همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: بزرگراه آزادگان با ۳۶.۵ کیلومتر از طولانی‌ترین بزرگراه‌های شهر تهران است که به عنوان شاه‌راه و مهم‌ترین محور ارتباطی کل پایتخت محسوب می‌شود.

این بزرگراه از شمال غرب به آزادراه تهران کرج و از جنوب شرق به سه راه افسریه (بسیج مستضعفین) ختم می‌شود؛ در واقع این بزرگراه در پهنه شمال به جنوب قرار دارد و به نوعی یکی از شاهراه‌های اصلی تهران به شمار می‌آید.

تاریخچه:

طبق اسناد موجود در معاونت فنی و عمرانی شهر تهران، در سال 1350، برای تکمیل شبکه آزادراهی بین استانی کشور در محدوده شهر تهران و همچنین تقویت شبکه سریع شهر تهران و تهیه طرح اجرایی آزادراه کمربندی جنوب آغاز شد.

این آزاد‌راه که هم اکنون به بزرگراه آزدگان معروف است از یک سمت در شمال غربی با استادیوم ورزشی آزادی و از سمت دیگر در جنوب شرق تهران به پادگان قصرفیروزه در بزرگراه افسریه (بسیج) و سپس تا جاده آبعلی در طرح جامع پیش‌بینی شده بود.

پس از انقلاب اسلامی ایران با پیگیری شهرداری تهران و همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و ترابری این بزرگراه و جاده‌های کناری آن احداث شد تا حریم آن حفظ شود.

راه‌های ارتباطی:

مهم‌ترین ورودی و خروجی‌های بزرگراه آزادگان از  شمال غرب تهران به ترتیب عبارتند از: بزرگراه شهید همت، آزاد راه تهران-کرج، بزرگراه شهید لشگری، بزرگراه فتح، آزادراه تهران- ساوه، بزرگراه آیت‌الله سعیدی (جادّة ساوه)، آزادراه خلیج فارس (تهران- قم) در میدان جهاد، بزرگراه بهشت زهرا، بزرگراه شهید رجایی، بزرگراه دولت آباد، بزرگراه امام علی(ع) و سه راه افسریه (بسیج مستضعفین).

البته به جز موارد بالا، بزرگراه آزادگان دسترسی‌های فرعی بی‌شماری را با پل‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی دارد.

این بزرگراه از طریق بزرگراه شهید رجایی به شهر ری متّصل می‌شود.

مشخصات فنی و عمرانی بخشی از بزرگراه:

بخش زیادی از بزرگراه آزادگان از سال 1385 تا 1392 راه‌اندازی شده است که به ترتیب عبارتند از:

  • پل غیرهمسطح آزادراه تهران-کرج با آزادگان که دسترسی‌های شرقی و غربی هر دو مسیر آزادراه تهران-کرج را به بزرگراه آزادگان فراهم کرده است. طول این پل 65 متر با 8 باند رفت و برگشت تندرو و 4 باند رفت و برگشت کندرو است و در هشتم آبان ماه سال 1385 افتتاح شده است.
  • حدفاصل شهید‌ دستواره تا مقابل بوستان توسکا در بزرگراه آزادگان در بیست و هفتم شهریور سال 1385 احداث شد.
  • حدفاصل بزرگراه تهران-کرج تا بزرگراه فتح که طول کل مسیر آن 4 کیلومتر است و دارای 4 باند توزیع در تقاطع آزادراه تهران-کرج با کمربندی آزادگان به طول 3 هزار و 700 متر است. این بخش در بیست و ششم آبان ماه سال 1386 افتتاح شد.
  • حدفاصل بزرگراه فتح تا قبل از جاده تهران-ساوه که به منظور تسهیل ترافیک در کمربندی غرب تهران و همچنین جمع‌آوری آب‌های سطحی و انتقال به کانال کن در سال 1387 احداث شد.
  • تقاطع بزرگراه آزادگان-حکیم که شامل 4 رمپ راست‌گرد و 4 لوپ چپ‌گرد با 4 باند توزیع و مسیر دوچرخه‌سواری است در سال 1389 افتتاح شد؛ این پل تقاطعی 820 متر مساحت دارد.
  • قطعه نهایی تندروهای این بزرگراه حد فاصل شمال کن تا پل شهید‌کاظمی به طول تقریبی 7 کیلومتر که دارای 7 مسیر رابط اصلی و 2 مسیر رابط موقت است در بیست و هفتم اسفند سال 1391 افتتاح شد.
  • تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان با بزرگراه سعید آباد که به صورت شبدری کامل احداث شده و تامین مجموعه دسترسی‌ها در تمام جهات ترافیکی پیش‌بینی شده است، نه تنها ارتباط بزرگراه آزادگان با بزرگراه سعید اباد و مجموعه معابر منتهی به آن را برقرار می‌کند بلکه کمربندی جنوب پایتخت را به آزادراه تهران-ساوه پیوند می‌دهد. این تقاطع غیرهمسطح از طریق دو پل روگذر از روی عرض بزرگراه عبور می‌کند و به بزرگراه سعید اباد متصل می‌شود. طول این پل 108 متر و مجموع عرض آنها 50 متر است.این تقاطع دوم شهریور سال 1392 افتتاح شده است.

پل‌های موجود در بزرگراه:

بزرگراه آزادگان دارای پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح بی‌شماری است که پل آزادراه تهرن کرج، مخصوص تهران-کرج،خلیج فارس، الغدیر، شهید کاظمی،‌پل اتوبان ساوه،پل احمدآباد مستوفی، پل بزرگراه فتح،پل شهید دکتر بهشتی از مهم‌ترین آنها هستند.

بار ترافیکی:

بار اصلی ترافیک این بزرگراه در روزهای تعطیل و پایانی هفته و به ویژه از ورودی و خروجی های آزادراه تهران-کرج و بهشت زهرا است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳