پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: سرطان روده بزرگ (کولون) سومین سرطان شایع دنیا است و در مردان شیوع بیشتری دارد

مفاهیم: سرطان کولون (روده بزرگ) چیست؟

روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش است که از انتهای روده باریک آغاز و به مقعد ختم می‌شود. روده بزرگ، دور تا دور روده کوچک را احاطه کرده و وظیفه آن تخمیر مواد زاید و دفع آنها از بدن است.

سرطان روده بزرگ، بعد از سرطان ریه، دومین عامل مرگ‌های ناشی از سرطان است. این سرطان معمولا با ایجاد پولیپ‌هایی در دیواره روده به وجود می‌آید اما همه پولیپ‌های (برآمدگی) دیواره روده که بسیار هم شایع هستند، سرطانی نمی‌شوند.

علایم

سرطان روده در مراحل آغاز بدون نشانه است و دفع خون از طریق مدفوع اولین علامت این بیماری است که آن هم از طریق آزمایشات میکروسکوپی قابل تشخیص است.

از دیگر علایم این بیماری می‌توان به درد شکمی، انسداد روده‌ای، یبوست یا اسهالی که با گذشت چند هفته بهبود نیابد، کاهش وزن شدید، کم خونی بدو علت و خستگی.

علل

علاوه بر موضوع وراثت که در مورد تمام انواع سرطان به عنوان عامل تشدید خطر ابتلا، از آن یاد می‌شود، در سرطان روده بزرگ، سن نیز موضوع مهمی است زیرا این بیماری اکثرا در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.

برخی ویروس‌ها نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند.

بیماری‌های حاد شکمی مانند ورم مخاط روده بزرگ و سندروم کرون هم از جمله عوامل مستعد کننده ابتلا به سرطان روده بزرگ شمرده می‌شوند. این عوامل در حقیقت جزء عواملی هستند که بیمار هیچ نقشی در ایجاد یا رفع آنها ندارد.

عادت‌هایی هم هستند که عامل سرطان روده شناخته شده‌اند و ترک یا تغییر آنها به فرد بستگی دارد. استعمال دخانیات، مشروبات الکلی، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر از این دسته عادات هستند.

پیشگیری

جلوگیری از چاقی و کاهش مصرف روزانه نمک و چربی (مصرف روغن‌های مایع غیر اشباع مانند روغن زیتون، ذرت و آفتابگردون). گنجاندن میزان کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه، که مهمترین منبع آن سبزیجات تازه و سبز است.

تنظیم رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات مختلف و انجام حرکات ورزشی، هر چند محدود، نقش مهمی در سلامت روده‌ها ایفا می‌کند.

اگر کسانی هستند که به هر دلیل قادر به خوردن سبزیجات خام نیستند، دقت داشته باشند که سبزیجات پخته هم همین تاثیر را دارد به شرط اینکه زمان پخت کوتاه، با آب کم و روی شعله ملایم پخته شوند.

اجتناب از مصرف سوسیس، کالباس و غذاهای دودی.

درمان

سرطان روده بزرگ نیز اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قطعا قابل درمان است و بسته به میزان پیشرفت آن جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی، هریک به تنهایی، یا به صورت ترکیبی از دو یا سه روش درمانی توصیه می‌شود.

medicalnewstoday.com

کد خبر 216692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز