گروه محیط‌زیست: با آنکه زمستان سال گذشته معاون وقت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از منتفی شدن ساخت جاده در منطقه حفاظت‌شده کوه بافق(ارزشمندترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی) دراستان یزد خبر داده بود اما براساس گزارش‌های دریافتی، ساخت این جاده از سرگرفته شده است.

یورش مجدد به مهم‌ترین زیستگاه  یوزپلنگ ایرانی

ساخت این جاده زمانی در دستور کار مسئولان محلی استان یزد قرار گرفت که جمعیت یوزپلنگ‌های ایرانی ازسوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، 120قلاده اعلام شده بود. اما سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، شمار این‌گونه نادر حیات‌وحش را 50‌قلاده اعلام کرد. این آمار که براساس آخرین یافته‌های میدانی دست‌اندرکاران و مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اعلام شده بود نشان داد یوزپلنگ آسیایی که زیستگاهش منحصر به کشور ماست و به همین دلیل آن را یوز ایرانی می‌نامند به‌شدت رو به انقراض پیش می‌رود. برهمین اساس، احداث جاده در منطقه حفاظت‌شده کوه بافق که یکی از با‌ارزش‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ محسوب می‌شود می‌تواند باعث تسریع انقراض یوزها شود. این جاده (جاده گزو) که از قلب منطقه حفاظت‌شده کوه بافق می‌گذرد دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان یزد متصل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران، در پی اعتراضات گسترده دوستداران محیط‌زیست، سال گذشته اصغر محمدی فاضل، معاون پیشین محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از سفر به استان یزد، تحت عنوان خبر خوش نوروزی برای طرفداران محیط‌زیست، اعلام کرد که عملیات ساخت جاده گزو برای همیشه متوقف شده و ساخت این جاده ادامه پیدا نخواهد کرد. اما طی روزهای اخیر منابع محلی از فعالیت گسترده و شبانه‌روزی راه‌سازان و تکمیل بخش عمده‌ای از این جاده خبر می‌دهند. براساس گزارش‌های دریافتی در حال حاضر تمامی مراحل زیرسازی، اصلاح شیب و اصلاح پیچ‌های این مسیر انجام شده و عملیات روکش آسفالت آن باقی مانده است.

با از سر‌گیری عملیات ساخت جاده در منطقه حفاظت‌شده کوه بافق، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد از ناامن شدن این زیستگاه برای حیات‌وحش خبر داد و گفت: در محدوده فعلی ساخت جاده که در گذشته به‌راحتی امکان مشاهده حیات وحش وجود داشت هم‌اکنون هیچ اثری از حیات وحش وجود ندارد.

مهندس اکبری افزود: هنوز عملیات ساخت جاده به پایان نرسیده بسیاری از مزارع کشاورزی متروکه حاشیه جاده که مدت‌ها رها شده بودند، مجددا فعال شده و هجوم گسترده زمین‌خواران برای ساخت‌وساز و احداث مراکز تفریحی در پوشش فعالیت‌های کشاورزی آغاز شده است. مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران ضمن تأیید خبر ادامه فعالیت ساخت جاده گزو در منطقه حفاظت‌شده کوه بافق، گفت: مسیر جایگزین بسیار مناسبی به نام جاده سیروس‌آباد وجود دارد که علاوه بر اینکه با احداث آن آسیب بسیار کمی به منطقه وارد می‌شود به لحاظ فنی گزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به مسیر فعلی (جاده گزو) است و ساخت آن هزینه بسیار کمتری نیز در بر دارد. ضمن اینکه برای احداث بزرگراه بافق- کوهبنان در آینده نیز، تعریض جاده سیروس‌آباد و ساخت بزرگراه در مسیر جایگزین مشکلی به‌وجود نخواهد آمد اما جاده گزو از منطقه حفاظت‌شده عبور می‌کند و تعریض آن برای احداث بزرگراه، مجددا مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت.

هومن جوکار افزود: تنها مانعی که برای ساخت جاده جایگزین وجود داشت این بود که جاده سیروس‌آباد از اراضی متعلق به سازمان انرژی اتمی عبور می‌کند و این سازمان با احداث جاده مخالف بود. وی افزود: در جلساتی که با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی برگزار شد، سازمان انرژی اتمی یک نفر را به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار این سازمان برای بررسی احداث جاده در مسیر سیروس‌آباد معین کرد. پس از آن، طی بازدیدی که با حضور نماینده تام الاختیار سازمان انرژی اتمی و مقامات محلی از مسیر جایگزین به عمل آمد، نماینده تام‌الاختیار سازمان انرژی اتمی با اصلاحاتی جزئی با احداث جاده در مسیر سیروس‌آباد به‌صورت رسمی و کتبی موافقت کرد و این موافقت به مسئولان استانی نیز اعلام شد.

کد خبر 224109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز