مدیرملی پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی، از اختصاص 2500میلیارد ریال برای اجرایی‌شدن طرح جامع پیشگیری، کنترل و خشکیدگی درختان بلوط خبر داد.

زاگرس مرکزی


شیرین ابوالقاسمی با بیان اینکه بهره‌برداری ناپایدار از جنگل‌های بلوط غرب و نیز پدیده خشکیدگی این جنگل‌ها یکی از دغدغه‌های‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اظهار کرد: اجرایی‌شدن طرح جامع پیشگیری، کنترل و مقابله با خشکسالی و بهره‌برداری ناپایدار از این جنگل‌ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال1392 از محل منابع سازمان مدیریت بحران کشور برای تسریع در اجرایی شدن این طرح اختصاص یافته است. به گفته وی براساس آخرین آماربرداری در تابستان سال گذشته سطح کل جنگل‌های زاگرس 6 میلیون هکتار و سطح جنگل‌های آلوده‌شده بالغ بر 920هزار هکتار است. ابوالقاسمی ادامه داد: استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌‌وبویراحمد، فارس و خوزستان از استان‌های درگیر با این معضل هستند.

مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی عامل اصلی خشکیدگی را قارچی با نام زغالی بلوط و عامل ثانویه آن را آفت چوبخوار عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین عوامل وقوع پدیده خشکسالی بلوط، خشکسالی، تغییر اقلیم، افزایش شدت و مدت ریزگردها، شخم زیراشکوب، تغییر بافت خاک، عدم‌زادآوری جنگل و عوامل غیرمستقیم ازجمله سمپاشی، استفاده از کودهای شیمیایی، فعالیت‌های عمرانی ناپایدار، آتش‌سوزی و افت آب‌های زیرزمینی است.

کد خبر 215845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز