چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان درباره طرح احیای تالاب گاوخونی گفت: طرح استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب برای مرطوب نگه داشتن بستر تالاب در مراحل پایانی است و تا پایان‌ماه جاری با اتمام مرحله مطالعات طرح، پیگیری برای تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

تالاب گاوخونی

 این در حالی است که مدیرکل محیط‌زیست اصفهان می‌گوید، با مدیریت بهینه مصرف آب می‌توان160میلیون مترمکعب حقابه تالاب را تأمین کرد و نیازی به اجرای هیچ طرح دیگری نیست.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با مهر با تأکید براینکه تالاب گاوخونی یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های فلات مرکزی است، افزود: برای جلوگیری از تبدیل شدن تالاب به کویر از طریق دفتر تالاب‌های سازمان محیط‌زیست طرح استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب برای مرطوب نگه‌داشتن بستر تالاب را پیگیری می‌کنم. آن طور که این مسئول محلی می‌گوید در حال حاضر 100درصد تالاب گاوخونی خشک شده و به منطقه‌ای با پتانسیل بالا برای تولید گردو غبار تبدیل شده است.

مجتبی قبادیان، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این‌باره گفت: با توجه به اینکه حدود 90درصد شهر ورزنه به سیستم شبکه فاضلاب متصل است درصورت تأیید طرح از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و واگذاری فاضلاب از سوی آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب می‌تواند با انجام حدود 30کیلومتر لوله‌گذاری پس از تصفیه حدود 30تا 40 لیتر در هر ثانیه فاضلاب تصفیه شده شهر ورزنه را به تالاب گاوخونی منتقل کند. به‌گفته وی، تا‌کنون هیچ مکاتبه‌ای در این خصوص از سوی سازمان محیط‌زیست استان با این شرکت انجام نگرفته است.

مصوبه‌ای برای احیا وجود ندارد

در این بین اظهارات مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درخصوص احیای تالاب و خارج کردن آن از وضعیت بحرانی با طرح‌ها و برنامه‌هایی که سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها به آن اشاره می‌کنند متفاوت است. کیومرث کلانتری درخصوص مطالعات طرح احیای تالاب گاوخونی با استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب گفت: این موضوع تنها در حد یک پیشنهاد مطرح شده و مصوبه‌ای در این مورد در جلسات تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه حل مشکل تالاب گاوخونی باید به شکل اصولی پیگیری شود، ‌افزود: مشکل تالاب تنها با تأمین حقابه آن برطرف می‌شود و این راهکاری است که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ادامه حیات تالاب آن را پیگیری می‌کند. وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تالاب بین‌المللی گاوخونی را با استفاده از پساب فاضلاب مرطوب نگه‌داشت، ادامه داد: اگر حقابه زیست‌محیطی تالاب تأمین شود نیازی به اجرای طرح‌های این چنینی نیست.

تأمین حقابه در کوتاه‌مدت

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا باتوجه به حجم آب سد زاینده‌رود تأمین حقابه تالاب در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است، گفت: درصورتی که آب در رودخانه جاری باشد امکان تأمین حقابه هم میسر خواهد شد. کلانتری درخصوص مزیت‌های تأمین آب مورد نیاز تالاب از طریق حقابه گفت: مزیت این اتفاق این است که آب در رودخانه جاری شده و زاینده‌رود زنده می‌شود.

وی درخصوص اینکه آیا با توجه به برداشت‌های مختلف از رودخانه آبی برای استفاده تالاب باقی می‌ماند، گفت: وقتی آب از ابتدا تا انتها در مسیر رودخانه جریان داشته باشد حتی اگر در مسیر برداشت‌هایی هم صورت بگیرد با پایان فصل کشت، تالاب می‌تواند از آب رودخانه بهره‌مند شود.

کلانتری معتقد است: با مدیریت بهینه مصرف آب می‌توان 160میلیون مترمکعب حقابه تالاب را تأمین کرد و نیازی به اجرای هیچ طرح دیگری نیست. تالاب گاوخونی اکنون در خشکی مطلق به سر می‌برد و این سرگردانی میان طرح‌ها و برنامه‌ها به احیای آن کمکی نمی‌کند از این‌رو باید دستگاه‌های متولی نسبت به تصویب یک طرح جامع و کامل اقدام کنند.

این گزارش می‌افزاید: وضعیت بحرانی تالاب گاوخونی منجر به تشکیل جلساتی با هدف احیای این تالاب شد. به‌گفته مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان در این جلسات که نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط‌زیست، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب و تعدادی از استادان وکارشناسان زیست‌محیطی حضور داشتند طرحی تحت عنوان استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب برای مرطوب نگه‌داشتن بستر تالاب ارائه و مقرر شد اداره حفاظت محیط‌زیست استان به‌عنوان متولی تالاب، مطالعات کار را انجام داده و درصورت مثبت بودن نتیجه مطالعات، روند اجرای طرح را پیگیری کند.

کد خبر 216466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز