شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - آیدارزاقی: رابط اچ دی ام آی یک رابط دیجیتالی برای انتقال داده به ویژه صوت و تصویر به‌وسیله یک کابل است.

hdmi

رابط چندرسانه‌ای HDMI:High-Definition Multimedia Interface، صدا و تصویر را با یکدیگر ترکیب می‌کند و آن را با استفاده از یک کابل منتقل می‌کند.

این فن‌آوری جایگزین استاندارد انتقال آنالوگ شده‌است که در آن برای انتقال تصویر از ۳ کابل و برای انتقال صوت از ۲ کابل استفاده می‌شد.

HDMI توسط چندین شرکت نظیر پاناسونیک، هیتاچی، رویال فیلیپس الکترونیک، سیلیکون ایماژ، سونی، تکنی‌کالر ای.آ (تامسون قدیم) و توشیبا تولید و ارائه شده‌است.

اولین نسخه HDMI1.0 در سال 2003 با طول کابل بالای 2 متر وارد بازار شد که قابلیت انتقال داده با پهنای باند 4.95 گیگا بیت در ثانیه و 8 کانال صوتی 192 کیلو هرتزی را داشت و در سپتامبر 2013 با تولید نسخه HDMI2.0 این مقادیر به 18 گیگابیت در ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلو هرتزی رسید. این نسخه جدید از کیفیت تصویر 4K پشتیبانی می‌کند و 60 فریم در ثانیه را در این حالت انتقال می‌دهد.

همچنین در نسخه ۲ فن‌آوری HDMI قابلیت تبادل دوطرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری افزوده‌شد به این معنا که دو دستگاه دیجیتالی که توسط HDMI به یکدیگر متصل می‌‌شوند، علاوه بر انتقال داده، اطلاعات شناسایی صفحه نمایش گسترده (EDID) طرف مقابل را دریافت می‌کنند.

شرکت پاناسونیک در سپتامبر 2013 اولین UHDTV که دارای پورت HDMI2.0 می‌باشد را تولید کرد.

HDMI توسط HDTV ها و وسایل مرتبط مثل پخش DVD و Blu-ray ،ست‌تاپ باکس‌ها (STB) و سیستم‌های بازی‌های ویدئویی پشتیبانی می‌شود. هم‌چنین چون HDMI یک رسانه دیجیتال است، مشکل نویز در کابل‌های آنالوگ را ندارد.

علاوه بر این ماهیت دیجیتال این رسانه نیاز به تبدیل سیگنال از دیجیتال به آنالوگ و بلعکس را رفع می‌کند و در نتیجه انتقال دیتا سریعتر صورت می‌گیرد؛ درصد خطا کاهش یافته درنتیجه کیفیت و دقت بالاتر می‌رود.

hdmi

HDMI در اصل نسل جدید رابط‌های قدیمی تصویر دیجیتال (DVI) است که فقط تصویر غیر فشرده را به دستگاه‌های دیجیتال انتقال می‌دادند.

منبع: سایت HDMI

کد خبر 230626
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز