چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

با شرایط جدید یونسکو در الزام کشورها به ارائه پرونده اثر طبیعی در کنار اثر تاریخی برای بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی، شانس تازه شوش و شهر سوخته برای ثبت جهانی مطرح شد.

شهر شوش

به گزارش ایسنا، حدود 5‌ماه پیش، یونسکو به کشورهایی که آثاری را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارائه می‌کنند، اعلام کرد که در اجلاس امسال هر کشور در کنار اثری تاریخی مجاز به ارائه پرونده یک اثر طبیعی است. به این ترتیب، ایران که 2پرونده‌ «کاخ گلستان» و «منظر فرهنگی میمند» را پیش از این برای ثبت جهانی کاندیدا کرده بود، توانست پرونده میمند را به‌عنوان یک اثر طبیعی معرفی کند و فرصتی برای بررسی هر دو پرونده‌اش به‌دست آورد؛ اما با توجه به اینکه ایران پیش‌دستی کرده و 2پرونده تاریخی خود را برای بررسی در اجلاس سال آینده (اجلاس سی‌وهشتم) به یونسکو داده است، حالا این ابهام وجود دارد که آیا «شوش» و «شهر سوخته» سال آینده شانسی برای ثبت شدن در فهرست آثار جهانی خواهند داشت؟

معاون میراث‌ فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی به ایسنا گفت: یونسکو امسال در سی‌وهفتمین اجلاس جهانی اعلام کرد که برای سال آینده، همه‌ کشورها موظفند حتما یک پرونده میراث طبیعی را در میان 2سهمیه خود برای ثبت جهانی داشته باشند؛ اما ایران سال پیش، 2پرونده تاریخی «شوش» و «شهر سوخته» را برای بررسی در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو فرستاده است.آتوسا مومنی گفت: یونسکو به همه کشورها تأکید کرده است، کسانی که 2پرونده تاریخی برای ثبت در فهرست میراث جهانی دارند نمی‌توانند به اجلاس سال آینده وارد شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران برای اجلاس سال آینده یونسکو چه وضعیتی خواهد داشت؟ افزود: پیش از آغاز اجلاس امسال، به‌شکل رسمی و کتبی نامه‌نگاری‌های خود را در این زمینه آغاز کردیم. با توجه به اینکه یونسکو تاکنون فقط به‌شکل شفاهی این موضوع را اعلام کرده و هنوز به‌صورت کتبی به این بحث نپرداخته است، ما همچنان امیدوار هستیم.معاون میراث فرهنگی گفت: اگر به‌شکل کتبی قانون جدید یونسکو به کشورها اعلام نشود، فکر کنم می‌توانیم برای سال آینده هم پرونده‌های خود را در اجلاس معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: یونسکو زمان مشخصی به کشورها برای ارائه سهمیه‌های‌شان داده است و پس از گذشت آن زمان و به‌دلیل محدود بودن منابع، کشورها دیگر نمی‌توانند اثری ارائه کنند، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

کد خبر 224420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز