دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی از افزایش حریق در منابع طبیعی استان‌های زاگرسی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت:‌ این آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل افزایش پوشش گیاهی منطقه در سال 92اتفاق افتاده است.

افزایش حریق در رویشگاه‌های زاگرسی

سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 70درصد آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل دخالت‌های انسانی رخ می‌دهد، افزود: 80درصد حریق‌هایی که در عرصه‌های ملی کشور رخ می‌دهد مربوط به مراتع بوده و بخش کوچکی از آنها در جنگل اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به وقوع حریق در منطقه ممسنی استان فارس و از بین رفتن سطح وسیعی از مراتع کشور اظهار کرد: خشک شدن پوشش گیاهی منطقه، افزایش دما، انباشت علوفه توسط عشایر و بی‌توجهی مردم به هشدارها از دلایل وقوع این آتش‌سوزی‌ها هستند.

سبزعلی اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از مردم گمان می‌کنند که روشن کردن آتش برای درست کردن غذا یا چای در مراتع مشکلی را ایجاد نخواهد کرد درصورتی که به‌دلیل بادهای نسبتا شدیدی که در منطقه می‌وزد این حریق به سرعت انتقال می‌یابد و سطح وسیعی از مراتع را درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر براساس قانونی که وجود دارد پس از آنکه حریق رخ داد فرد را مجازات می‌کنیم درصورتی که بسیار پیش آمده که بارها به فردی درخصوص روشن کردن آتش تذکر داده‌ایم اما به‌دلیل منع قانونی اجازه دستگیری و تحویل او را به محاکم قضایی نداشته‌ایم که باعث شده در پایان قسمتی از عرصه‌های ملی کشور آتش بگیرد. این در حالی است که براساس قانون باید پس از وقوع حریق فرد را شناسایی و دستگیر کرد اما در بسیاری از مواقع فرد پس از ایجاد آتش‌سوزی از منطقه گریخته است.

کد خبر 223178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز