معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست در واکنش به افزایش خرید و فروش حیات‌وحش نادر در فضای مجازی، پلیس فتا را مسئول رسیدگی به این تخلف دانست.

خرید حیات وحش در اینترنت


احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با مهر افزود: سازمان محیط‌زیست با توجه به افزایش خرید و فروش حیات‌وحش به‌ویژه گونه‌های نادر در سایت‌های اینترنتی مشخصات این سایت‌ها را در اختیار پلیس فتا قرار داده و انتظار دارد که اقدام مقتضی در این خصوص انجام شود. به گفته وی، در حقیقت برخورد با این سایت‌ها در حیطه وظایف سازمان محیط‌زیست نیست و تنها این سازمان وظیفه اطلاع‌رسانی دارد و بخش دیگری از حاکمیت باید آن را پیگیری کند. کیخا اظهار داشت: به‌طور کلی در حفاظت از حیات‌وحش تمام دستگاه‌های ازجمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سایر ارگان‌های مرتبط باید دست به‌دست هم دهند تا موفقیت حاصل شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست با اشاره به گستردگی کشور و موقعیت استراتژیک زیستگاه‌ها و مرزهای کشور تصریح کرد: در حال حاضر محیط‌بانان و نیروهای محیط‌زیست با تمام توان با پدیده شکار غیرمجاز و قاچاق حیات وحش مبارزه می‌کنند و تقریبا روزی هم نیست که اخبار مختلف درخصوص دستگیری شکارچیان و قاچاقچیان حیات‌وحش و برخورد با آنها منتشر نشود اما عرصه طبیعی کشور آنقدر گسترده است که با این تعداد محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست نمی‌توان به درستی از تمام این عرصه حفاظت کرد. وی افزود: در حال حاضر از 7تا 10درصد عرصه حفاظت‌شده سرزمین با حدود 2هزار و 600 محیط‌بان حفاظت می‌کنیم یعنی هر محیط‌بان باید از عرصه‌ای معادل 6هزار و 500هکتار حراست کند درحالی‌که نرم جهانی آن چیزی حدود 500هکتار است.

کیخا یادآور شد: بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌تنهایی نمی‌تواند حیات وحش کشور را در برابر شکارچیان و قاچاقچیان غیرمجاز کنترل کند و در قانون اساسی هم این مسئله یک وظیفه عمومی تلقی شده است لذا امیدواریم در آینده نزدیک دیگر نهادهای کشور برای مبارزه با این پدیده همکاری و سطوح مختلف مردم امر حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش را وظیفه خود بدانند.

 

کد خبر 239066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز