همشهری آنلاین: آزاد راه تهران - پردیس به طول ۲۳ کیلومتر از حلقه‌های ارتباطی شرق تهران به استان‌های شمالی و شمال شرق ایران است که دارای پل‌ها و تونل‌های متعددی است.

 

آزادراه تهران - پردیس از بزرگراه شهید بابایی در شرق تهران آغاز و به پردیس دماوند ختم می‌شود. این آزاد راه در مسیر خود با جاده دماوند نیز در نقاط متعددی تلاقی دارد.

محور تهران - پردیس (بومهن) - رودهن، حلقه ارتباطی استان مازندران، بخشی از شهرهای استان خراسان شمالی و همچنین شهرهای اقماری تهران از جمله پردیس است.

علت ساخت این آزادراه:

جاده قدیم تهران - رودهن به دلیل استانداردهای پایین و نداشتن ایمنی تردد، همواره خسارت مالی و جانی زیادی را ایجاد می‌کرد و فاقد کارآیی لازم بود که با احداث این آزاد راه دسترسی مطلوب به جادهای فیروزکوه و هراز ممکن شده است.

مشخصات فنی:

این آزادراه همراه با 5 کیلومتر بزرگراه دارای 18 پل بزرگ با 58 دهانه و 66 پل کوچک و همچنین 4 تونل به طول 5 هزار و 477 متر (5.5 کیلومتر)است که طول بزرگ‌ترین آن به 1650 متر می‌رسد.

آزادراه تهران - پردیس چهارخطه با پیش بینی خط کندرو در سربالایی‌ها و در بعضی فواصل پنج خطه با عرض پلاتفورم 28 متری به طول حدود 23 کیلومتر، حداقل شعاع 700 متر و حداکثر شیب شش درصد است.

در اجرای این پروژه 32 درصد سرمایه‌گذاری از طرف بانک مسکن، 18 درصد از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس، 30 درصد از طرف وزارت راه و ترابری و 20 درصد توسط سازمان توسعه راه‌های ایران انجام شده است. هزینه تمام شده برای این آزادراه 1598 میلیارد ریال از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد.

راههای ارتباطی:


مهم‌ترین ورودی و خروجی‌های آزادراه تهران - پردیس از شرق تهران عبارتند از: بزرگراه شهید‌بابایی، جاده دماوند، جاده سد لتیان، فاز 9 پردیس، فاز هفت پردیس، فاز دو پردیس، فاز 6 پردیس، پردیس، آزادراه کنارگذر جنوبی بومهن. 

حداکثر سرعت در آزادراه چقدر است

حداکثر سرعت تردد در آزاد راه تهران - پردیس به ‌‌110 کیلومتر در ساعت می‌رسد که این رقم ‌‌٥٠ درصد بیش از حداکثر سرعت تردد در جاده قدیم است. مدت زمان عبور وسیله نقلیه در آزادراه تهران - پردیس 13 دقیقه و این زمان برای جاده قدیم حدود 30 دقیقه است.

خودروها برای تردد در این آزادراه باید عوارض پرداخت کنند.

تاریخچه:

عملیات احداث این آزادراه به طول 23 کیلومتر از 15 تیر 81 آغاز شده است و در نهم بهمن 1389 توسط رییس جمهور وقت ایران محمود احمدی نژاد افتتاح شد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳