همشهری آنلاین: روز ۵ مهرماه امسال ۵۰ غار در سراسر کشور به طور همزمان از زباله پاکسازی می‌شوند.

غارهای کشور از زباله پاکسازی می‌شوند

به گزارش ایرنا، جواد نظام دوست در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اهمیت غارها و حفظ محیط زیست آنها، این انجمن از سال ۱۳۸۹ دوم مهرماه را به عنوان روز غارهای پاک نامگذاری کرد.

این نامگذاری با هدف حفاظت از غارها انجام شده است که براساس آن گروه‌های غارنوردی هر استان با سرپرستی انجمن غارنوردان ایران موظف به پاکسازی غارهای استان خود هستند.

امسال به دلیل این که روز دوم مهرماه جمعه نبوده است از این رو ۵ مهرماه که مصادف با روز جمعه است، عملیات پاکسازی غارها انجام می‌شود.

پیش از سال ۸۹ تعدادی از غارنوردان خارجی از غارهای کشور دیدن کردند. آنها از این که زباله‌های زیادی در این محیط‌ها وجود داشت، گله‌مند بودند و خواستار توجه بیشتر در این زمینه شدند.

در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار ۲۴ غار توسط ۴۰۰ غارنورد در ۲۱ استان کشور پاکسازی شد که این امر سبب شد یک تن زباله از این غارها جمع‌آوری شود.

در سال ۹۰ هم از ۳۲ غار ۹۰۰ کیلو زباله جمع‌آوری شد و در سال ۹۱ از ۴۲ غار پاکسازی شده توسط ۶۰۰ غارنورد در ۲۸ استان کشور حدود هزار و ۱۰۰ کیلو زباله جمع‌آوری شد که این کار هم امسال در غارهای کشور انجام می‌شود.

به گفته رییس انجمن غارنوردان ایران حدود دو هزار غار در کشور وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۶۰۰ غار نقشه‌برداری شده است و از بقیه غارها اطلاعات کاملی در دست نیست. در واقع غاری به عنوان غار ثبت شده معرفی می‌شود که نقشه آن تهیه شده باشد.

وی اظهار داشت: هیچ کدام از غارهای کشور ما ثبت بین‌المللی نشده‌اند. اکنون پیشنهاد شده است که غار نمکی قشم به ثبت ملی برسد و در این زمینه کارگروهی در سازمان میراث فرهنگی کشور تشکیل شده است تا امور تحقیقاتی و پژوهشی آن را پیگیری کند.

نظام دوست در مورد تعداد و وضعیت غارهای گردشگری در کشور گفت:۱۱ غار در کشور به عنوان غارهای گردشگری معرفی شده‌اند. البته غارهای زیادی در کشور قابلیت پذیرای گردشگران را دارند، اما متاسفانه فرهنگ این امر در کشور ما وجود ندارد و این موضوع به محیط زیست غارها و به طور کلی حیات این پدیده‌های طبیعی آسیب وارد می کند.

همچنین قرار است در غارهای گردشگرپذیر دوره‌های آموزشی با هدف ارتقای آگاهی عمومی برای حفاظت از غارها، برای علاقمندان و غارنوردان مبتدی برگزار شود.

نظام دوست با بیان این که غارنوردان به سه اصل اعتقاد دارند، این که از غار هیچ چیز بیرون نیاورید به جز عکس، چیزی از خود به جای نگذارید حتی ردپا و هیچ چیز را نکشید جز زمان که امیدواریم با فرهنگ‌سازی این حقایق، شاهد وجود غارهایی پاک در کشور باشیم.

سال گذشته کارگروه غارشناسی به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست آیین نامه کنترل و حفاظت غارهای کشور را تدوین کرد که اکنون منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.

به گفته وی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروهای مسلح، تربیت بدنی، وزارت کشور، نماینده راهبردی ریاست جمهوری، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان منابع طبیعی و وزارت نیرو برخی از اعضای کارگروه غارشناسی ایران است.

سال گذشته درخواست عضویت ایران در اتحادیه غارشناسی جهان مطرح شد که این درخواست به رای اعضای اتحادیه گذاشته شد که بعد از بررسی در ۲۸ مرداد ماه سال جاری با ۳۹ رای موافق از ۴۱ رای ایران به عضویت این اتحادیه در آمد.

عضویت در این اتحادیه موجب برقراری ارتباط با غارشناسان سراسر دنیا می‌شود که از این طریق تبادل اطلاعات و دانش صورت می‌گیرد همچنین از این طریق می‌توان به عضویت دپارتمان حفاظت از غارهای جهان نیز در آمد.

بعد از عضویت در اتحادیه غارشناسان جهان از این اتحادیه درخواست کردیم تا تعدادی از عکاسان برجسته غارنورد جهان وارد ایران شوند تا از غارهای کشور ما عکس بگیرند که امر می‌تواند تبلیغی برای غارهای کشور باشد، موافقت اولیه این درخواست اخذ شده و امیدواریم اردیبهشت ماه سال آینده شاهد حضور این عکاسان در کشور باشیم.

کد خبر 232127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز