نزدیک به 5‌ماه از تخریب شبانه یک تپه باستانی متعلق به دوره‌های اشکانی و ساسانی در شهر سی‌سخت استان کهگیلویه و بویر احمد گذشته است که یک باستان‌شناس در سی سخت جزئیات تازه‌ای از چگونگی تخریب این تپه باستانی را افشا کرد.

تخریب تپه باستانی تل اسپید توسط مسئولان سی‌سخت

رجب نوروزی باستان‌شناسی که از سال 73تاکنون کاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی در کهگیلویه و بویر احمد انجام داده است به خبرگزاری ایسنا گفت که مسئولین شهر سی سخت، تپه باستانی تل اسپید متعلق به دوره‌های اشکانی و ساسانی را شبانه و در فاصله بین 2 نماز تخریب کردند.

به گفته وی، تنها تپه باستانی ساسانی - اشکانی استان کهگیلویه و بویراحمد به نام «تل اسپید» بدون گرفتن استعلام از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، به‌طور کامل با خاک یکسان شد تا بر این محوطه 2 قبر ایجاد شود. رجب نوروزی گفت: تپه تاریخی تل اسپید که در شهر سی‌سخت در شهرستان دنا و در دامنه رشته‌کوه‌های دنا قرار دارد، در فاصله نماز شب تا سحر، به‌صورت شبانه و براساس گفته مردم بومی منطقه، با همکاری مسئولان محلی تخریب شد.

وی با بیان اینکه مدیران شهری کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سی‌سخت، از فرصت بین نماز شب تا سحر برای تخریب این تپه تاریخی استفاده کردند، گفت: این تپه که در سال 1387 شناسایی شد و پس از به‌دست‌آوردن اطلاعات تاریخی مناسب از محوطه که آن را به دوره اشکانی- ساسانی مربوط می‌کرد، در همان سال، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. وی افزود: این تپه با تلاش مسئولان محلی و با استقرار استانداری کهگیلویه و بویراحمد و به همت شهرداری سی‌سخت و با مراقبت‌های نیروی انتظامی، از بین رفت.

کد خبر 223813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز