رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: در سال‌جاری با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۴۰میلیون ریال، ۱۰۰هزار اصله نهال آتریپلکس(Atriplex) در این هرستان تولید شد.

بیابان

 سهراب پاژنامه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این شهرستان 355هزار هکتار اراضی ملی دارد که برای جلوگیری از بیابانزایی این تعداد نهال، تولید و کشت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 585هکتار از اراضی بیابانی ساوه با کاشت گیاه آتریپلکس احیا شده است، اضافه کرد: به‌علت بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی، چرای بی‌رویه، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و شخم، 80هزار هکتار از اراضی ملی ساوه به بیابان تبدیل شده است. پاژنامه، اصلاح و احیای مناطق بیابانی و مراتع تخریب شده را هدف تولید این نهال‌ها دانست و گفت: نهال‌های تولیدی با مشارکت مجریان و بهره‌برداران در منطقه طراز ناهید با هدف مقابله با پدیده بیابانزایی کاشته خواهد شد.

نهال‌های تولید شده در ‌ماه آذر کاشته می‌شوند. وی ادامه داد: در مجموع برای اجرای این طرح شامل تولید و کشت این گیاه، یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. گیاه آتریپلکس یکی از مهم‌ترین گیاهان خانواده اسفناجیان است که علاوه بر تنوع گونه‌ای، شرایط مختلف محیطی را به خوبی تحمل می‌کند و یکی از بهترین گیاهان مرتعی برای تأمین علوفه در مناطق خشک و کم آب به‌حساب می‌آید.

کد خبر 230307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز