گروه شهری - محمد باریکانی: وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق که به همراه هیأتی از وزارت کشور و وزارت خارجه آن کشور به تهران سفر کرده، دیروز در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، شرکت‌ها و مرمتگران ایرانی را به‌منظور مرمت آثار تاریخی و باستانی آن کشور به عراق دعوت کرد.

مرمت طاق کسری و ایوان مدائن باید به ایرانیان می‌رسید


لواء سمیسم، وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق در این دیدار که در دفتر کار محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، همچنین خواستار بازگرداندن آثار باستانی عراق از آمریکا و اروپا به موطن اصلی خود شد. لواء سمیسم همچنین در پاسخ به درخواست محمدشریف ملک‌زاده مبنی بر اجرایی‌شدن یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری و میراث فرهنگی با کشور عراق که سال گذشته و زمان ریاست سیدحسن موسوی بر سازمان میراث فرهنگی با آن کشور امضا شده بود، گفت: همراهان من در این هیأت از وزارت خارجه و وزارت کشور در حال مذاکره با همتایان خود به‌منظور تسهیل در ورود گردشگران 2کشور و تسهیل در صدور روادید هستند.

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق افزود: سالانه صدها هزار عراقی وارد ایران می‌شوند که هدف آنها گردشگری مذهبی و تفریحی است و درصد کمی نیز با هدف گردشگری درمانی به ایران می‌آیند. به گفته لواء سمیسم، تعدادی از فعالان بخش خصوصی گردشگری عراق نیز در دیدار او از تهران همراه هیأت عراقی حضور دارند تا در گفت‌وگو با بخش خصوصی یادداشت تفاهم امضا شده در سال گذشته سازماندهی شود.

وی همچنین به تلاش مسئولان عراقی برای بازگرداندن آثار باستانی سرقت‌شده از عراق در سال 2003و قبل از آن اشاره کرد و گفت: در سال 2003 موزه عراق شاهد تاخت و تاز دیگران بود و حدود 15هزار اثر باستانی از این موزه به سرقت رفت.سمیسم افزود: 90هزار قطعه از آثار باستانی عراق به‌صورت غیرقانونی در آمریکا نگهداری می‌شود درحالی‌که یونسکو و قوانین جهانی تأکید دارند که آثار هر کشوری باید به همان کشور بازگردانده شوند.

وی همچنین با اشاره به آثار باستانی سرقت‌شده عراق در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی گفت: اروپایی‌ها نیز در بازگرداندن آثار باستانی متعلق به عراق سهل‌انگاری می‌کنند. لواء سمیسم با تأکید بر اینکه وزارت گردشگری عراق تنها یک‌سال و نیم بیشتر عمر ندارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد نوعی اهمال و بی‌توجهی بزرگ برای بازگرداندن اشیای تاریخی، کتب خطی و اقلام فرهنگی متعلق به عراق هستیم.

وی همچنین بر لزوم حضور جدی مرمتگران و شرکت‌های ایرانی در مرمت ابنیه و آثار تاریخی و باستانی عراق تأکید کرد و گفت: جای خالی شرکت‌ها و کارشناسان مرمت آثار تاریخی ایران در عراق خالی است و به‌عنوان نمونه می‌گویم که مرمتگران یک شرکت از کشور چک اکنون در حال مرمت کاخ کسری و ایوان مدائن هستند، درحالی‌که مطمئن هستیم شرکت‌های ایرانی تخصص و تجربه بالاتری برای انجام این مهم دارند. وزیر گردشگری عراق همچنین از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خواست تا راهنمای شرکت‌های مرمت آثار تاریخی کشور را در اختیار هیأت عراقی قرار بدهد تا از تجربیات آنها در مرمت و بازسازی اماکن و شهرهای تاریخی و باستانی زیاد آن کشور استفاده شود. محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای همکاری‌های بیشتر با تمام وجود در خدمت عراق است و هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیست.

ملک‌زاده همچنین افزود: تمدن‌های نوپایی که جریان‌ساز نیستند به‌دنبال سرقت آثار باستانی و تاریخی کشورها هستند. اروپایی‌ها می‌خواهند با سرقت میراث فرهنگی کشورها برای کشورشان جذب گردشگر و هویت‌سازی‌ کنند.ملک‌زاده گفت: ایران در زمینه بازگرداندن آثار تاریخی عراق کاملا با عراق همکاری خواهد کرد و همین هفته گذشته در جلسه کنوانسیون 1970یونسکو پیشنهاد عضویت نماینده عراق در کمیته استرداد آثار باستانی سرقت شده را ارائه کرد که مورد تصویب قرار گرفت.رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از آمادگی ایران برای میزبانی مذاکرات بخش‌های خصوصی 2کشور در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی خبر داد.

لواء سمیسم نیز در پایان نشست پیگیری یادداشت تفاهم ایران و عراق در موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی گفت: سال 2012بیش از یک میلیون شهروند عراقی برای گردشگری تفریحی وارد ایران شدند و باید کمیسیون مشترکی برای فعال‌کردن همکاری‌های 2کشور تشکیل شود. وی گفت: عراق آمادگی دارد تا درخصوص گردشگری تفریحی، بازدید از آثار باستانی و گردشگری درمانی با سازمان میراث فرهنگی وارد گفت‌وگو شود، چون گردشگری مذهبی در اختیار سازمان حج و زیارت در ایران است.

وی با اشاره به اوضاع سیاسی در سوریه، لبنان و ترکیه گفت: ایران مقصد جدید گردشگران عراقی است و البته نمی‌توان پنهان کرد که کشورهای اروپای شرقی به‌دنبال جذب گردشگران عراقی هستند. ملک‌زاده نیز در پایان این نشست با اشاره به سفر گردشگران 2کشور در سال گذشته گفت: سال قبل یک‌میلیون و 460هزار گردشگر ایرانی به عراق سفر کردند و یک‌میلیون و 150هزار عراقی نیز به ایران آمدند. وی به وزیر گردشگری عراق وعده داد تا هفته آینده فهرستی از شرکت‌های مرمت و حفاظت از بناهای ایران را که از معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری دارای رتبه هستند، به عراق ارسال کند.

کد خبر 224104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز