چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: لبنان با انفجار و درگیری نظامی و حالا ترور، همچنان خبرساز است.

سه‌شنبه‌شب یکی از فرماندهان حزب‌الله به‌دست افرادی ناشناس در بیروت ترور شد تا یک‌بار دیگر اوضاع در این کشور رنگ خون بگیرد.

در پی ترور حسان القیس، حزب‌الله در بیانیه‌ای توضیحاتی را درباره این ترور ارائه داد. براساس این بیانیه که خبرگزاری رسمی لبنان آن را منتشر کرد، در حدود ساعت 12سه‌شنبه‌شب، حسان‌القیس به هنگام بازگشت از محل کار خود، در منطقه سن تیریز در حومه جنوبی بیروت هدف حمله افرادی ناشناس قرار گرفته و ترور شد.

در این بیانیه تصریح شده است که القیس از ایام جوانی عضو حزب‌الله بوده و تا آخرین ساعات زندگانی‌اش، عمر خود را صرف مجاهدت و فرماندهی کرده است. حزب‌الله در بیانیه خود رژیم صهیونیستی را متهم اول ترور دانست و علت چنین اتهامی را تلاش‌های نافرجام این رژیم در گذشته برای ترور القیس اعلام کرد. شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی هم دیروز گزارش داد که حسان القیس تاکنون چندبار از عملیات ترور اسرائیلی‌ها جان سالم به در برده است.

حزب‌الله لبنان در بیانیه خود درباره جزئیات و کیفیت ترور القیس توضیحی نداد و تنها او را یکی از فرماندهان خود معرفی کرد. اما منابع امنیتی در لبنان به رسانه‌های این کشور گفتند که وی از ناحیه سر و شانه هدف 5 گلوله از مسافتی بسیار نزدیک قرار گرفته است. این منابع احتمال دادند که عاملان ترور از سلاح کمری 9میلی‌متری دارای صدا‌خفه‌کن استفاده کرده‌ باشند.

به‌گفته منابع امنیتی لبنان، مهاجمان از ساعاتی قبل در کمین القیس نشسته بودند و به محض ورودش به ساختمان، او را ترور کرده‌اند. هنوز منابع رسمی لبنان جزئیات عملیات ترور را اعلام نکرده‌اند. پس از انتشار خبر ترور القیس، گروهی ناشناخته به نام «تیپ آزادگان اهل سنت در بعلبک» مسئولیت این ترور را به‌عهده گرفت. این گروه در توئیتر خود ضمن به‌عهده گرفتن مسئولیت این ترور آن را عملیاتی جهادی و قهرمانانه توصیف کرده و افزوده است که این ترور آغازی برای عملیات‌های بزرگ‌تر است. این گروه مدعی شده که در پاسخ به عملیات حزب‌الله در سوریه این ترور را انجام داده‌است.

حسان اللقیس کیست؟

اطلاع چندانی درباره این فرمانده حزب‌الله در دست نیست. به نوشته روزنامه النهار، القیس‌ زاده شهر بعلبک است و چندان در حومه جنوبی لبنان رفت‌وآمد نداشته است. او از فرماندهان شاخه مقاومت حزب‌الله تلقی می‌شود که حتی در میان هواداران این حزب هم چهره شناخته‌شده‌ای نیست. پسر وی در جنگ 33روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 2006به شهادت رسیده است. وی هم در همان جنگ در داخل کلیسای مارمیخائیل هدف حمله جنگنده‌ای اسرائیلی قرار گرفته اما از ترور نجات یافته بود.
این نخستین‌بار نیست که حزب‌الله و فرماند‌هانش هدف ترور قرار می‌گیرند.

شناخته‌شده‌ترین این عملیات‌ها، ترور عماد مغنیه بود که یکی از فرماندهان شاخه مقاومت حزب‌الله لبنان بود. رژیم صهیونیستی متهم اول این ترورهاست اما هیچگاه این اتهام را رد یا تأیید نکرده‌است. حزب‌الله طی یک سال گذشته هدف هجمه‌های شدید از سوی گروه‌ها و احزاب سیاسی داخل و خارج لبنان بوده و در ماه‌های اخیر، 3 بار مقرهای این حزب هدف عملیات‌های انتحاری بوده که ده‌ها کشته و زخمی نیز برجای گذاشته است.

کد خبر 241309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز