سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابررایانه تیانهه ۲ (Tianhe-۲) دانشگاه فناوری‌های دفاعی چین توانست رتبه خود را به عنوان برترین ابررایانه در جدید‌ترین نسخه از لیست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان حفظ کند.

ابررایانه

براساس گزارش وب‌سایت Top500، این ابررایانه با سرعت 33.86 پتافلاب (یک پتافلاب برابر یک کوادریلیون محاسبه در ثانیه است) همچنان جایگاه خود را به عنوان سریعترین و قدرتمند‌ترین ابررایانه جهان حفظ کرده است. لیست 500 ابررایانه برتر جهان دوبار در سال توسط محققان دانشگاه مانهایم آلمان منتشر می‌شود.

در چهل و دومین نسخه لیست 500 ابررایانه برتر جهان، ابررایانه Tianhe-2 از چین، با سرعت محاسباتی 33.86 پتافلاپ رتبه اول،‌ و ابر‌رایانه تایتان (Titan) متعلق به لابراتوار ملی AOak Ridge با سرعت محاسباتی 17.59 پتافلاپ رتبه دوم با به دست آورده‌است. این ابررایانه یکی از کم‌مصرف‌ترین ابررایانه‌های موجود در لیست جدید بوده و مصرف کلی آن 8.21 مگاولت اعلام شده‌است.

ابررایانه سکویا IBM با سرعت محاسباتی 17.17 پتافلاب رتبه سوم لیست و ابررایانه K شرکت فوجیتسو واقع در لابراتوار RIKEN با سرعت محاسباتی 10.51 پتافلاب در جایگاه چهارم قرار گرفته‌است. رتبه پنجم لیست برترین‌ها نیز به ابررایانه میرا، از لابراتوار ملی آرگونا با سرعت محاسباتی 8.59 پتافلاب اختصاص یافته‌است.

سرعت محاسباتی کلی ابررایانه‌های موجود در لیست 500 ابررایانه برتر جهان 250 پتافلاب است که نیمی از آن توسط 17 ابررایانه برتر لیست به دست می‌آید و  و نیم دیگر این سرعت در میان 483 سیستم دیگر لیست تقسیم شده‌است. همچنین از میان 10 ابررایانه برتر، 5 ابررایانه به ایالات متحده، دو ابررایانه به آلمان، یکی به چین، یک ابررایانه به ژاپن، و یک ابررایانه به سوئد اختصاص دارد.

کد خبر 239298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز