سوم سامانه تندروی تهران از پایانه خاوران در جنوب شرق تهران شروع و تا پایانه علم و صنعت در شرق تهران ادامه می‌یابد.
  •  این خط با 13.5 کیلومتر طول دارای 18 ایستگاه است که از پایانه خاوران شروع شده و در ادامه از بزرگراه افسریه، میدان کلاهدوزسابق، خیابان نیرو هوایی، خیابان امامت، خیابان آیت، میدان هفت حوض عبور نموده و به پایانه متروی علم و صنعت می‌رسد.
  •  از شهریور ماه 87 مطالعات اجرایی این خط آغاز شد و اول دی ماه همان سال به بهره برداری رسید.

پایانه علم و صنعت تا پایانه خاوران

خط چهار

  • خط چهارم نیز به طول 21.5 کیلومتر، از چهارراه پارک‌وی در شمال تهران به پایانه بعثت در جنوب تهران متصل شد.
  •  اکنون با 21 ایستگاه از پارک‏‏ وی آغاز و پس از طی مسیر از بزرگراه شهید چمران، میدان توحید، بزرگراه نواب، خیابان شهید تندگویان و بعثت به پایانه جنوب ختم می‌شود.
  • با راه اندازی ادامه خط 4 تا پایانه جنوب به طول 9.7 کیلومتر،طول مسیر خط 4 به 22.5  کیلومتر افزایش پیدا کرد.

 چهار راه پارک وی تا پایانه جنوب

خط پنج

  • خط 5 بی.آر.تی به عنوان هفتمین خط سامانه اتوبوس های تندرو در روزهای پایانی شهریور ماه سال 1391 در مسیر رسالت - آرژانتین آغاز به کار کرد.
  • در فازهای بعدی هم قراراست تا دهکده المپیک در منطقه22 ادامه مسیر دهد.
  • به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی "در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰ هزار جابه جایی در خط ۵ سامانه اتوبوس های BRT صورت می گیرد"
  • این خط مهرماه 91 افتتاح شد.

پایانه علم و صنعت تا پایانه بیهقی

خط شش

  • این خط 19 کیلومتر مسافت دارد.
  • احداث این خط در دست مطالعه است.

بلوار ارتش تا میدان پونک

خط هفت

  • خط هفت نیز به طول 12 کیلومتر به صورت یکپارچه از میدان راه آهن تا میدان تجریش مشغول فعالیت است.
  • برای راه اندازی خط ویژه اتوبوس بی آر تی ولی عصر از تاریخ 27 مرداد سال 1388 خیابان ولی عصر از تقاطع بهشتی تا پارک وی از جنوب به شمال یکطرفه شد و با تسهیل ترافیک و رفت و امد مردم در این مسیر مهم و پر تردد به تدریج تهرانی‌ها به اتوبوس‌های بی آر تی شمال جنوب پایتخت عادت کردند.
  • دارای 27 ایستگاه است که از مهمترین خیابانهای مرکزی شهر همچون تقاطع فاطمی، چهارراه ولیعصر، چهارراه پارک وی، نیایش، میدان ونک و... می گذرد.
  • اواخر سال 1388 افتتاح شد.

میدان راه آهن تا میدان تجریش

خط هشت

  • این خط از بزرگراه بعثت می گذرد و پایانه جنوب را به پایانه خاوران متصل می کند، هم به اتمام رسیده و اکنون عملیات احداث خط 8 آغاز شده است و وعده داده شده تا پایان خرداد به اتمام رسد.
  • یک خط تقاطعی است. این خط در تقاطع با خط 4 و خط 3 خواهد بود که از این طریق دسترسی شهروندان به نقاط شمالی شهر نیز ممکن خواهد شد که این همان شبکه کارآمد حمل و نقل و ترافیک خواهد شد.
  • در طراحی ایستگاه های بی .آر.تی خط 8 سعی شده است از مضامین و طراحی ها با الگو برداری از معماری اسلامی و سنتی ما بهره گرفته شود.

بزرگراه بعثت تا میدان بسیج

خط نه

  • مسیر خط 9 بی.آر.تی در بزرگراه صدر به گونه ای است که این خط از تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه صدر آغاز می شود و در ادامه مسیر از بزرگراه های مدرس، چمران و یادگار امام می گذرد و به شهرک غرب ختم می شود.
  • این خط 17 کیلومتر مسافت دارد.

بزرگراه بعثت تا بزرگراه بابایی

خط10

  • این خط از پایانه آزادی تا دانشگاه علوم تحقیقات به طول 12 کیلومتر در سال 90 به مجموع خطوط فعال سامانه بی.آر.تی پیوست.
  •  با راه اندازی ادامه خط 4 تا پایانه جنوب به طول 9.7 کیلومتر دراین سال ،طول مسیر خط 4 به 22.5 کیلومتر افزایش پیدا کرد.
  • به طور کل در این مسیر در جهت شمال به جنوب 24 ایستگاه و جنوب به شمال 25 ایستگاه احداث شده است.
  • این خط در حال حاضر امکان تبادل سفر با خط 2 و 5 مترو (در ایستگاه صادقیه) و خط 4 مترو (ایستگاه آزادی) و در آینده با خط 6 مترو (بلوار مرزداران) را دارد.همچنین امکان تبادل سفر با خطوط 1 و 2 اتوبوس تندرو در پارک‌سوار آزادی دارد.
  • خردادماه سال 1390 افتتاح شد.

مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تا پایانه آزادی

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۴