همشهری آنلاین: یک دادخواست ارایه شده به کاخ سفید برای عفو ادوارد اسنودن، افشاگر جنجالی برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا، توانست بیش از صد هزار امضا از شهروندان این کشور جمع آوری کند که قانونا کاخ سفید را به بررسی و پاسخ دادن به آن ملزم خواهد کرد.

ایرنا نوشت: این دادخواست که در آن تصریح شده است ادوارد اسنودن یک قهرمان ملی بوده و باید فورا مورد بخشودگی کامل قرار گیرد، دو هفته پیش به کاخ سفید ارایه شده است.

استقبال مردم از این دادخواست به گونه‌ای بوده که ظرف تقریبا دو هفته و بدون وجود ابزار تبلیغاتی، بیش از 101 هزار امضا جمع آوری کرده است.

کاخ سفید قانونا باید به دادخواست‌هایی که بیش از 100 هزار امضا داشته باشد، پاسخ دهد.

تحلیلگران می‌‍گویند بر خلاف تلاش دولت آمریکا برای خائن جلوه دادن اسنودن، بسیاری از مردم این کشور او را قهرمان ملی می‌دانند.

روز گذشته مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا ادوارد اسنودن را به دلیل افشای برنامه جاسوسی دولت آمریکا علیه شهروندان این کشور خائن نامید و از برنامه شنود و جاسوسی این آژانس به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با تروریسم دفاع کرد.

ادوارد اسنودن پیمانکار فنی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا است که به اطلاعات طبقه بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری سازمان امنیت کلی آمریکا از جمله برنامه شنود پریزم را به روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست لو داد.

اسنودن می‌گوید دولت آمریکا مکالمات تلفنی شهروندان را شنود می کند. اما مقام‌های آمریکا او را متهم به دروغگویی کرده و می‌گویند هیچگاه مکالمات تلفنی را شنود نکرده‌اند.

اسنودن از ترس تعقیب و آزار از سوی دولت آمریکا، از اکوادور درخواست پناهندگی کرده است.

کد خبر 220337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز