همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در نامه‌ای خطاب به مردم برزیل از آمادگی خود برای همکاری با دولت و مجلس برزیل در خصوص فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در این کشور خبر داده است.

به گزارش دویچه وله، ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا درخواست پناهندگی خود از برزیل را به بار دیگر به طور ضمنی مطرح کرد.

اسنودن با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم برزیل در یکی از روزنامه‌های این کشور از آمادگی خود برای همکاری در تحقیقات مجلس سنای برزیل درباره شنودهای مخفیانه و فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در برزیل خبر داده است.

مجلس سنای برزیل پیش‌تر اعلام کرده بود، در چارچوب تحقیقات درباره شنود مکالمات تلفنی مقام‌های بلندپایه این کشور توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، مایل است اطلاعات بیشتری از ادوارد اسنودن دریافت کند.

اسنودن بار دیگر شرط همکاری با دولت و مجلس برزیل را دریافت پناهندگی دائم از این کشور عنوان کرده است. درخواست قبلی پناهندگی اسنودن به برزیل تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

ادوارد اسنودن، در ماه ژوئن سال جاری میلای پس از افشای عملیات جمع آوری اطلاعات آمریکا از طریق تلفن و اینترنت به روسیه گریخت. کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در حال حاضر با دریافت پناهندگی موقت مجاز است تا تابستان سال آینده در روسیه اقامت کند.

اسنودن در نامه خود که روز سه شنبه، ۱۷ دسامبر در روزنامه خبری "فولا د سان پائولو" منتشر شده است، نوشته که انتقاد و واکنش تند دولت برزیل نسبت به فعالیت‌های جاسوسی آمریکا وی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن منتشر کرده است، آژانس امنیت ملی آمریکا متهم شده که ایمیل‌ها و پیام‌هایی که دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل می‌فرستاده و همچنین تلفن همراه او را شنود می‌کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های برزیلی مکالمات تلفنی و ایمیل‌های بزرگ‌ترین شرکت برزیل، کمپانی دولتی نفت "پتروبراس" نیز از سوی سازمان‌های امنیتی آمریکا مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

انتشار این گزارش‌ها لغو سفر از پیش اعلام شده رئیس جمهور برزیل به آمریکا را در ماه اکتبر سال جاری در پی داشت. این رویداد‌ها سبب شد تا رئیس جمهوری برزیل دستور دهد، امکانات فنی و حقوقی لازم برای جلوگیری از اقدامات مخفیانه علیه برزیل فراهم شوند.

سیاستمداران برزیل از ادوارد اسنودن برای همکاری‌های اطلاعاتی دعوت کرده‌اند. در نامه‌ی اسنودن خطاب به مردم برزیل در همین ارتباط آمده است: «من آمادگی خود برای کمک رسانی را در صورتی که در چارچوبی قانونی صورت گیرد، اعلام کرده‌ام. اما متاسفانه دولت آمریکا اقدامات فراوانی انجام داده است تا تمامی امکانات من را محدود سازد.»

کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در ادامه می‌نویسد، تا زمانی که کشوری پناهندگی دائم به وی ندهد، دولت آمریکا تلاش خواهد کرد، او را از اظهار نظر درباره فعالیت‌های صورت گرفته منع کند.

تاکنون مقام‌های بلندپایه برزیل از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور واکنشی نسبت به نامه ادوارد اسنودن نشان نداده‌اند.

کد خبر 243002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز