دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فک‌های خزری موجودات بی‌دفاعی هستند که به علت کاهش جمعیت نیاز به حمایت‌های بین‌المللی دارند. تهیه کیف و کفش از پوست این حیوان دلیل اصلی صید آن از سوی صیادان کشورهای آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان است.

فک خزری قربانی کیف و کفش

به گزارش ایرنا، فک‌ها موجوداتی هستند که بی‌رحمی برخی صیادان غیر مجاز بلای جانشان شده و حیاتشان را در معرض انقراض قرار داده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده، از ۱۸ سال گذشته تا کنون تعداد فک‌های خزری از یک میلیون قلاده به ۱۰۰ هزار قلاده کاهش یافته است که زنگ خطری برای بقای این حیوانات است.

صید بی‌رویه این حیوانات از سوی صیادان کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با هدف تهیه کیف و کفش از پوست آن‌ها اصلی‌ترین علت کاهش جمعیت آنهاست.

در این میان صیادان ایرانی به هیچ وجه این موجودات را صید نمی‌کنند زیرا بر اساس یک باور قدیمی در میان صیادان ایرانی کشتن یک فک رزق و روزی را کاهش می‌دهد ازاین رو آنها هیچ گاه به کشتن این حیوان اقدام نمی‌کنند.

عبدالرضا کرباسی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت فک‌های خزری گفت: مقامات قزاقستان و روسیه هر دو سال یک بار از طریق پیمایش هوایی جمعیت فک‌ها را شمارش می‌کنند که قرار بود اوایل امسال (۲۰۱۳) آمار جدید را اعلام کنند اما هنوز آماری منتشر نشده است.

وی افزود: صیادان ایرانی در سال‌های اخیر آموزش‌هایی در زمینه رهایی فک‌ها از تور صیادی نیز دیده‌اند بنابر این آنها به راحتی می‌توانند این حیوانات را از لابه‌لای تور صیادی با کم‌ترین صدمه نجات دهند به گونه‌ای که هیچ گونه استرس و شوکی به حیوان وارد نشود.

همچنین سازمان محیط زیست به منظور حفاظت از فک‌های دریایی تفاهم‌نامه‌ای با مرکز فک هلند منعقد کرده است که انجام تحقیقات مشترک در مورد علل و عوامل از بین رفتن فک، احیای جمعیت فک، شناخت بیماری‌های فک و تاسیس بیمارستان دریایی از بندهای این تفاهم‌نامه است.

کرباسی در مورد نقش و تاثیر آلودگی در کاهش جمعیت فک‌های خزری گفت: آلودگی‌ها به طور مستقیم در مرگ و میر فک‌ها تاثیر مستقیم ندارد اما موجب بیماری این حیوانات و ضعیف شدن بدن آنها در برابر بیماری می‌شود.

فک دریای خزر (Pusa caspica) یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌ رویه و به ‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فک خزری به‌ طور میانگین ۵ /۱ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.

فک پستانداری است که در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری و گاهی برای استراحت به ساحل می‌آید. در خشکی بسیار کم‌‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند. فک‌ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند.

بدن این پستاندار برای زندگی در آب به مرور تغییراتی کرده ‌است. میان انگشتان دست و پای آن پرده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود دست‌ها و پاها شبیه باله‌ای برای شنا شود. پاها در انتهای بدن و در امتداد دم قرار گرفته‌اند به ‌همین ‌دلیل فک‌ها نمی‌توانند به ‌راحتی روی زمین راه‌ بروند.

فک‌های دریای خزر مهاجرت سالانه منظمی دارند. آن‌ها به دمای آب بسیار وابسته‌اند. وقتی دمای آب افزایش می‌‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و سردتر است، مهاجرت می‌کنند.

شیر فک‌ها ۱۲ درصد چربی دارد. در زمان‌ های گذشته، تعداد زیادی از فک‌ها برای استفاده از پوست و گوشتشان شکار می‌‌شدند. در حال حاضر هم هر سال تعداد زیادی از آن‌ها در تورهای ماهیگیران گرفتار می‌‌شوند.

گرم ‌شدن زمین، باعث ذوب یخ‌های بخش شمالی دریای خزر و در نتیجه نابودی زیستگاه‌های فک‌ها شده ‌است. از عوامل دیگر کاهش شدید جمعیت فک‌‌های دریای خزر، آلودگی‌های محیطی و نوعی بیماری است که از سگ‌سانان به این گونه منتقل می‌شود.

فک‌ها با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن‌ها، در اکوسیستم دریای خزر نقش موثری دارند.

کد خبر 222271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز