همشهری آنلاین- ندا شریف: خشک کردن گل‌های بهاری و گل های تابستان فرصتی است تا در طول سال از آن‌ها لذت ببرید. به جز خشک کردن گل‌ها در هوای آزاد و یا با سیلیکاژل از گلیسیرین نیز می‌توانید استفاده کنید.

چطور از گلیسیرین برای خشک کردن گل‌ها استفاده کنیم؟

گلیسیرین روشی است که می‌توان با آن شاخ و برگ‌‌ها را نیز مانند گل‌ها به صورت نرم و قابل انعطاف نگه‌داری کرد.

این روش در مورد گل‌های دارای برگچه مانند ادریس و نوعی گل ایرلندی شبیه زنگ و گل‌های بزرگ مانند آنتوریوم و صدتومانی خوب جواب می‌دهد.


وسایل و مواد مورد نیاز:

  • گلیسیرین
  • ظرف مقاوم در برابر حرارت
  • آب
  • گل

1- گلیسیرین را از عطاری‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنید.

2- گل‌های سالم را قبل از آن که کاملا باز شوند، جدا کنید. دقت کنید در اثر حشرات یا بیماری آسیب ندیده، برگ‌ها پژمرده یا گل‌ها شل نشده باشند. برای نتیجه بهتر، گل‌ها را شب قبل از چیدن، آب دهید.

3- داخل ظرفی مقاوم، 2 پیمانه آب داغ را روی یک پیمانه گلیسیرین ریخته و خوب هم بزنید. گلیسیرین از آب سنگین‌تر بوده و در صورت خوب هم نخوردن ته‌نشین می‌شود.

4- برگ‌های آسیب‌دیده را از ساقه جدا کنید. گل‌ها را تا انجام کار داخل آب دارای دمای اتاق نگه دارید تا آب را جذب و آماده جذب گلیسیرین شوند.

5- بگذارید ترکیب آب و گلیسیرین سرد شده به دمای اتاق برسد. سپس داخل ظرف شیشه‌ای بزرگ بریزید به طوری که ساقه گل‌ها داخل آن جا شود. ارتفاع محلول باید 15- 12.5 سانتی‌متر باشد.

6-
ساقه‌های گل‌ها را زیر آب به صورت 45 درجه با قیچی تیز باغبانی برش بزنید. روی ساقه‌های چوب شده، چکش بزنید تا بتوانند گلیسیرین را جذب کنند.

7- گل‌ها را داخل محلول بگذارید تا گلیسیرین از طریق ساقه‌ها به برگ‌ها و گل‌ها منتقل شود و جای آب ذخیره شده در گیاه را بگیرد.

برگ‌هایی که گلیسیرین را در خود ذخیره کرده باشند، کم‌کم به رنگ گندمی و قهوه‌ای تیره درمی‌آیند. رنگ گل‌ها متغیر ولی معمولا کمی تیره‌تر خواهد شد.

8- گل‌ها را از داخل محلول زمانی که برگ‌ها و گلبرگ‌ها انعطاف‌پذیر شدند، بیرون آورید. این زمان بسته به نوع گل از یک هفته تا چند ماه وقت زمان خواهد برد.

نکته

برای گرفتن نتیجه بهتر:

• زمان انتخاب گل‌های برگریز در تابستان است.

• برگ‌ها در اوایل بهار و زمانی که شروع به تغییر رنگ پاییزی می‌دهند، گلیسیرین را خوب جذب نخواهند کرد.

• برگ درختان همیشه سبز را می‌توان با این روش در طول سال حفظ کرد.

گل

www.ehow.com

کد خبر 224027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز