یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: رشد بی‌رویه سلولی در دیواره مثانه که منجر به ایجاد توده‌های گل کلمی شکل می‌شود، سرطان مثانه است

مفاهیم: سرطان مثانه چیست؟

مثانه عضوی بالون مانند تو خالی و قسمتی از دستگاه ادراری است که در پایین شکم، داخل استخوان لگن قرار دارد. وظیفه مثانه جمع آوری ادرار و تخلیه آن به خارج از بدن است.

more  سرطان کلیه

سرطان مثانه یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است و اگر به موقع درمان نشود، امکان نفوذ و گسترش آن به خارج از مثانه و درگیر کردن دیگر اعضای بدن زیاد است.

دفع خون به همراه ادرار که قابل مشاهده است به عنوان اولین و اصلی‌ترین نشانه این بیماری است. در موارد کمی پیش می‌آید که دفع خون همراه با درد، سوزش یا تکرر ادرار باشد اما به هر شکل وجود خون در ادرار باید جدی گرفته شود.

علل

عفونت‌های مکرر مثانه و سابقه ابتلا به سنگ مثانه، استعداد ابتلای فرد به سرطان مثانه را بالا می‌برد.

سرطان مثانه در مردان شیوع سه برابری نسبت به زنان دارد، اما به عنوان اصلی‌ترین عامل این بیماری می‌توان به استعمال دخانیات اشاره کرد.

مشاغلی که با مواد شیمیایی در ارتباط‌اند مانند کارگران صنایع رنگ و شیمیایی، لاستیک سازی و چرم و مواد نفتی و چاپ، ریسک ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.سرطان مثانه

پیشگیری

  • اجتناب از استعمال دخانیات
  • عدم تنفس مواد شیمیایی و استفاده از ماسک مناسب
  • نوشیدن آب فراوان

درمان

درمان سرطان مثانه بستگی به میزان گسترش و پیشرفت بیماری دارد و هرچه بیمار جوان‌تر باشد و سلول‌های سرطانی داخل مثانه باشند و به بیرون نفوذ نکرده باشند، درمان ساده‌تر و نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود.

جراحی یکی از شیوه‌های درمان است که به وسیله آن توده سرطانی از بدن بیمار خارج می‌شود اما گاهی پیش می‌آید که جراح مجبور به خارج کردن تمام مثانه است که در این صورت با روده بیمار برایش مثانه درست می‌کنند.

nhs.uk

کد خبر 217909
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز