همشهری آنلاین- زهره بانی: آلوپسی آره آتا یک بیماری پوستی است که در نتیجه اختلال در سیستم دفاعی بدن به وجود می‌آید

آلوپسی آره‌آتا بیماری است که علت آن تاکنون ناشناخته باقی مانده است اما آنچه تا کنون به اثبات رسیده این است که استرس عامل تشدید ریزش مو می‌شود. این بیماری به طور ناگهانی موجب ایجاد نواحی کاملا بی مو در برخی قسمت‌های سر، تمام سر و یا حتی تمام بدن می‌شود.

more طاسی مردانه چیست؟

آلوپسی آره آتا به علت آسیب دیدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود و این آسیب نتیجه حمله اشتباه گلبول‌های سفید به فولیکول‌های مو و جلوگیری از رشد آنها است.

این بیماری می‌تواند از یک لکه کوچک شروع شود و کم کم پیشروی کند.

آلوپسی آره آتا غیر قابل پیش بینی و غیر قابل پیشگیری است و در هر سنی ممکن است دیده شود. پس از بروز بیماری، در هر زمانی، حتی پس از گذشت سال‌ها هم امکان رشد مجدد موها وجود دارد.

این بیماری انواع مختلفی دارد که در حقیقت بر اساس گسترش آن در بدن نامگذاری شده‌اند.

سه نوع این بیماری عبارتند از:

1- آلوپسی آره آتا
2- توتال آلوپسی آره آتا
3- یونیورسال آلوپسی آره آتا

نوع اول که نسبت به دو نوع دیگر شیوع بیشتری دارد، ریزش مو در آن به صورت سکه‌ای و در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود که در نتیجه آن لکه‌های گرد صاف کاملا بی مو روی پوست سر ایجاد می‌شود.

در نوع دوم آن تمام موهای سر ریزش پیدا کرده و سر بیمار کاملا بی مو می‌شود.

نوع سوم این بیمار که بسیار هم نادر است منجر به ریزش موهای تمام بدن و سر می‌شود.

درمان

درمان قطعی و مشخصی برای این بیماری وجود ندارد فقط در مواردی که گستره بیماری محدود و کم است می‌توان با تزریق کورتیزون در اطراف ناحیه‌ای که دچار ریزش مو شده از پیشروی آن جلوگیری کرد. در مواردی هم که بیش از 50 درصد موها دچار ریزش شوند، دیگر امیدی برای درمان دارویی بیماری وجود ندارد.

patient.co.uk   

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۹