همشهری آنلاین - زهره بانی: سرطان استخوان بیشتر در سنین نوجوانی و جوانی (بین 10 تا 20 سالگی) شیوع دارد وعموما استخوان‌های زانو، شانه و لگن خاصره را درگیر می‌کند

سرطان استخوان اولیه به نوعی از سرطان گفته می‌شود که تومور در داخل استخوان شروع به تکثیر کند و سرطان ثانویه به سرطانی گفته می‌شود که از دیگر اعضای بدن به استخوان‌های اطراف سرایت کرده باشد.

 

این نوع سرطان که علم پزشکی هنوز علت مشخصی برای آن پیدا نکرده است در واقع زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های استخوان ساز دچار مشکل شده باشند. این بیماری می‌تواند تهدیدی برای تمام سنین باشد و از فلج عضو تا مرگ فرد مبتلا را به همراه دارد.

افراد مبتلا به پاژه ( یک بیماری استخوانی با نشانه تخریب استخوانی و بازسازی آن به طوری که استخوان بازساری شده بیش از حد طبیعی تکثیر یافته و ماهیتی شکننده و ضعیف پیدا می‌کند) بیشتر مورد تهدید سرطان استخوان قرار دارند و کسانی که به علت بیماری‌های دیگر تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گرفته باشند، در مقابل سرطان استخوان آسیب پذیرتر هستند.

علایم

درد شدید بارزترین مشخصه سرطان استخوان است که این دردها در زمان فعالیت یا شب هنگام شدیدتر می‌شوند.

از دیگر علایم این بیماری می‌توان به تب، کم خونی و کاهش وزن، سرد شدن بدن، تعرق شبانه، خستگی و ضعف عمومی اشاره کرد.

سرطان استخوان باعث نازک و ضعیف شدن جدار استخوان شده و خوردگی بافت استخوان را باعث می‌شود.

اگر تومور استخوانی در مفاصل یا نزدیکی آنها ایجاد شوند، در این نواحی ایجاد ورم کرده ضمن اینکه عموما پوست در محل ایجاد تومور، براق می‌شود.

پیشگیری

با توجه به اینکه علت این نوع سرطان همچنان ناشناخته مانده است بحث پیشگیری چندان موضوعیتی ندارد. فقط می‌توان اجتناب از عواملی مثل قرار گرفتن در معرض اشعه (رادیوتراپی) یا تماس با ترکیبات رادیواکتیو و هسته‌ای را که به عنوان عوامل تشدید کننده یا افزایش ریسک ابتلا به این بیماری شناخته شده‌اند، به عنوان گام‌های موثر پیشگیری نام برد.

درمان

انتخاب شیوه درمان به عوامل متعددی از جمله سن بیمار، میزان پیشرفت بیماری و شرایط بیمار بستگی دارد.

برای سرطان استخوان معمولا جراحی اولین انتخاب پزشک معالج است. در صورتی که بیماری خیلی پیشرفته باشد گاهی پزشک مجبور به قطع عضو می‌شود اما عموما با جراحی قسمت سرطانی از بدن بیمار خارج می‌شود و به جای آن از پروتز استفاده می‌شود.

nhs.uk

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰