همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت تعداد روزهای آلوده تهران را بیش از ۲۰۰ روز در سال عنوان کرد. وی همچنین گفت: سن مصرف سیگار به ۲۰ سال رسید.

به گزارش فارس کورش اعتماد در حاشیه جلسه کارشناسی افزایش تعداد موارد سرطان در استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت شده تعداد روزهای آلوده تهران بیش از 200 روز در سال و روزهای آلوده در اراک کمتر از 100 روز است.

وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر متوسط سن مصرف سیگار در کشور 20 سال است که این میزان در استان مرکزی 21 سال می‌باشد، این در حالی است که متوسط مصرف سیگار 10 سال است که این میزان در استان مرکزی به 15 سال می‌رسد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت افزود: مصرف قلیان در شهر و در روستاهای این استان از متوسط کشور شرایط مطلوب‌تری دارد همچنین در وضعیت مصرف میوه و سبزیجات نیز متوسط مصرف استان مرکزی از متوسط کشوری بهتر است.

اعتماد با اشاره به پیشرو بودن استان در ثبت آمار مبتلایان به سرطان در کشور بیان کرد: باید اثرات تاثیرگذار بر سرطان در مشاغل مورد بررسی و دقت بیشتری قرار گیرد، همچنین نیازمند دریافت اطلاعات دقیق از گذشته در زمینه‌های بهداشتی و زیست محیطی برای هدف گذاری‌های بهتر هستیم.

وی ابراز داشت: اجرای نظام سلامت در استان مطلوب است، اما هماهنگی بین دستگاه دولتی و غیر دولتی ضروری است، همچنین حضور متخصصان در تشکل‌های غیر دولتی می‌تواند در مباحث نظارتی، تحقیقاتی و درمانی تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به قوانین گذشته و تغییر و ابلاغ برخی قوانین در بحث استاندارد سازی سلامت در مباحث عمرانی و زیست محیطی اجرای این قوانین برای بالا بردن سطح سلامت جامعه لازم و ضروری است.

اعتماد با بیان اینکه در برخی مناطق کشور مانند استان بوشهر استانداردهای خاص زیست محیطی اجرایی شده است، گفت: به دلیل وجود نیروگاه بوشهر برخی استانداردهای خاص شرایط این منطقه اجرایی شده که باید در نیروگاه آب سنگین اراک نیز این استانداردها مشخص و اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 1363 مجلس شورای اسلامی قانون ثبت بیماری سرطان در کشور را به تصویب رساند، افزود: بر اساس اولین گزارش در سال 1367 بالغ بر 18 هزار بیمار سرطانی در کشور ثبت شده که این آمار در سال 1378 یازده هزار مورد بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت اظهار داشت: با توجه به اهمیت الگوی بیماری سرطان، ثبت این بیماری با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه در 41 دانشگاه علوم پزشکی در کشور آغاز شد که هر سه ماه داده‌های جمع‌آوری شده به مراکز بهداشت ارسال و پس از تکرار گیری و بررسی نواقص و آنالیز آن به چاپ می‌رسد که این اطلاعات بر اساس گزارش مدارک پزشکی در بیمارستان‌ها، اطلاعات مرگ و میر در استان‌ها و دیگر بخش‌های بیمارستانی است.

کد خبر 233397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز