شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: در سال‌جاری سازمان بهداشت جهانی از کشف ویروسی جدید خبر داد که عامل عفونت خطرناکی در دستگاه تنفسی است.

این ویروس تقریبا شبیه ویروس بیماری سارس است که سال2003 در جهان شیوع پیدا کرد و جان بسیاری از افراد را گرفت. برای آشنایی بیشتر با این ویروس و نحوه مقابله با آن گفت‌وگویی با دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده‌ایم. دکتر عمادی درباره ویروس کرونا و هشدارهایی که نسبت به سفر به عربستان داده می‌شود، گفت: ویروس کرونا یک ویروس جدید است.

در سال‌های گذشته هم ما با این مسئله مواجه بوده‌ایم که با تغییر ساختار ژنتیک که در میکروارگانیسم‌ها ایجاد می‌شود، یکسری میکروارگانیسم‌های جدید پدید می‌آیند که محصول این اتفاق بیماری نوپدیدی خواهد بود. یکی از مثال‌هایی که در این مورد می‌توان زد ویروس سارس است که در سال2003 در چین و هنگ‌کنگ شایع شد. آنفلوآنزای ان‌یک‌اچ‌یک نیز جدید‌ترین مورد بیماری‌های نوپدید تا قبل از بروز ویروس کرونا محسوب می‌شود.

ویروس جدید کرونا نیز از همان خانواده سارس است. در ابتدا این ویروس کرونا نام گرفت اما از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به آن ویروس عفونی مرس (Mers) می‌گویند که مخفف بیماری تنفسی خاورمیانه‌ای است. این نام به این دلیل بر ویروس کرونا گذاشته شده که اغلب افرادی که به این ویروس مبتلا شدند، مسافرانی بودند که از خاورمیانه و به‌طور اخص از کشورهای عربی به سایر نقاط جهان سفر کرده بودند. در این کشورها و مشخصا و به‌طور واضح کشور عربستان سعودی که بیشترین مورد آلودگی به ویروس کرونا در آن مشاهده شده، مدنظر است. تا‌کنون بیش از 90مورد از این بیماری در دنیا مشاهده شده که 45نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند. بنابر این آمار، تا‌کنون میزان کشندگی این بیماری 50درصد بوده است. مشخص شده است که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در زمان مسافرت به عربستان آلوده به ویروس کرونا شده‌اند. اگر بخواهیم ساده و صریح سخن بگوییم باید اعلام کنیم که کانون این بیماری کشور عربستان است.

دکتر عمادی گفت: نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که ایرانیان در قالب سفرهای حج بسیار به عربستان می‌روند. اکنون به‌دلیل آنکه در زمان انتقال دولت قرار داریم، شرایط به‌گونه‌ای است که چندان توجهی به خطراتی که امکان دارد ویروس کرونا زائران ایرانی را تهدید کند، نمی‌شود. این در حالی است که احتمال خطر ابتلای زائران به ویروس کرونا وجود دارد و باید تمهیدات خاص بهداشتی در این زمینه اندیشیده شود. به‌دلیل وجود فعالیت‌های عمرانی در مسجدالحرام، زائرانی که در سال‌های قبل طواف خود را در طبقات پایین انجام می‌دادند، در سال‌جاری ناگزیرند در طبقه همکف به طواف بپردازند که این خود باعث تراکم جمعیت خواهد شد و احتمال ابتلای افراد به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد. در مجموع این مسائل نگرانی متخصصان را افزایش می‌دهد و ما را در برابر این پرسش قرار می‌دهد که چه باید کرد؟

باید نسبت به شیوع ویروس کرونا در عربستان از طریق رسانه‌ها، مسئولان و مردم را آگاه کرد و این نکته را مدنظر قرار داد که نباید با بیماری کرونا ساده برخورد کرد. یکی از راه‌حل‌های ساده و مقطعی جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس، کاهش سهمیه زائران در سال‌جاری خواهد بود. عربستان سعودی هم اعلام کرده است که در سال‌جاری کاروان‌های زیارتی باید 20درصد از سهمیه خود را کاهش دهند. در واقع در سال‌جاری باید از سفر افراد بالای 65سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و عروقی و ریوی و بیماری دیابت ممانعت به عمل آورد؛ چراکه احتمال بروز این بیماری در این افراد بیشتر است.

می‌توان به جای اعزام این افراد در سال‌جاری تدابیری اندیشید تا آنها بتوانند در سال آینده به سفر حج بروند. این کاهش سهمیه حج راهکاری است که بر مبنای آن سازمان حج و زیارت خواهد توانست سهمیه افراد مسن را کاهش دهد. حتما باید در زمینه اعزام پزشک و تجهیزات پزشکی با کاروان‌ها تجدید نظر به عمل آید و در سال‌جاری پزشکان با تجهیزات و داروهای بیشتری به حج اعزام شوند.

کد خبر 224823
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز